supermoppe
Men i min värld...
Är det någon som provat färgborttagningsmedel på gamla packningar? Tänkte skaffa från biltema. Eller finns det nått annat som är bra. Man måste va så försiktig när man använder kniven annars. 

Har du provat kladd på burk?Kniv eller slipa upp en spackelspade,,,,,,, skippa det kladdet på burk
Har du provat kladd på burk?
Det grövsta är lätt att få bort med kniv men det är just det längst in mot motorkåpan som är så jobbigt, bara det där sista som är stenhårt. Det är så lätt att man råkar ta med sig lite aluminium även fast man är tokförsiktig och det är just det där sista som jag skulle vilja få bort med lite kladd på burk.
Tack Jürgen! Då åker jag och handlar sånt där medel imorn!Färgborttagningsmedel typ Bums funkar på samma sätt som Gasket Stripper.
Ingetdera är dumt om man vill vara rädd om ytorna.
Men att man måste göra rent ordentligt efter avlägsnandet är ju förstås än viktigare när man använder sådana kemikalier
Eeeehh, nu får du allt förklara vad du menar!Karborundum på float-glasskiva är bästa sättet att återställa packningsytor på kåp- och blockhalvor med repor efter slöa knivar.
Eeeehh, nu får du allt förklara vad du menar!![]()
Aha, nu förstår man lite bättre!Det var bara en kärvänlig peak till tipset ovan om att använda slöa moraknivar. Jag gillar vassa knivar, annars blir det lättare sår i ytorna. Precis som när man rakar sig med slö kniv. Det bästa är dock ett vasst skavstål för skrapandet.
Så tipset var alltså att om man prompt vill använda slö kniv så får man göra så här för att slipa ytorna plana igen om man vill ha en tät motor. Man tar alltås en modern fönsterglasskiva ty de är tillverkade enligt floatmetoden och är mycket plana. Sedan karborundum och gnuggar. Viktigt att grundligt tvätta bort allt slipmedel när man slipat klart dock. (Bild från Harleyportalen)
![]()
Aha, nu förstår man lite bättre!Vart får man tag på det där? Behöver man vaxa glasytan innan? Nu är det inte nån fara med mina ytor men kan alltid va bra att veta.
![]()
Håller med, ju vassare destå lättare att få bort utan att repa!
Kom på det lite senare... jag som är lite trött.Glasskivan slipas matt den med. Så ngt vax är ingen mening. Glassivan blir degraderad till planskiva efter premiärslipningen. Karborundum kallas även ventilslippasta och finns billigt på tex Biltema. En bit fönsterglas kan du hitta hos glasmästaren billigt. För max styvhet i skivan så ta gärna lite tjockare fönsterglas än den tunnaste kvalitén om du kan. Man gnuggar kåp- eller blockhalvan i cirklar tills man ser att alla märken är bortslipade och anliggningsytan ånyo är plan
Kom på det lite senare... jag som är lite trött.Läs min edit.
Jag använder en enkelgradig plattfil. Lägger an den plant mot packningsytan på flera ställen o använder endast lätt tryck. Skär galant bort rester av fastsittande packningar utan att man tar nåt material från kåpan.
![]() |
CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!
Idag har vi äntligen fått s... |
![]() |
BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord
Efter att ha sålt 210 408 m... |
![]() |
Honda Gold Wing fyller 50 år
Sedan 1975 har Honda Gold W... |
![]() |
CFMOTO 800MT-X
Idag har vi nöjet att få sm... |
![]() |
Offroad med CFMOTO 800MT-X
Idag har vi fått bekanta os... |
![]() |
Bike på CFMOTO världslansering!
675SR-R Bike är på plats... |
![]() |
Nya Ducati XDiavel V4: Sporttouring på italienska
Ny design, ny motor och bät... |
![]() |
MP-Mässan lockade 55.000 besökare!
Hela 55.000 besökte finska ... |
![]() |
Ökat antal körkortsåterkallelser
Foto: Jacob Sjöman Under... |
![]() |
Gold Wing fyller 50 år
Sedan 1975 har Honda Gold W... |