ta A1

Gotte

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2006
Hoj
en gammal rex 125 från typ 50 talet :P
tjena jag ville höra lite om det är svårt att ta kortet ska nämligen snart börja i alla fall med teorin senare blir de ju upkörning tänkte om ni kunde ge mig lite tips:)

NiklasL

Söker balansen
Gick med
21 Feb 2006
Hoj
954rr -02, cx500 -78, 525exc -07
tjena jag ville höra lite om det är svårt att ta kortet ska nämligen snart börja i alla fall med teorin senare blir de ju upkörning tänkte om ni kunde ge mig lite tips:)

Pluggar man mycket, har lätt att lära och har körvana så är det inga som helst problem. Tips är väl att plugga, plugga, plugga. Ladda hem övningsprogram och ligg och läs körskoleboken i sängen varje natt innan du somnar. Kör MYCKET hoj inne i stan och ta inte dem lättaste vägarna där du kört förr, kör in bland villaområden där du kan råka stöta på återvändsgränder och enkelriktade gator m.m.

Kör och plugga som en tok!:tummenupp

Mr EmCom

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jan 2006
Hoj
KTM 250 Freeride
instämmer som niklas säger, har du nån du kan övnisngsköra så drar du ner kåstnaderna med några tusen lätt...

Johanssson

The One And Only
Gick med
13 Nov 2006
Hoj
Cagiva Mito Evo (såld)
Även fast du e ute och bara övningskör tänkt på alla skyltar du körförbi, och sen ett tips jag har fått av många är att vri hela tiden på huvudet när du gör uppkörning och titta inte enbart i ögonvrån för det ser itne han bakom...

Ludde Ludde

Ny medlem
Gick med
17 Dec 2006
Hoj
Yamaha rd 125
Även fast du e ute och bara övningskör tänkt på alla skyltar du körförbi, och sen ett tips jag har fått av många är att vri hela tiden på huvudet när du gör uppkörning och titta inte enbart i ögonvrån för det ser itne han bakom...

Jag lånar tråden lite bara:) Måste man ha körkortstillstånd innan man får boka teoriprovet på vägverket? Måste man ha fyllt 16 innan man bokar? Eller kan jag ringa nu(är 15 år) och boka en tid tills min födelsedag?

/ Ludde
:tuttar

Vinne

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2006
Hoj
KTM 660 / ER6-N
Pluggar man mycket, har lätt att lära och har körvana så är det inga som helst problem. Tips är väl att plugga, plugga, plugga. Ladda hem övningsprogram och ligg och läs körskoleboken i sängen varje natt innan du somnar. Kör MYCKET hoj inne i stan och ta inte dem lättaste vägarna där du kört förr, kör in bland villaområden där du kan råka stöta på återvändsgränder och enkelriktade gator m.m.

Håller med Plugga som fan o kör på vägar där du inte varit innan kör även mkt rondell rekommenderar jag föratt de är rätt vassa me dt på uppkörningen så var dt för mig iaf.. Till exempel när du ska köra vänster i en rondell hur du bytar fil o så. LYCKA TILL! :yoparty

Willegard

Medlem
Gick med
2 Feb 2007
Hoj
Husqvarna Vitpilen 701

Bra tips, men..

Hur övningskör man om man inte är 16?:arsele
Ta mig tillexempel, 15 år, fyller 16 om 5-6 månader. Kört cross/moppe xt 350 sen jag var 11.. Stor körvana då jag haft moped och användt som bruksfordon sedan jag var 14 fram tills 1 månad sedan..

Jag har frågat några av körskolorna här i västerås, men har ej kunnat förtydliga deras svar, Får man övningsköra lätt mc(125cc/11kw) med lärare på inhägnat eller inte?

Hamrin

Bleeaah
Gick med
28 Jan 2007
Hoj
Aprilia Tuono Factory
Jag har gjort teoriprovet 2 ggr nu, kugat båda :mad:
första försöket fick jag 51 rätt och andra 50 :huvet
har en ny tid bokad.. så nu ska jag fan inte ha nå liv utan bara plugga.

