Tävlingsverksamhet MiniMoto !

Jonas A

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2006
Ort
Karlskrona
Hoj
XJ 750 -82 GRC rsr -03 DM 1 -01 Kina Grc kopia -05 o så en 50cc "Dino" -04 till kidsen
Nu är tävlings-säsongen för minimoto så gott som över o man kan konstatera att det är få förare som tillkommit under året, även om det finns några.
Framförallt så verkar det väldigt svårt att få kinahojarna till banorna. Vad är det som gör att alla ni som har en kinahoj stående i garaget inte dyker upp på banorna? Klart är ju att man kanske ska börja med att träna innan man ställer upp o börjar tävla... men för övrigt...vad är det som fattas för att ni med kinahojar ska komma o köra på banorna?
Vad saknas...kom med förslag....
För lite information? Om så är fallet säg vad man vill veta...
Alla skulle vinna på om vi blir flera som är med o kör på våra banor...dessutom är det ju betydligt roligare o säkrare att köra på en bana än att köra på vägar eller parkeringar, så kom igen nu o tala om vad det finns för anledningar att inte köra på bana......:tummenupp
 

Sucka

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
KTM rc8 och en knippe smått
Vi har pricis samma problem i katrineholm
Förra året infördes incenskrav för att köra på banan i Valla och då försvann alla kinaåkare (kursen kostade 300.- i tog 3 tim så det var inte så farligt)
Nu har vi tagit bort detta krav och ersatt detta med en lite vett o etikett information till nästa år och man måste dessuom vara medlem (Billigt ca 200.-/år)
,jag vet inte vilka daga det blir täning nästa år
men jag återkommer om detta,vi hade sista körningen igår.
Nästa år kommer jag att vara ansvarig för denna sektion i Valla så har ni frågor o funderingar hör av er.
Välkommna till Valla raceway
MVH
Peter Rydergren
 

Wheelie-king

Ny medlem
Gick med
15 Nov 2003
Ort
Kalmar
Hoj
YZR 500 "replica", Gixxer 1000 K7 "Lucky strike", KTM SX 150 -13, Gilera 180 2-takt
Att alla kinaåkare försvann från Kalmar, skogstorp har ju med att göra att träningsavgiften höjdes med 200 % från 300 till 900 kr. Efter det försvann ju alla kinaåkare som en avlöning. O jag förstår dem. Ska man lägga nästan lika mycket i medlems och träningsavgift som hela minimoton kostar då försvinner ju intresset ganska snart...
 

Jonas A

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2006
Ort
Karlskrona
Hoj
XJ 750 -82 GRC rsr -03 DM 1 -01 Kina Grc kopia -05 o så en 50cc "Dino" -04 till kidsen
Att alla kinaåkare försvann från Kalmar, skogstorp har ju med att göra att träningsavgiften höjdes med 200 % från 300 till 900 kr. Efter det försvann ju alla kinaåkare som en avlöning. O jag förstår dem. Ska man lägga nästan lika mycket i medlems och träningsavgift som hela minimoton kostar då försvinner ju intresset ganska snart...

Ja det kan du absolut ha en poäng i , jag säger inte att du har fel. Men till saken hör ju också att det finns klubbar som tar upp mot 1400-1500 i träningsavgift...därmed är det inte fel att hålla nere avgifterna enligt vad jag tycker personligen. Det är helt rätt som du säger att Kalmar tar 900 kr, men du har sedan möjlighet att jobba av 600 kr om du hjälper till med arrangemang eller städdagar ex åt klubben. Har du mindre än 5 mil till banan så är det två arbetsdagar som gäller för att få tillbaka dom 600 kr. Om du har mellan 5-10 mil så blir det en arbetsdag o då blir ju avgiften ändå 300 kr...allt för att få medlemmarna att hjälpa till att hålla ordning på anläggningen så vi har någonstans att träna.
Om detta är rätt eller fel kan man ju sedan resonera om givetvis, själv tycker jag det är en bra möjlighet att du själv bestämmer om du vill betala 300 eller 900...:tummenupp
Vad det gäller kinahojar så är det ju så eftersom dom ofta är ganska billiga att köpa så kostar ju ex träningsavgift och skyddsutrustning nästan mera än hojen....men i det läget så måsten man ju väga in att det blir så mycket säkrare o roligare att köra också.
 

