Ta bort och ta en titt på kolven.

Pr0bz

Sporthojsnörd
Gick med
11 May 2004
Hoj
Dunderkatt & eN gamal sLiten Enessärr
1.
Tänkte ta en titt på kolvens skick nu på min hoj, förra ägaren visste inte hur gammal den var så jag tänkte att det var dags. Har en fråga, måste jag skruva bort motorn för att få bort cylindern? Är inte vid hojjen nu så därför undra ja detta, vill inte ta massa extratid.

2.
Vad kostar en ny kolv eller kolvringar till nsr 125r - 91?

3.
För att kolla så att oljeintaget fungerar är det ända sättet att markera på oljetanken? Eller kan man kolla på andra sätt.

4.
Jag ser inte olja på oljenivåmätaren vid motorn, kör ner en skruvmejsel och oljan täcker nog långt över maxsträcket på mätaren, är detta bra eller bör ja byta olja?

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Pr0bz skrev:
1.
Tänkte ta en titt på kolvens skick nu på min hoj, förra ägaren visste inte hur gammal den var så jag tänkte att det var dags. Har en fråga, måste jag skruva bort motorn för att få bort cylindern? Är inte vid hojjen nu så därför undra ja detta, vill inte ta massa extratid.

2.
Vad kostar en ny kolv eller kolvringar till nsr 125r - 91?

3.
För att kolla så att oljeintaget fungerar är det ända sättet att markera på oljetanken? Eller kan man kolla på andra sätt.

4.
Jag ser inte olja på oljenivåmätaren vid motorn, kör ner en skruvmejsel och oljan täcker nog långt över maxsträcket på mätaren, är detta bra eller bör ja byta olja?
1Nej du behöver inte ta bort motorn
2 vet ej runt 1000kr kanske
3 du kan se om den ryker när motorn är varm?. alt koppla ur oljeslangen från fuggen och se om de kommer nåt. (då får du ha oljeblandat i soppan)
4 du kanske har för mycket olja. kolla färgen på oljan den ska vara fin och genomskinlig Annars byt!. 7dl har jag för mig på NSR också så ser du inget så töm bara hela lådan och häll i rätt mängd.

Pr0bz

Sporthojsnörd
Gick med
11 May 2004
Hoj
Dunderkatt & eN gamal sLiten Enessärr
Hur stort får maximala avståndet på kolvringarna vara? 0.5mm?

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
-
Alså plockar du av cylindern och allt och kolven ser bra ut sätter man liksom inte tillbaka samma kolv igen, Aldrig om du inte vet hur långt den har gått. Min förr-förra kolv hade gött över 3000 mil och såg kanon fin ut när jag tog ut den. Kolven kostar runt 1200;-. Jag har samma problem med oljeglaset på min NSR. Jag slår ut all olja och häller i EXAKT korrekt mängd så vet jag ändå att det är rätt.

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!