NiklasL

Söker balansen
Gick med
21 Feb 2006
Hoj
Bra tips, men..

Ta mig tillexempel, 15 år, fyller 16 om 5-6 månader. Kört cross/moppe xt 350 sen jag var 11.. Stor körvana då jag haft moped och användt som bruksfordon sedan jag var 14 fram tills 1 månad sedan..

Jag har frågat några av körskolorna här i västerås, men har ej kunnat förtydliga deras svar, Får man övningsköra lätt mc(125cc/11kw) med lärare på inhägnat eller inte?

Hur man övningskör utan att vara 16? När sa jag någonting om det? Körvana har inte bara med just att köra 125cc på väg att göra, utan hur ofta du kört växlat innan. Och det med att köra mycket i stan menar jag ju Självklart att man ska göra när man fyllt 16.

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
Bra tips, men..

Ett exempel nu...

Du kör mycket cross och dära när man bromsar med frambromsen så använder man 2-3 fingrar...

Men om du gör det på uppkörningen så blire underkänt ganska fort...
Man måste bromsa med hela handen

Och detta var bara en grej finns många mera.

Självklart tror jag du kan köra 125cc på inhängtat område.. utan att bli straffad. Man kör ju cross på inhängat område...

Saabmosare

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2005
Hoj
Snabb
Ett exempel nu...

Du kör mycket cross och dära när man bromsar med frambromsen så använder man 2-3 fingrar...

Men om du gör det på uppkörningen så blire underkänt ganska fort...
Man måste bromsa med hela handen

Och detta var bara en grej finns många mera.

Självklart tror jag du kan köra 125cc på inhängtat område.. utan att bli straffad. Man kör ju cross på inhängat område...

Jag bromsade inte med hela handen och jag blev inte underkänd, har aldrig hört talas om att man måste bromsa med hela handen ens.

Gjorde du så på din uppkörning eller hur kan du veta de?

NiklasL

Söker balansen
Gick med
21 Feb 2006
Hoj
Jag bromsade inte med hela handen och jag blev inte underkänd, har aldrig hört talas om att man måste bromsa med hela handen ens.

Gjorde du så på din uppkörning eller hur kan du veta de?

Nej, jag tror inte man måste det. Däremot så påpekar ju körskoleläraren att man ska bromsa med ena handen för att man inte orkar annars. Men jag kör som vanligt med bara 2 fingrar, funkar perfekt, på så vis håller man ju kvar i styret också.

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
Flesta bromsar nog med 2 fingrar, jag med, ibland 3 beroende på situation.

Jag bromsade också med 2 fingrar och klarade det galant. :)

Willegard

Medlem
Gick med
2 Feb 2007
Hoj
Husqvarna Vitpilen 701
Hur man övningskör utan att vara 16? När sa jag någonting om det? Körvana har inte bara med just att köra 125cc på väg att göra, utan hur ofta du kört växlat innan. Och det med att köra mycket i stan menar jag ju Självklart att man ska göra när man fyllt 16.

Nä, det påpekade jag inte, en fråga bara:pannkyss

Om jag nu vill köra min 125 och "träna"(läs busa) på inhägnat(flygfält?) måste man ta dit den med släp då?
Eller kan någon med mckörkort köra dit den?

NiklasL

Söker balansen
Gick med
21 Feb 2006
Hoj
Nä, det påpekade jag inte, en fråga bara:pannkyss

Om jag nu vill köra min 125 och "träna"(läs busa) på inhägnat(flygfält?) måste man ta dit den med släp då?
Eller kan någon med mckörkort köra dit den?

Om den är lv-reggad och besiktigad så får någon med mc-kort köra dit den, även skjutsa dig om denne är över 18 år.

Last edited:
Nyheter
Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

CFMOTO 800MT-X

Idag har vi nöjet att få sm...

Offroad med CFMOTO 800MT-X

Idag har vi fått bekanta os...

Bike på CFMOTO världslansering!

675SR-R Bike är på plats...

Nya Ducati XDiavel V4: Sporttouring på italienska