Antonene

Tvåtaktare
Gick med
11 Mar 2007
Ort
Sundsvall
Hoj
Minimoto 14E
Det är ingen som vet av nån körning i sundsvall? tänkte gokartcenter i nacksta men det är ju inge kul att åka ensam :p (kör kines)
 

Jonas A

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2006
Ort
Karlskrona
Hoj
XJ 750 -82 GRC rsr -03 DM 1 -01 Kina Grc kopia -05 o så en 50cc "Dino" -04 till kidsen
Det är ingen som vet av nån körning i sundsvall? tänkte gokartcenter i nacksta men det är ju inge kul att åka ensam :p (kör kines)

Här har du listan över banor i sverige som är besiktade o godkända av Svemo i nuläget!

Godkända besiktade banor av SVEMO
Borås.
Borlänge.
Eskilstuna (motorstadion Gröndal)
Gislaved.
Hedemora.
Hudiksvall.
Kalmar.
Katrineholm.
Kristinehamn.
Lockarp. (Malmö)
Norrköping.
Skövde.
Södertälje.
Rörken. (Uppsala)
Veddesta. (Järfälla/Stockholm)
Visby
Västerås (hälla ring)
Piteå.
Örebro SuperMoto/Minimoto bana.
Östersund.

Därmed inte sagt att det inte finns flera banor där det körs med minimoto...:tummenupp

Mera info finner du här: http://forum.minimoto.se/portal/news.php
 

Sucka

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
KTM rc8 och en knippe smått
De flesta banor tar inte så mycket betalt för medlemskapet (västeråt tar bara några hundralappar) ungefär som Katrineholm.
Så jag tror oftast inte problemet ligger där.
Västerås har lyckats mycket bra med att rekrytera folk till sporten,där är det i mellanåt ett 20tal på träningarna.
Jag vardär och gick licenskurs med vår mellangrabb på 6 år.
Sedan var vi där o tävlade vid ett par tillfällen och det är mycket bra ordning på hela banan.Detta beror säkert på masor av arbete från de ansvariga
(fam. Rydergren o Marklund mm)
Jag ska iallafall försöka köra det bästa jag kan hinner o förmår för sporten i Valla

Peter
Ja det kan du absolut ha en poäng i , jag säger inte att du har fel. Men till saken hör ju också att det finns klubbar som tar upp mot 1400-1500 i träningsavgift...därmed är det inte fel att hålla nere avgifterna enligt vad jag tycker personligen. Det är helt rätt som du säger att Kalmar tar 900 kr, men du har sedan möjlighet att jobba av 600 kr om du hjälper till med arrangemang eller städdagar ex åt klubben. Har du mindre än 5 mil till banan så är det två arbetsdagar som gäller för att få tillbaka dom 600 kr. Om du har mellan 5-10 mil så blir det en arbetsdag o då blir ju avgiften ändå 300 kr...allt för att få medlemmarna att hjälpa till att hålla ordning på anläggningen så vi har någonstans att träna.
Om detta är rätt eller fel kan man ju sedan resonera om givetvis, själv tycker jag det är en bra möjlighet att du själv bestämmer om du vill betala 300 eller 900...:tummenupp
Vad det gäller kinahojar så är det ju så eftersom dom ofta är ganska billiga att köpa så kostar ju ex träningsavgift och skyddsutrustning nästan mera än hojen....men i det läget så måsten man ju väga in att det blir så mycket säkrare o roligare att köra också.
 

