Ta bort gamla packningar!

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
Är det någon som provat färgborttagningsmedel på gamla packningar? Tänkte skaffa från biltema. Eller finns det nått annat som är bra. Man måste va så försiktig när man använder kniven annars. :näsblod
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Kniv eller slipa upp en spackelspade,,,,,,, skippa det kladdet på burk
 

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
Kniv eller slipa upp en spackelspade,,,,,,, skippa det kladdet på burk
Har du provat kladd på burk?

Det grövsta är lätt att få bort med kniv men det är just det längst in mot motorkåpan som är så jobbigt, bara det där sista som är stenhårt. Det är så lätt att man råkar ta med sig lite aluminium även fast man är tokförsiktig och det är just det där sista som jag skulle vilja få bort med lite kladd på burk.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Har du provat kladd på burk?

Det grövsta är lätt att få bort med kniv men det är just det längst in mot motorkåpan som är så jobbigt, bara det där sista som är stenhårt. Det är så lätt att man råkar ta med sig lite aluminium även fast man är tokförsiktig och det är just det där sista som jag skulle vilja få bort med lite kladd på burk.

Färgborttagningsmedel typ Bums funkar på samma sätt som Gasket Stripper.
Ingetdera är dumt om man vill vara rädd om ytorna.

Men att man måste göra rent ordentligt efter avlägsnandet är ju förstås än viktigare när man använder sådana kemikalier
 

Freedom

Guest
En slö morakniv är det bästa att få bort gamla packningar med.
 

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
Färgborttagningsmedel typ Bums funkar på samma sätt som Gasket Stripper.
Ingetdera är dumt om man vill vara rädd om ytorna.

Men att man måste göra rent ordentligt efter avlägsnandet är ju förstås än viktigare när man använder sådana kemikalier
Tack Jürgen! Då åker jag och handlar sånt där medel imorn! :)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Karborundum på float-glasskiva är bästa sättet att återställa packningsytor på kåp- och blockhalvor med repor efter slöa knivar.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Eeeehh, nu får du allt förklara vad du menar! :tungan

Det var bara en kärvänlig pik till tipset ovan om att använda slöa moraknivar. Jag gillar vassa knivar, annars blir det lättare sår i ytorna. Precis som när man rakar sig med slö kniv. Det bästa är dock ett vasst skavstål för skrapandet.

Så tipset var alltså att om man prompt vill använda slö kniv och då råkat får märken i packningsytoran så kan man göra så här för att slipa ytorna plana igen och åter få en tät motor: Man tar alltså en modern fönsterglasskiva ty de är tillverkade enligt float-metoden och är mycket plana. Sedan karborundum och gnuggar. Viktigt att grundligt tvätta bort allt slipmedel när man slipat klart dock. (Bild från Harleyportalen)

PICT1581.jpg
 
Last edited:

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
Det var bara en kärvänlig peak till tipset ovan om att använda slöa moraknivar. Jag gillar vassa knivar, annars blir det lättare sår i ytorna. Precis som när man rakar sig med slö kniv. Det bästa är dock ett vasst skavstål för skrapandet.

Så tipset var alltså att om man prompt vill använda slö kniv så får man göra så här för att slipa ytorna plana igen om man vill ha en tät motor. Man tar alltås en modern fönsterglasskiva ty de är tillverkade enligt floatmetoden och är mycket plana. Sedan karborundum och gnuggar. Viktigt att grundligt tvätta bort allt slipmedel när man slipat klart dock. (Bild från Harleyportalen)

PICT1581.jpg
Aha, nu förstår man lite bättre! :) Vart får man tag på det där? Behöver man vaxa glasytan innan? Nu är det inte nån fara med mina ytor men kan alltid va bra att veta. :)

Håller med, ju vassare destå lättare att få bort utan att repa!

Edit: Nu såg jag att det stog "slippasta" på burken. Trodde det var nån typ av spackel du menade för att fylla igen med. Är det inte dumt att slipa ner? Då blir det ju tajtare mellan axlarna i motorn. Är det så pass djupa märken så att inte en packning tätar så borde man ju få slipa en hel del.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Aha, nu förstår man lite bättre! :) Vart får man tag på det där? Behöver man vaxa glasytan innan? Nu är det inte nån fara med mina ytor men kan alltid va bra att veta. :)

Håller med, ju vassare destå lättare att få bort utan att repa!

Glasskivan slipas matt den med. Så ngt vax är ingen mening. Glassivan blir degraderad till planskiva efter premiärslipningen. Karborundum kallas även ventilslippasta och finns billigt på tex Biltema. En bit fönsterglas kan du hitta hos glasmästaren billigt. För max styvhet i skivan så ta gärna lite tjockare fönsterglas än den tunnaste kvalitén om du kan. Man gnuggar kåp- eller blockhalvan i cirklar tills man ser att alla märken är bortslipade och anliggningsytan ånyo är plan. Efterår sköljer man tex med avfettning och vatten. Sedan tex hetvatten, borste och diskmedel tills man försäkrat sig om att allt slipmedel är borta.
 
