Tål värme dåligt, vad göra?

• Thread starter Thread starter Merovingian
  • Start date Start date

Merovingian

Guest
Jag tål värme dåligt, som rubriken antyder.
Problemet är inte att det är så jobbigt så man svimmar, det är snarare så att jag tamejfan aldrig kommer ner i temperatur om det inte är direkt kallt.
Det är som en av/på-knapp. Antingen är jag överhettad eller så är jag kall in i märgen. Det finns inga direkta grader av tillstånden. Det är sällan lagom. Även nu på kvällen sitter jag här i min inte nämnvärt varma lägenhet med fönstren öppna och flåsar av hetta, även fast jag sitter helt still.
Andra dagar, när det regnar och blåser kallt, och med andra ord kommer ner i temperatur, då är det besvärande kallt. Men även då, så fort jag bygger upp värme genom kroppsarbete(och det krävs inte mycket alls), till exempel vid rask promenad, då börjar jag flåsa och bulta av hetta. Folk brukar anmärka min allmänna brist på kläder. Jag går utan vare sig jacka eller långtröja även på natten. Tar jag på mig en jacka eller tröja om det känns kallt, då tar det fem minuter innan jag sliter den av mig och står på knä och flåsar. För att inte tala om att ligga brevid en kvinna, det är temperatursjälvmord.
Nånting annat jag märkt är att jag vanligen håller lägre ambient temperatur än vanligt folk. Folk tycker att jag känns kall, och när jag känner själv att jag har feber tycker andra att jag känns normal.

Kort sagt, min kropp tycks reglera värme märkligt.
Vadan detta? Hög förbränning? Eller låg?
Kan jag vänja mig på nåt sätt?
Ska jag ändra min kost? Dricka en satans massa vatten?

:va

Last edited:
Har exakt samma problem. Testade att dricka sjuka mängder vatten men det hjälpte inte, kan sitta stilla hemma nu i skuggan men känns endå som man sitter i en bastu:näsblod

Har exakt samma "problem" och hatar värme över 17 grader. Är inte fet förresten ;)
Men jag ser det som att vi alla har lite olika trivseltemp..vilket säkert kan bero på miljoner anledningar. Ens fysik..genetiskt etc. Skulle va intressant att veta dock

Det KAN bero på en kemisk obalans i kroppen som uppstår pga brist på vissa vitaminer/mineraler.

Sunda kostvanor och regelbunden motion funkar för vissa.
Personligen tror jag att det i 9/10 fall är psykiskt.

finns där inte en sjukdom där kroppen inte kan reglera rätt?
har de alltid vart såhär?
är de extremt? känns de som ett sjukt stort hinder i livet? kanske kolla upp isf.

Det KAN bero på en kemisk obalans i kroppen som uppstår pga brist på vissa vitaminer/mineraler.

Sunda kostvanor och regelbunden motion funkar för vissa.
Personligen tror jag att det i 9/10 fall är psykiskt.

finns där inte en sjukdom där kroppen inte kan reglera rätt?
har de alltid vart såhär?
är de extremt? känns de som ett sjukt stort hinder i livet? kanske kolla upp isf.

Pja, jag hade odiagnosticerad anorexi vid 17 års ålder. Det hände mystiska grejer med ämnesomsättningen som resultat av det. Ju äldre jag blir, desto mindre märks det av. De första åren efteråt kunde jag inte äta nämnvärda mängder av något med raffinerat socker(läs: godis, glass, läsk) utan att bli totalt utslagen med influensaliknande symtom. Det är så gott som borta.
Jag minns inte om det alltid varit så besvärande. Men det är på senare år som jag såklart reagerat över att det inte är så kul att gå runt och vara dyngsur i sitt anletes svett när andra inte är det.
Kroppen tycks rent allmänt inte kunna göra sig av med värmen, eller så är det snarare så att den inte "stänger av" uppvärmningen som normalt sker inifrån från matspjälkningen. Nu när det tas upp så vet jag med mig att jag tidigare dementerat hur aptiten sjunker på sommaren när det är varmt. Idag gör den inte det, jag äter precis lika mycket och är precis lika hungrig som på vintern. Så där kanske svaret ligger? Jag är som ett hus med elementen på full brass trots sommar? :va

Pja, jag hade odiagnosticerad anorexi vid 17 års ålder. Det hände mystiska grejer med ämnesomsättningen som resultat av det. Ju äldre jag blir, desto mindre märks det av. De första åren efteråt kunde jag inte äta nämnvärda mängder av något med raffinerat socker(läs: godis, glass, läsk) utan att bli totalt utslagen med influensaliknande symtom. Det är så gott som borta.
Jag minns inte om det alltid varit så besvärande. Men det är på senare år som jag såklart reagerat över att det inte är så kul att gå runt och vara dyngsur i sitt anletes svett när andra inte är det.
Kroppen tycks rent allmänt inte kunna göra sig av med värmen, eller så är det snarare så att den inte "stänger av" uppvärmningen som normalt sker inifrån från matspjälkningen. Nu när det tas upp så vet jag med mig att jag tidigare dementerat hur aptiten sjunker på sommaren när det är varmt. Idag gör den inte det, jag äter precis lika mycket och är precis lika hungrig som på vintern. Så där kanske svaret ligger? Jag är som ett hus med elementen på full brass trots sommar? :va

har du pratat med nån läkare? måste verkligen ta i lite för att dom ska förstå..

