Ta av bromsskiva vid däckbyte?

gs500e

Livsnjutare
Gick med
25 Mar 2003
Hoj
Suzuki GS500E
En måhända dum fråga men jag ställer den i alla fall.

Ska lämna in hjulen för att få nya däck i veckan.
Ska man plocka bort bromsskivorna innan man
lämnar ifrån sig hjulen eller behövs inte det?
Hur gör ni?

hp

Stödmedlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
.
Jag plockar alltid bort skivorna. En del däckhandlare är så ovarsamma och trycker på fälgarna när den ligger på bromsskivan så dessa blir skeva. Även om handlaren får ersätta skadan blir det en väldans massa krångel om något skulle hända.

#47 ss600

Marcus Lindström
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Letar..
hp skrev:
Jag plockar alltid bort skivorna. En del däckhandlare är så ovarsamma och trycker på fälgarna när den ligger på bromsskivan så dessa blir skeva. Även om handlaren får ersätta skadan blir det en väldans massa krångel om något skulle hända.

-då tycker jag att du ska byta däckhandlare...trodde alla använde monterings maskiner. -nä åk till närmsta euromaster handlare.

hp

Stödmedlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
.
Vilar inte fälgen på bromsskivan även i en monteringsmaskin? Det tar bara en minut att skruva av skivorna och de däckhandlare jag har anlitat har till och med sagt att de föredrar att fälgarna är utan skivor för att eliminera risken att något händer. De kan ju tappa hjulet i golvet eller vad som helst.

En seriös däckhandlare är visserligen försiktig men det är så onödigt om något skulle hända. Det är dessutom svårt att bevisa att skivan inte var skev innan hjulet lämnades in.

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
hp skrev:
Vilar inte fälgen på bromsskivan även i en monteringsmaskin? Det tar bara en minut att skruva av skivorna och de däckhandlare jag har anlitat har till och med sagt att de föredrar att fälgarna är utan skivor för att eliminera risken att något händer. De kan ju tappa hjulet i golvet eller vad som helst.

En seriös däckhandlare är visserligen försiktig men det är så onödigt om något skulle hända. Det är dessutom svårt att bevisa att skivan inte var skev innan hjulet lämnades in.
Bryter man sönder skivorna i en monteringsmaskin ska man nog hålla sig till skogsmaskinsdäck och liknande isället :fakta
Du klämmer fast fälgen i fälgkanten med plastskydd emellan

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...