Tömma förgasare?

skruvar loss flotörrkoppen och blåser de torrt me tryckluft tex :)

flotörrkoppen sitter på undersidan av förgasaren och brukar sitta fast med 4 skruvar, men vissa förgasare har en 14 hylsa mutter på undersidan för o lätt ställa in huvudmunstycke som du kan tömma genom

Det brukar finnas en dränerings-skruv som man släpper på. På min hoj går det en slang från varje förgasare som slutar ovanpå växellådan. Funderar på att förlänga dem så man kan dra ner dem med resten av dräneringsslangarna.

Kolla upp i en verkstads-handbok vilken skruv det är. Dumt om man skruvar på fel skruv och ställer in fel grejer.
Har däremot aldrig tömt förgasarna på någon av mina hojar inför vinterförvaringen. Har inte haft några problem, bara trycka på startknappen våren efter och vänta några sekunder, vrom, igång :tummenupp:)

Aldrig haft problem med hojen på våren, den soppa som finns dunstar väl eller ligger kvar, och som sagt det har aldrig medfört några konstigheter för mig :tummenupp

OK.. bra då skippar jag det..
en del har skrivit att man ska göra det, och det hade jag gjort om det vore så enkelt som att skruva på en ratt och låda den självdö.. Men det blir säkert lika bra ändå..

tack!

Töm förgasarna om den ska stå, det skadar inte, tvärtom. Jag är riktigt dålig på att skruva förgasare men tömma dom är ju inget problem. Du bör ju ha en dränering i botten. Bara att lossa och samla upp soppan med lämpligt verktyg. :tummenupp

Ni som inte tömmer förgasarna, brukar ni förvara hojen i varmgarage eller kallt? Min kommer stå kallt under vintern, är det viktigare att tömma ordentligt då?

Ni som inte tömmer förgasarna, brukar ni förvara hojen i varmgarage eller kallt? Min kommer stå kallt under vintern, är det viktigare att tömma ordentligt då?
Töm förgasarna, det tar mindre tid än att skriva på forum och fråga om man ska göra det eller inte.

Äh, gör ingenting, så kan du starta en tråd i vår som heter:"Hjälp, min hoj startar inte".

(obs:både ironi och humor i ett och samma stycke)

Last edited:
*/ ?>
Back