Låter mysko, jag skulle absolut ha kollat upp det. Du kan ju ringa sjukvårdsrådgivningen (1177, öppet jämt tror jag) och höra vad de (sjuksköterskor) säger. Om du inte orkar strula med att boka läkartid och allt det där, alltså. Det orkar aldrig jag. :)

Jag provade akupunktur. Det funkade men man måste ju göra det regelbundet för att det skall hålla i sig.

Eller. Iaf under en längre tid.

Låter mysko, jag skulle absolut ha kollat upp det. Du kan ju ringa sjukvårdsrådgivningen (1177, öppet jämt tror jag) och höra vad de (sjuksköterskor) säger. Om du inte orkar strula med att boka läkartid och allt det där, alltså. Det orkar aldrig jag. :)

De gånger jag ringt har de alltid bara gett nummer till sjukgymnast eller bett mig boka tid på vårdcentralen istället.

Fast jag är av åsikten att alla sjukdomar går att undvika genom träning och att inte inbilla sig att man är sjuk.

Den tjurigheten har jag fått äta upp ett par gånger.

Senast var bihåleinflammation jag drogs med i två månader tills jag insåg att det inte är normalt att snora och blöda näsblod jämnt.

Har börjat gå till doktorn när det är något fel nuförtiden :)

Gör det :tummenupp

Jag skulle rekomendera att:

Ät 2 tulpaner
ta en kattpung runt halsen
offra en get

Så blir det "nog" bra :)

Annars skulle jag rekomendera att andas djupare och
inte äta överdrivet med kolhydrater när det är varmt.

Bra tajming, gav precis upp nattens sömn av samma anledning.

Är konstant varm.

Psykiskt har jag svårt att tro då det formligen rinner svett så fort det inte är vinter.
Kela sked är bara att fetglömma :D

Fick förövrigt pris som skolans t-shirtbärare i högstadiet då jag gick i tshirt året runt så problemet är inte nytt :D

Näe.

Spikmatta kan i vissa fall vara bra för blodcirkulationen och onda muskler. Annars är det nog mest placebo.

Riktad akupunktur är något helt annat.

Säker på det? Båda använder väl endorfin som hörnsten i sin funktion?

Apropå det var jag hos doktorn nyligen för nack- och ryggsmärta som genomsyrat hela min uppväxt(Olycka. Och ytterligare en sådan nyligen, varav besöket).
Han skrattade sig harmynt när jag berättade självmedicineringen jag utfört på mig själv genom året för att underlätta levernet. Han sade att "-Haha, ja! Antingen det, eller akupunktur!"

Det har blivit mycket självtortyr genom åren. Finner man sig själv exempelvis i skärgården och har missat ta med sig piller, då får man lösa det på annat sätt.
"-Hörni, jag har visst inga tabletter med mig och om vi inte gör något åt det nu får ni bära mig sen, jag kommer ha så ont att jag inte vet vad jag heter."Varpå jag tar av tröjan och blottar ryggen, ger någon en lämplig pinne eller annat lämpligt tillhygge och kommenderar "Slå mig hårt satan, annars blir det som sagt jobbigt senare."
Kanske därför nagelriv på ryggen idag är kanske det bästa jag vet. :D

Men åter till överhettandet. Det är ingen hemlighet att man gärna fryser om man inte äter ordentligt. Men det känns dumt att gå omkring och svälta. Kan man på något vis sakta ner ämnesomsättningen? Min är snabb, det kommer ingen säga emot. Och jag vill inbilla mig att det är där felet ligger.

Bra tajming, gav precis upp nattens sömn av samma anledning.

Är konstant varm.

Psykiskt har jag svårt att tro då det formligen rinner svett så fort det inte är vinter.
Kela sked är bara att fetglömma :D

Fick förövrigt pris som skolans t-shirtbärare i högstadiet då jag gick i tshirt året runt så problemet är inte nytt :D

En like! Välkommen i klubben! :krama

Last edited:
Läste ngn gäng att cellerna hanterar energi på två sätt. Antingen gör de fett eller värme. Vet inte om det stämmer, men jag är varm och smal, trots en del överintag av mat.

Säker på det? Båda använder väl endorfin som hörnsten i sin funktion?

Apropå det var jag hos doktorn nyligen för nack- och ryggsmärta som genomsyrat hela min uppväxt(Olycka. Och ytterligare en sådan nyligen, varav besöket).
Han skrattade sig harmynt när jag berättade självmedicineringen jag utfört på mig själv genom året för att underlätta levernet. Han sade att "Haha, ja! Antingen det, eller akupunktur!"

Det har blivit mycket självtortyr genom åren. Finner man sig själv exempelvis i skärgården och har missat ta med sig piller, då får man lösa det på annat sätt.
"-Hörni, jag har visst inga tabletter med mig och om vi inte gör något åt det nu får ni bära mig sen, jag kommer ha så ont att jag inte vet vad jag heter."
Varpå jag tar av tröjan och blottar ryggen, ger någon en lämplig pinne eller lämpligt tillhygge och kommenderar "Slå mig hårt satan, annars blir det som sagt jobbigt senare."
Kanske därför nagelriv på ryggen idag är kanske det bästa jag vet. :D

Men åter till överhettandet. Det är ingen hemlighet att man gärna fryser om man inte äter ordentligt. Men det känns dumt att gå omkring och svälta. Kan man på något vis sakta ner ämnesomsättningen? Min är snabb, det kommer ingen säga emot. Och jag vill inbilla mig att det är där felet ligger.

En like! Välkommen i klubben! :krama

En tilläggsfråga: Låter kanske dumt, men lider du av det även när du är full?
Om inte så är det förmodligen nerverna, nervositet etc.

Nyheter
Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick