Ta bort en bakgrund i adobe illustrator?

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Håller på att göra en affish i illustrator, och har en logga jag vill lägga in. Den är i .eps-format, och jag vill ta bort den vita bakgrunden så att jag slipper en vit fyrkant runt den runda loggan. Nån som kan förklara på ett enkelt sätt hur man ska göra?

Den vita rutan ingår troligtvis i en urklippsmask eller liknande. Testa att markera den med vit pil, då kan du börja ta bort delar av den, när du tagit bort en del får du repetera den vita pilen. Alternativt gör du rutan transparent. Kolla också upp att lagret inte är låst som loggan ligger i. :)

Beroende på hur loggan ser ut ut i övrigt kan du även testa att ställa in "genomskinlighetsläget" som Multiply (finns under samma meny som där du ställer in genomskinlighet alltså), men det funkar nog egentligen bara riktigt bra om det är en svartvit logga.

Börja med att öppna loggan separat i Illustrator för att konstatera om det ligger ett vitt fält bakom eller inte... Sen följer du övriga tips.

Om inte, utan loggan faktiskt är juste så är det förmodligen bara förhandsvisningen av EPS-filen som är sparad med bakgrund. Det är vanligt på äldre filer. Spar isåfall ut din affisch som PDF så ser du direkt ifall du behöver göra nåt alls.

Last edited:
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...