Jonas A

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2006
Ort
Karlskrona
Hoj
XJ 750 -82 GRC rsr -03 DM 1 -01 Kina Grc kopia -05 o så en 50cc "Dino" -04 till kidsen
De flesta banor tar inte så mycket betalt för medlemskapet (västeråt tar bara några hundralappar) ungefär som Katrineholm.
Så jag tror oftast inte problemet ligger där.
Västerås har lyckats mycket bra med att rekrytera folk till sporten,där är det i mellanåt ett 20tal på träningarna.
Jag vardär och gick licenskurs med vår mellangrabb på 6 år.
Sedan var vi där o tävlade vid ett par tillfällen och det är mycket bra ordning på hela banan.Detta beror säkert på masor av arbete från de ansvariga
(fam. Rydergren o Marklund mm)
Jag ska iallafall försöka köra det bästa jag kan hinner o förmår för sporten i Valla

Peter

Ja jag tror att man behöver jobba lite på detta, att få folk att komma till banorna på träningar o tävlingar o inse att det faktiskt finns möjlighet o köra MiniMoto på bana o ha riktigt roligt....Vid sista tävlingen i Kalmar så hade vi folk ifrån närområdet som kom dit o blev väldigt nyfikna....dom visste inte ens om att det fanns något sådant som minimoto på bana. För dom allra flesta är ju minimoto en kinamoto för 1500 kronor som "grannens unge kör på gatan med"....
Men kom igen alla ni som inte varit o kollat vid en av banorna där det körs minimoto kom dit o kolla på en träningskväll eller vid tävling så ska ni se att det är riktigt roligt.:tummenupp
 

sandstream

Guest
Jag har en grabb som kommer att vara 7 år nästa säsong och som älskar att köra sin minimoto. Vart vänder jag mig för att få reda på om det finns någon bana i Stockholms-området som vi kan åka till när det är träning för att kolla och snacka med de ansvariga?

En rookie-fråga till: Finns det någon minimi-ålder för att få köra?
 

Jonas A

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2006
Ort
Karlskrona
Hoj
XJ 750 -82 GRC rsr -03 DM 1 -01 Kina Grc kopia -05 o så en 50cc "Dino" -04 till kidsen
Jag har en grabb som kommer att vara 7 år nästa säsong och som älskar att köra sin minimoto. Vart vänder jag mig för att få reda på om det finns någon bana i Stockholms-området som vi kan åka till när det är träning för att kolla och snacka med de ansvariga?

En rookie-fråga till: Finns det någon minimi-ålder för att få köra?

Tjena ! här har du banorna som är besiktade o godkända i dagsläget.
Godkända besiktade banor av SVEMO
Borås.
Borlänge.
Eskilstuna (motorstadion Gröndal)
Gislaved.
Hedemora.
Hudiksvall.
Kalmar.
Katrineholm.
Kristinehamn.
Lockarp. (Malmö)
Norrköping.
Skövde.
Södertälje.
Rörken. (Uppsala)
Veddesta. (Järfälla/Stockholm)
Visby
Västerås (hälla ring)
Piteå.
Örebro SuperMoto/Minimoto bana.
Östersund.

Mera info hittar du på svenska minimotoportalen: http://forum.minimoto.se/portal/news.php

Åldern för att börja köra o träna finns inte så vitt jag vet men för att få tävla är det 7 år som gäller plus att man har genomgått licenskurs o betalt licens.
Reglementet hittar du på svemo:s sida eller på minimotoportalen i menyn uppe till vänster under artiklar/reglemete....
Finns du i området runt Stockholm så är det inga bekymmer då har ni ju flera banor inom några mil....:tummenupp
 

Koogan

Creeping down the fastlane!
Gick med
15 Aug 2004
Ort
Jönköping
Hoj
DBR-1 Fiddy
Fiddy.

Tjena!

Jag o en polare har kört Fiddys i 1.5 år nu. rätt galet kul är det, Men det är nog en allmän uppfattning att Fiddysar inte är "välkomna" på crossbanor. det är inte många som vet om att det ens finns fiddybanor på de flesta crossbanor/klubbar.

Det är nog helt enkelt för lite "promo" för Fiddysar från crossklubbarna.

Sen iaf på de banor jag kör på. Huskvarna motorklubb o Norrahammars motorklubb. De Fiddybanorna är roliga, men ingen håller efter dom. Så dom blir rätt gropiga o spåriga, och det passar ju inte fiddys så himla bra.
sen kommer de stora crossarna o kör upp/sönder banan oxå. :mad:

Med Kinahoj räknas ju oxå Fiddy, så tänkte bara inflika att det är samma problem med uppslutning där...
 