Last edited:

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
Glasskivan slipas matt den med. Så ngt vax är ingen mening. Glassivan blir degraderad till planskiva efter premiärslipningen. Karborundum kallas även ventilslippasta och finns billigt på tex Biltema. En bit fönsterglas kan du hitta hos glasmästaren billigt. För max styvhet i skivan så ta gärna lite tjockare fönsterglas än den tunnaste kvalitén om du kan. Man gnuggar kåp- eller blockhalvan i cirklar tills man ser att alla märken är bortslipade och anliggningsytan ånyo är plan
Kom på det lite senare... jag som är lite trött. :tungan Läs min edit.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Kom på det lite senare... jag som är lite trött. :tungan Läs min edit.

Man kan inte okritiskt slipa bort hur mycket material som helst i vilka kåpor som helst. Det är helt riktigt. Men tex en ventil- eller kopplingskåpa, oljepumpslock osv är helt ok. Blockhalvornas packningyta mot kopplingskåpa är också förstås helt ok. Medan man däremot på tex ytor mellan blockhalvor måste relatera all avverkning till lagerspel mm. Helt riktigt.
På bilden ovan är en ventilkåpa till en shovelhead.

JAg är också gristrött känner jag. Knoppa nu.
Natti! :)
 
Last edited:

MC-Gurra

Ad omnia paratus
Gick med
9 Oct 2003
Ort
Karlskoga
Hoj
Yamaha R1.-02 + KTM 640 -02
Jag använder en enkelgradig plattfil. Lägger an den plant mot packningsytan på flera ställen o använder endast lätt tryck. Skär galant bort rester av fastsittande packningar utan att man tar nåt material från kåpan.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Om du använder CRC Gasket Remover eller liknande så tänk på att det luktar mycket kraftigt och är en aning hälsofarligt att inandas. Om du har gasmask så använd den. Håll absolut inte till i ett litet utrymme med dålig ventilation om du saknar gasmask.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag använder en enkelgradig plattfil. Lägger an den plant mot packningsytan på flera ställen o använder endast lätt tryck. Skär galant bort rester av fastsittande packningar utan att man tar nåt material från kåpan.

Det det knepet använder jag också ibland! Enkelhuggen fil är bra till mycket, skärpa skrapor tex.

/J
 

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
Nu kan alla sluta fundera (speciellt jag :tungan). Köpte färgborttagningsmedel på biltema och det funkar gallant. Man får skrapa bort det värsta med kniv och det sista som blir kvar lägger man kladdet på. Några minuter senare är det bara att gnugga bort hur enkelt som helst. :)

Det där med enkelhuggna filen provade jag men gillar det inte.

Kan avslöja att det är en gammal suzuki k50 (alltså en moppe) som jag donar med för att ha nått att göra samt att man alltid lär sig nått när man vågar prova saker utan att det gör så mkt. Så igentligen är hela tråden OT. :rolleyes:

Inbillade mig att ena motorkåpan inte var plan på ett ställe och när jag tillslut kollade med en stålskala så var det som jag tyckte. Det var en försjunkning på nån tiondel (dålig gjutning). Sen var det några hack i kåpan från nån klåpare som haft moppen tidigare. Tryckte i lite kemisk metall och lät det härda. Sen slipade jag hela kåpan på ett planbord med slippapper fastspänt (från biltema det också så klart), alltså samma princip som glasrutan. Blev grymt bra, nästan som nytt. :tungan :rolleyes:

Jörgen: Minns du första gången jag åkte med WR:n på rörken och vattenpumpen började läcka? Du kom fram och hjälpte till utan att jag hade en aning vem du var. Pumplagret havererade pga att det saknades en packning till transmitionskåpan... sen dess har jag vart rätt försiktig med att ändra mått i axiell rikting. :tungan

Oj vad mkt text det blev! :3freak
 

Bifogat

  • planbord.jpg
    planbord.jpg
    77.8 KB · Visningar: 205
  • kemisk_metall.jpg
    kemisk_metall.jpg
    64 KB · Visningar: 234
Nyheter
CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

CFMOTO 800MT-X

Idag har vi nöjet att få sm...

Offroad med CFMOTO 800MT-X

Idag har vi fått bekanta os...

Bike på CFMOTO världslansering!

675SR-R Bike är på plats...

Nya Ducati XDiavel V4: Sporttouring på italienska

Ny design, ny motor och bät...

MP-Mässan lockade 55.000 besökare!

Hela 55.000 besökte finska ...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Jacob Sjöman Under...

Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

Top