T42 turbo triken börjar bli klar.

mrabarth

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2004
Hoj
GSXr 1000-01 turbo motoriserad sportbil
Ihopsättningen fortsätter i rasande takt av T42 triken.
Mer bilder finner ni på www.mride.se

149-4956_IMG.JPG

149-4970_IMG.jpg

149-4962_IMG.JPG

149-4960_IMG.JPG

149-4963_IMG.JPG

149-4969_IMG.jpg

149-4968_IMG.JPG

149-4972_IMG.JPG

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Mellan två hojjar just nu
Den kommer bli svinläcker!! Jag håller på att jobba mig igenom den 70-sidiga tråden på Rejsa just nu och allt jag kan säga är att jag är grymt imponerad.
Har du gjort all svetsning med mig:en? Vad tyckte Spb om det? Vad har du använt för rörbock till bockningarna?

mrabarth

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2004
Hoj
sEiKo skrev:
Den kommer bli svinläcker!! Jag håller på att jobba mig igenom den 70-sidiga tråden på Rejsa just nu och allt jag kan säga är att jag är grymt imponerad.
Har du gjort all svetsning med mig:en? Vad tyckte Spb om det? Vad har du använt för rörbock till bockningarna?

TAckar!! Japp alla svetsar i ramen är av MIG/MAG typ. och jag har gjort allt själv. Det är inga problem att besikta detta, men givetvis besiktas svetsarna under första byggbesiktning av SFRO innan ramen är lackad. Rörbockmaskinen jag har är en helt vanlig enkel "tryckande med mothåll" variant på 16ton. Går alldeles utmärkt om man använder RÄTT typ av rör= NBK 2391 tjockväggiga normaliserade (3mm gods) sömlösa rör.

Mr EmCom

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jan 2006
Hoj
KTM 250 Freeride
mrabarth skrev:
TAckar!! Japp alla svetsar i ramen är av MIG/MAG typ. och jag har gjort allt själv. Det är inga problem att besikta detta, men givetvis besiktas svetsarna under första byggbesiktning av SFRO innan ramen är lackad. Rörbockmaskinen jag har är en helt vanlig enkel "tryckande med mothåll" variant på 16ton. Går alldeles utmärkt om man använder RÄTT typ av rör= NBK 2391 tjockväggiga normaliserade (3mm gods) sömlösa rör.

jävla coolt, asså den ser ut att vara lite före sin tid.. :p

:tummenupp

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Är fortfarande grymt imponerad av detta bygge. Helt klart sin egna klass och jag älskar det! Så grymt fet!. :tummenupp

mrabarth

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2004
Hoj
sEiKo skrev:
En sån här?: http://drift-underhall.se/#showProducts.php?name=R%F6rbock
Jag tänkte köpa en sån men blev varnad att rören bara skulle bli pankaka om man bockade med en sån men ingen som verkligen provat.
Då är det bara att köpa en då=)
Behöver man verkligen 16T eller räcker det med 12T?

OJ!! TACKAR ALLESAMMANS!!! Kul att ni gillar den!

Jag kan erkänna att det är lite teknik att bocka med en sådan här bockmaskin schims mm i aluplåt är ett måste. Ska du inte bocka mer än 45x3mm räcker nog en 12Tonnare. Notera att den tar endast 60grader/bock annars måste du göra omtag. Vill du läsa mer om vad jag har för erfarenheter om rörbockeri kolla här eller skicka ett mail. http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=13635&postdays=0&postorder=asc&start=105 mrabarth@hotmail.com

MikkE

Guest
Snyggt bygge!

Men måste det inte kännas segt att inte få ner alla kusar i backen när man drar på gasen? Slirar ju mest.

mrabarth

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2004
Hoj
MikkE skrev:
Snyggt bygge!

Men måste det inte kännas segt att inte få ner alla kusar i backen när man drar på gasen? Slirar ju mest.

Nej, så är det faktiskt inte... Givetvis får man tänk på att kanske vara lite försiktig med gasen på lägre växlar eller när det är smutsig asfalt. Men så är det ju med de flesta övermotoriserade fordon. Kraft finns verkligen i överflöd. Ligger man på gränsen till vad fästet tillåter- driver det på riktigt ordentligt. Det är ju i de högre hastigheterna man behöver den extra effekten..