Last edited:

Sucka

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
KTM rc8 och en knippe smått
Jag har en grabb som kommer att vara 7 år nästa säsong och som älskar att köra sin minimoto. Vart vänder jag mig för att få reda på om det finns någon bana i Stockholms-området som vi kan åka till när det är träning för att kolla och snacka med de ansvariga?

En rookie-fråga till: Finns det någon minimi-ålder för att få köra?

Hej
Södertälje har haft träningar på måndagar jag tror att dom har krav på licens och den kan man taut vid 7 års ålder o köra jun. A med 9mm hål i utblåset.
De har säkert en kurs tidigt i vår (brukar kosta några hundralappar o ta några timmat).Kolla svenska minimotoportalen (den ligger nere för tillfället).
Annars välkommna till Katrineholm Valla racway
Peter
 

caper

Caper S7
Gick med
15 Dec 2005
Ort
Trollhättan
Hoj
DM
När det gäller minimoto körning så är det svemos åldergränser som gäller även för träning, det är även så att du måste ha åldern inne för respektive klass exvis om du är 9 år så får du inte köra en junior B hojj ens på träning.

Fiddy, på dom flesta crossbanor i sverige som är med Svemo så får man inte köra fiddys , beroende på att dessa inte är upptagna inom Svemos grensektioner.
banlicensens täcker inte dessa och då gäller inga försäkringar.
Det kan givetvis finnas andra lösningar på en del banoe som jag inte vet om.

Jörgen , Vobbla Racing
 

Jonas A

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2006
Ort
Karlskrona
Hoj
XJ 750 -82 GRC rsr -03 DM 1 -01 Kina Grc kopia -05 o så en 50cc "Dino" -04 till kidsen
När det gäller minimoto körning så är det svemos åldergränser som gäller även för träning, det är även så att du måste ha åldern inne för respektive klass exvis om du är 9 år så får du inte köra en junior B hojj ens på träning.

Fiddy, på dom flesta crossbanor i sverige som är med Svemo så får man inte köra fiddys , beroende på att dessa inte är upptagna inom Svemos grensektioner.
banlicensens täcker inte dessa och då gäller inga försäkringar.
Det kan givetvis finnas andra lösningar på en del banoe som jag inte vet om.

Jörgen , Vobbla Racing

Hej Jörgen!
Jag kikade lite i reglementet igår men kan inte hitta det du skriver, därmed säger jag inte att du har fel men var i svemos reglemente står det åldrar för att få träna? Det jag avser nu är det om minimoto du skriver ....
/Jonas
 

caper

Caper S7
Gick med
15 Dec 2005
Ort
Trollhättan
Hoj
DM
Hej Jörgen!
Jag kikade lite i reglementet igår men kan inte hitta det du skriver, därmed säger jag inte att du har fel men var i svemos reglemente står det åldrar för att få träna? Det jag avser nu är det om minimoto du skriver ....
/Jonas

Hej, det borde stå under svemos gemensamma tekniska reglemente,som ju gäller för alla grenar, även MM.


Vad lockarp tillåter eller ej det får stå för dom ,men händer det något så är man troligen inte försäkrad och då får man ingen ersättning.

Mvh Jörgen
 

Jonas A

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2006
Ort
Karlskrona
Hoj
XJ 750 -82 GRC rsr -03 DM 1 -01 Kina Grc kopia -05 o så en 50cc "Dino" -04 till kidsen
Hej, det borde stå under svemos gemensamma tekniska reglemente,som ju gäller för alla grenar, även MM.


Vad lockarp tillåter eller ej det får stå för dom ,men händer det något så är man troligen inte försäkrad och då får man ingen ersättning.

Mvh Jörgen

Nu har jag varit i kontakt med Svemo o fått svar i frågan !
Det som gäller är föjande:Så fort det finns en banlicens så gäller den försäkringen oavsett ålder. Ett krav är dock att det är en ordnad aktivitet, ex en träning.



Försäkringen som kommer via licens är ett komplement som ger lite mer pengar vid dödfall och invaliditet, den gäller bara ihop med banlicens, dvs körning på en bana utan banlicens så gäller inte den försäkringen.



Vill man ha mer skydd för barn som saknar löst licens (<7år eller de som inte löst licens) så måste man ordna den försäkringen själv via barnförsäkring eller liknande.



