Ta A2 körkort, frågor.

Andretillaeus

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2015
Ort
Rimbo
Hoj
Ingen, än så länge.
Hej!

Detta blir mitt första inlägg här på forumet. Jag är 20 år gammal och har bestämt mig för att ta A2 körkort, jag har tidigare ca. 6-7 års erfarenhet av att köra MC i form av motocross, allt från 85cc upp till 450cc. Jag har även B körkort sedan 2 år tillbaka och har trafikerfarenhet sedan 16års åldern.

Ett av mina "problem" är att jag inte kommer att kunna övningsköra privat, då jag varken äger egen motorcykel eller känner någon att övningsköra med. Jag vill, precis som alla andra, hålla kostnaderna för körkortet nere och vill då ta så få körlektioner som möjligt. :huvet
Det jag skulle vilja ha lite åsikter angående är vad ni, som har genomgått hela processen, tror är rimligt. Hur mycket tror ni att man bör köra för att klara av uppkörning osv.? :Bugar

Mvh
Andre Tillaeus
 

Husker

Medlem
Gick med
25 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Z1000SX
Det är en fråga som inte går att svara på, det ända som är säkert är att du måste ta RISK 1 & 2, Teori och sen uppkörning. resten beror helt på dig och hur snabbt du lär dig det trafikverket vill att du skall kunna (tänka sig.) Men fan du har ju kört lermoppe i några år så då är inte trafik regler och vägplaceringar några problem :tummenupp

Nej skämtåsido ta boka nån/några lektioner på en körskola så skall du allt se att de ger dig lite hintar vad du skall öva på.

Lycka till :yoparty
 

tobs

Ny medlem
Gick med
31 May 2012
Ort
Sundsvall
Hoj
Ktm 690smc -11
Jag har likt dig kört mycket cross och enduro sedan moppeåldern och köpte lagom till att jag ville ta kortet en vägreggad enduro som jag körde just lite enduro med några veckor innan jag tog mig i kragen med kortet.

Men jag gjorde de obligatoriska delarna i hojkortet(ansöka om körkortstillstånd, göra risk 1&2 osv.) och tog endast EN körlektion, och det var pga körskolan krävde att jag körde en lektion för att dem skulle låta mig hyra hojen på uppkörningen(eftersom min enduro inte hade effekt nog för att uppfylla kraven för tung obegränsad som jag då ville passa på att ta innan dem ändrade till 24år, jag var då 21).
Gjorde min lektion på lokala flygfältet och nötte lågfartsbanorna hela lektionen, sedan körde jag upp.

Har för mig att en uppkörning kostade rätt likt en körlektion, så jag tänkte helt enkelt som så att jag skulle testa göra uppkörning och om jag skulle kuggas så skulle jag ju få reda på vad jag gjorde för fel och tänkte då att jag kunde åtgärda det och fixa kortet på nästa försök.
Nu hade jag ju turen att klara allt på första försöket men ändå. :)

Om du mot förmodan planerar att göra som jag och måste hyra hoj så REKOMENDERAR jag dig att isåfall göra åtminstone en lektion med hojen du skall hyra för att få känna o klämma lite på den i uppkörningsbanorna, det kan vara lite väl optimistiskt att tro att man ska kunna sätta sig på en helt ny hoj och bara glida igenom lågfartsbanorna utan att ha känt på fordonet i fråga innan..

Rent praktiskt så är det ju likt körsätt i trafiken med hoj gentemot bil, bara att tänka på att vid tex. vänstersväng vid korsning/trafikljus så ställer man sig en gnutta vänster i körfältet, och då lite åt höger vid högersväng osv. osv...
men som Husker skriver så är det nog inga problem för dig med regler m.m.

Kör behärskat, uppmärksamt och förmedla känslan av att du har kontroll på vad du gör så kommer man långt på en uppkörning om du frågar mig, sedan rekommenderar jag dig att nöta teorin förstås.

Jag rekommenderar såklart inte alla att göra som jag, men jag kände mig tillräckligt varm i kläderna och självsäker och ville hålla nere på kostnaderna så jag testade lyckan.

Tyckte det var lite kul på uppkörningen när alla stod och nojade över hur det skulle gå och den obligatoriska frågan löd "hur många lektioner har du tagit" och man får höra allt mellan 12-30körlektioner á la 900-1100kr/st och de snopna minerna när jag svarar att jag bara tagit en lektion, tider det. :)

Lycka till:tuttar:tummenupp
 
Last edited:

JwBob

Medlem
Gick med
26 Nov 2013
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha R6 2002
Ett alternativ kan vara att köpa den hoj du vill, ta den till närmaste parkeringsplats/manöverbana(förslagsvis på släp om det är långt och du inte vill köra olagligt) och träna på låg och högfartsbanan. På uppkörningen kör du dit hojen på ett släp då förmodligen inte har något problem med trafikdelen och då får köra på den hoj du tränat på.
 

Arkstedt

Medlem
Gick med
3 Jan 2012
Ort
Åkersberga
Hoj
Kawasaki ER6-N -07
Det är guld att du redan har erfarenhet på två hjul, men det är väldigt individuellt hur man bör göra och hur det funkar med uppkörning.

När jag tog kortet så åkte jag till Malmö som var enda staden med lediga tider i slutet av säsongen, tog 3-4 lektioner för att få lära mig hojen lite och sedan körde jag upp.

Min rekommendation är att du börjar med en lektion och ser hur det känns. Fråga gärna efter feedback från trafikläraren, men tänk också på att många trafikskolor gör allt de kan för att du ska ta en lektion till istället för att låta dig köra upp.

När jag pratade med Tibble Trafikskola här i Stockholm sa de att det var tvärt omöjligt att jag skulle hinna ta kortet till min Australienresa och att jag var tvungen att ta minst 10 lektioner - detta utan att de ens sett hur jag körde.
 
Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

Top