MikkE

Guest
mrabarth skrev:
Nej, så är det faktiskt inte... Givetvis får man tänk på att kanske vara lite försiktig med gasen på lägre växlar eller när det är smutsig asfalt. Men så är det ju med de flesta övermotoriserade fordon. Kraft finns verkligen i överflöd. Ligger man på gränsen till vad fästet tillåter- driver det på riktigt ordentligt. Det är ju i de högre hastigheterna man behöver den extra effekten..
Ah, I see. Är det standard hojdäck bak? Har du provat med ett mkt bredare än det som är på nu?

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Mellan två hojjar just nu
Vad det verkade i tråden så var du "inte riktigt" nöjd=)
Jag lägger nog rörbockeriplanerna på hyllan och överlåter det åt dom som kan tror jag för en dragande bock är aningen mer än vad min plånbok har råd med=)

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
sEiKo skrev:
En sån här?: http://drift-underhall.se/#showProducts.php?name=R%F6rbock
Jag tänkte köpa en sån men blev varnad att rören bara skulle bli pankaka om man bockade med en sån men ingen som verkligen provat.
Då är det bara att köpa en då=)
Behöver man verkligen 16T eller räcker det med 12T?

har man rätt tjocklek på rören går de hyffsat med en sån där..
vi bockar rör på jobbet me nå likn..
inge pannkaka där inte :tummenupp

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
mrabarth skrev:
OJ!! TACKAR ALLESAMMANS!!! Kul att ni gillar den!

Jag kan erkänna att det är lite teknik att bocka med en sådan här bockmaskin schims mm i aluplåt är ett måste. Ska du inte bocka mer än 45x3mm räcker nog en 12Tonnare. Notera att den tar endast 60grader/bock annars måste du göra omtag. Vill du läsa mer om vad jag har för erfarenheter om rörbockeri kolla här eller skicka ett mail. http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=13635&postdays=0&postorder=asc&start=105 mrabarth@hotmail.com
Förvärmer du rören nånting?eller kallbockar du?Grymt imponerad av detta "amatörbygge".Du o andersson turbo borde gifta er :D

Är 356:an i bakgrunden en äkta eller en replica?

Last edited:

mrabarth

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2004
Hoj
ktmjacke skrev:
Förvärmer du rören nånting?eller kallbockar du?Grymt imponerad av detta "amatörbygge".Du o andersson turbo borde gifta er :D

Är ghian i bakgrunden en äkta eller en replica?

Hehe!! Ska fundera på detta med giftemål... :D
Jag kallbockar endast. Men som sagt- Man MÅSTE ha rätt typ av rör, annars blir det bara pannkaka....

mrabarth

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2004
Hoj
MikkE skrev:
Ah, I see. Är det standard hojdäck bak? Har du provat med ett mkt bredare än det som är på nu?

För tillfället är det ett 205 brett bildäck av standard typ. Blev en markant skillnad mot MC däcket både i stabilitet och grepp.

mrabarth

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2004
Hoj
Äntligen kan jag visa några nya bilder på "farkosten"!!
149-4992_IMG.JPG

Våtslipning med p2000 våtslippapper och polering i sinnet mm mm + vaxning.

149-4998_IMG.JPG

Äntligen har jag fått tummen ur ..... och skaffat nya framlysen. Hella 2" projektor halvljus och 3" helljus.

150-5012_IMG.JPG

Efter lite skissande så kom jag fram till denna ritning till mina custom alu lamphus.

150-5023_IMG.JPG

Detta är resultatet efter att en erfaren CNC kille med tillhörande CNC svarv fått göra vad de gör bäst.
skaffade en 400x95mm solid aluminium axel som fick sätta livet till.

150-5024_IMG.JPG

150-5037_IMG.JPG

Spände upp husen i våran egna Bacho svarv för sista putsen.

150-5040_IMG.JPG

För att få den borstade finishen jag använde mig av en "scotch bright" duk och hök hastighet på svarven.
SUPER BRA!!!! Avslutade med ett lager klarlack för att förhindra oxid.

150-5028_IMG.JPG

150-5048_IMG.JPG

150-5055_IMG.JPG

150-5060_IMG.JPG

Framfälgarna har äntligen kommit från lacken. Enligt mitt tycke blev det LÅNGT mycket bättre än jag tänkt mig. ASLÄCKERT!! Färgtemat är genomgående.

150-5064_IMG.JPG

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...