Det finns inget förbud mot träning för barn <7 år eller att de måste köra på ”rätt” cykel. Det är upp till klubben om man vill införa någon form av restrektion.

:tummenupp Så ut med era barn på hojarna o börja träna till våren om eran klubb inte ställer sig emot det.....
 

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
En lagom stor.
Nu har jag varit i kontakt med Svemo o fått svar i frågan !
Det som gäller är föjande:Så fort det finns en banlicens så gäller den försäkringen oavsett ålder. Ett krav är dock att det är en ordnad aktivitet, ex en träning.

Försäkringen som kommer via licens är ett komplement som ger lite mer pengar vid dödfall och invaliditet, den gäller bara ihop med banlicens, dvs körning på en bana utan banlicens så gäller inte den försäkringen.


Använder man samma banlicens för alla tävlingsfordon på banan ??
Tex Kart och minimoto.

Vad krävs för att uppfylla banlicensen ?

Om banan redan är godkänd av svemo för RM och SM i kart hur ställer sig Svemo mot minimotokörning på samma bana.

Med tanke på att alla kartklasser (förutom Micro ev) går snabbare både på rakorna och inte minst i svängarna.

Iom att minimoto redan finns med hos Svemo i en grensektion bör detta underlättar för körning på andra banor (med kartbanlicens) som inte redan bedriver minimotoverksamhet.
 
Last edited:

Jonas A

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2006
Ort
Karlskrona
Hoj
XJ 750 -82 GRC rsr -03 DM 1 -01 Kina Grc kopia -05 o så en 50cc "Dino" -04 till kidsen
Använder man samma banlicens för alla tävlingsfordon på banan ??
Tex Kart och minimoto.

Vad krävs för att uppfylla banlicensen ?

Om banan redan är godkänd av svemo för RM och SM i kart hur ställer sig Svemo mot minimotokörning på samma bana.

Med tanke på att alla kartklasser (förutom Micro ev) går snabbare både på rakorna och inte minst i svängarna.

Iom att minimoto redan finns med hos Svemo i en grensektion bör detta underlättar för körning på andra banor (med kartbanlicens) som inte redan bedriver minimotoverksamhet.

För att få köra minimoto på en bana så måste en ny besikting utföras, även att där körs kart tidigare...alltså gäller inte heller samma banlicens utan minimoto har en egen.
Om jag har förstått det hela rätt så måste även klubben vara ansluten i Svemo för att man ska kunna besikta banan o utfärda banlicensen, detta är inte alla gokartbanor/klubbar som är eftersom dom är anslutna till en annan organisation än svemo i vissa fall...men ingenting är ju omöjligt....möjligtvis bara lite svårare....:tummenupp

Själv anser jag att vi som är intresserade måste gå ihop o försöka att komma in på flera banor o få upp intresset på flera håll.....o har man några frågor så finns det ju möjlighet för den som vill att ringa o fråga kontaktpersonerna inom svemo om hur allting hänger ihop..bättre om flera gör det egentligen så det märks att det finns ett intresse. Gäller mest att man är lite nyfiken o intresserad tror jag.
 

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
En lagom stor.
För att få köra minimoto på en bana så måste en ny besikting utföras, även att där körs kart tidigare...alltså gäller inte heller samma banlicens utan minimoto har en egen.
Om jag har förstått det hela rätt så måste även klubben vara ansluten i Svemo för att man ska kunna besikta banan o utfärda banlicensen, detta är inte alla gokartbanor/klubbar som är eftersom dom är anslutna till en annan organisation än svemo i vissa fall...men ingenting är ju omöjligt....möjligtvis bara lite svårare....:tummenupp

Själv anser jag att vi som är intresserade måste gå ihop o försöka att komma in på flera banor o få upp intresset på flera håll.....o har man några frågor så finns det ju möjlighet för den som vill att ringa o fråga kontaktpersonerna inom svemo om hur allting hänger ihop..bättre om flera gör det egentligen så det märks att det finns ett intresse. Gäller mest att man är lite nyfiken o intresserad tror jag.

Ok ok.

Detta verkar intressant ingenting är omöjligt.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top