Ta bort avgassystem GSX750ES

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Hoj hoj.
Ska byta olja för första gången på min Sugkuki och eftersom det sitter 4 till 1-system på den så måste man plocka bort avgassystemet för att komma åt oljefiltret :död Min fråga är om det sitter några packningar mellan grenrör och motor och vilket moment bultarna ska dras med vid återmontering.

Tack å hej!

nostromos

Old school
Gick med
20 Feb 2011
Hoj
Suzuki GSX 1100, Kawazaki ZZR 1100
På min sitter inga packningar. 100% tätt ändå.
Var försiktig så att du passar in grenrören rätt när du drar åt bultarna. Moment? Dra åt lite lagom. Sen drar du ut en sväng så det blir varmt. Sen kolla om det går att efterdra något.

Tänk att på att inte stressa aluminiumgängorna för mycket bara.

EDIT: Är du säker på att du inte kan få ut oljefilter samt lock? På min går det utmärkt med grenrören på plats.

Last edited:

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Hoj
Ok, tack för bra tips! Nej, jag är inte säker på att det måste bort men det var vad förra ägaren sa och det ser ganska tajt ut. Ska kolla närmre på det i veckan som kommer.

Donner

Spriten räddade mej från idrotten
Gick med
27 Aug 2007
Hoj
VFR 800 Movistar + CBF1000
Har själv haft en sån hoj och plockade aldrig bort nåt grenrör för att byta olja + filter. Jag hade 4-1 men du kanske har en konstig modell?

Jullä

...
Gick med
17 Jan 2010
Hoj
Ninja ZX9R, Suzuki Gsx 750, Kymco B&W 250, Fiddy 125
jag har haft en sådan hoj, dock satt det ett hemma snickrat 4-1 systen på, vet inte om man behövde ta bort grenrören för att komma åt filtret då jag jag redan hade plockat bort dom för att byta system inför bes.
dock satt d någon kon/distans på min i alla 4 hålen som pressades fast mellan grenrör och cylindrar, om du har sånna så kolla bara vilket håll dom sitter åt, då dom såg olika ut på varsin sida.. inga konstigheter.. drog bara åt bultarna så att dom satt och lite till.. verkade hålla tätt..
kan va skönt att ja någon som håller i systemet bak när du lossar/sätter dit alt ha ngt att knyta upp det i..

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Hoj
Den korvfingrade säljaren snackade så klart i nattmössan. Avgaset behövde inte bort, däremot var det jääääkligt pilligt att få bort och dit muttrarna med brickor som håller fast kåpan som sitter för filtret.

Kan förstå om man tycker det verkar omöjligt men filter kom både bort och dit igen så det var mer en fråga om fingerfärdighet.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år