Ta bort färg (motorblock)

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Ort
Vischan
Har ett block från en gammal V8 som jag vill få bort färgen på.
Har provat varenda kemikalie i hyllan, kommer inte åt med någon slipmaskin/rondell (utom dremeln, men det kommer ta några hundra år :gnissla)

Är det bara leta rätt på ett företag som blästrar eller finns det något husmorstips?
Vad kan det kosta att få det blästrat?
 
Kan du inte låta den stå med lite lagom varv på motorn i några timmar så att färgen vibrerar bort?
Som en torr ultraljudstvätt likCsåm.
 
Bromsvätska, minns inte vilken DOT som var vassast 4 eller högre var det IAF, fast motorfärg är väldigt tålig, eller "paintstripper" från biltema, plasta in och låt stå ett dygn

Kan du inte låta den stå med lite lagom varv på motorn i några timmar så att färgen vibrerar bort?
Som en torr ultraljudstvätt likCsåm.

Det är japanska bilar som utsöndrar ultraljud, en rejäl V8 bör väl spela bas...
 
Last edited:
Bromsvätska, minns inte vilken DOT som var vassast 4 eller högre var det IAF, fast motorfärg är väldigt tålig, eller "paintstripper" från biltema, plasta in och låt stå ett dygn

Bra förslag! Det tänkte jag inte ens på.

Hur värmebeständig är sån färg? Går det bränna bort den med gas tro?
 
Bra förslag! Det tänkte jag inte ens på.

Hur värmebeständig är sån färg? Går det bränna bort den med gas tro?

På en parkering här i stan hade någon hittat en flaska bromsvätska och hällt på alla bilar på parkeringen.

Gissa om killen som hade luftat bromsar men lämnat flaskan ute höll tyst om vem han var i grannskapet....

Att elda bort den borde ju gå, räcker nog med gasol och en skrapa, men det blir ju kvar i porerna
 
OT, men varför ska du göra ett frostsprängt block plåtrent? :va

v8coffeetable.jpg


alternativt (okej en v12, men du fattar principipen)
jagwinerack.jpg
 
  • Gilla
Reaktioner: S84
LUUUUUUUT! Fungerar skitbra, ska hålla en temperatur på ca 80 grader. Men akta ögonen.
Har du inte ett lutbad så är det blästring som gäller. Jag tror inte bromsvätska fungerar superbra på motorfärg långt ner i gjutgodsets hålor :(
 
Blästra är nog det enda som blir riktigt bra för de ändamålet ..

Mjae, jag hade tänkt lacka mitt vitt. Men motorfärgen är lite för tjock och bitvis är det lite kantstött. Så egentligen vill jag bara få det "plåt"rent för att kunna jämna ut de värsta bitarna med en klick spackel så det går få det snyggt med en omlackering.
 
Färg på metall och motorblock tar man bort med färgborttagningsmedel. :mattias

Blästring lämnar alltid rester och käkar material, vilket kanske inte gör något i detta fallet, men det är busenkelt att använda moderna produkter för att ta bort färgen. Nu har tyvärr den butik jag handlade av stängt, men det finns massor av alternativ om du söker. Jag skall kolla om jag inte har en burk någonstans så du får ett produktnamn att söka efter. Pensla på, vänta en stund, borsta av och tvätta med vatten. Det tar max en timme att få bort ALL färg. Jag har faktiskt gjort rent ett par pulverlackade fälgar på det sättet. Det tog lite längre tid, men resultatet är detsamma.
 
Färg på metall och motorblock tar man bort med färgborttagningsmedel. :mattias

Blästring lämnar alltid rester och käkar material, vilket kanske inte gör något i detta fallet, men det är busenkelt att använda moderna produkter för att ta bort färgen. Nu har tyvärr den butik jag handlade av stängt, men det finns massor av alternativ om du söker. Jag skall kolla om jag inte har en burk någonstans så du får ett produktnamn att söka efter. Pensla på, vänta en stund, borsta av och tvätta med vatten. Det tar max en timme att få bort ALL färg. Jag har faktiskt gjort rent ett par pulverlackade fälgar på det sättet. Det tog lite längre tid, men resultatet är detsamma.

Har försökt med kemiskborttagning ett par gånger. Har ofta fått kleta på ordentligt i ett par omgångar för att det ska ge sig. Kan även vara att jag har använt ett annat medel, men skulle tro att en timma för att få bort all färg är väl optimistiskt.
Är du säker på att det var pulverlack? Trodde det var lögn i helvete att få bort pulverlack på annat än mekanisk väg (blästra/slipa etc) eftersom den "bränns/sintras" fast (ett keramiskt lager bildas).
 
Last edited:
Ett tips; (i det här fallet är det väl överkurs) om man vill blästra saker som det absolut inte får bli kvar blästermedia i/på (motorblock, växellådor, bakaxlar etc.) så kan blästring med kolsyreis vara en utväg.

Freezit är en firma som gör detta (finns säkert fler firmor).
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top