Ta det lugnt på vägarna

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Efter att skjutsat barn ca 170 mil denna helg vill jag bara uppmana till att ta det lugnt på vägarna.

På väg hem ikväll mellan Torneå och Ylitorneå kom vi till en mc-olycka, svårt att bedömma läget och vad som hade hänt och det var mycket folk då vi kom till platsen så vi satt lavr i bilen men tror ändå det gått hyfsat bra.

Jag fick en tankeställare på vad som kan hända just som det börjar kännas ganska bra att åka hoj efter min krasch för ett drygt år sen.

Blir nog hoj till jobbet imorgon men med detta i tankarna, ta det lugnt på vägarna är bara vad jag vill säga.

Anca

Sporthojsnörd
Gick med
26 May 2013
Hoj
Kawasaki Z1000SX -2019
Helt rätt. Man kan absolut ha fart, men på rätt ställen.

Att komma ut på en tur är viktigt.
Men att komma hem efter en tur är livsviktigt.

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jo men det var på håret att komma in, jag skjutsade mina barn halvvägs till sin mamma som nu mer bor i Åbo vilket är en vansinnes historia i sig så hade vi blivit nekade jag kanske inte sörjt, är ju värre för barnen det är ju dras mamma även om hon gjort väldigt konstiga val i livet efter hon ville separera.

Man måste kunna visa vad man ska göra och att det är en nödvändig resa, man ska ha pass vilket jag inte hade utan bara körkortet och utan min granne som är både finsk och svenskmedborgare som kan prata finska hade det nog inte gått. Vi fick lova att bara köra och tanka bilen och ingen annat i Finland. Åkte Traja till Kalix idag och fixade pass om jag skulle måsta åka in i Finland om nåt skulle tjorva till sig.

Var i alla fall en customhoj som gått om kull på finska sidan.

Last edited:

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
Triumph 800xc -11
Finska sidan...?

Kommer man in i Finland utan att bli arresterad...? De ser ju oss svenskar som lite smutsiga just nu...
Inga problem alls, du behöver bara en vettig orsak, typ att du beställd något och måste hämta ut på en affär eller liknande.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Inga problem alls, du behöver bara en vettig orsak, typ att du beställd något och måste hämta ut på en affär eller liknande.

Nja, det är väl just "vettig orsak" som verkar strula då den bedömningen är upp till vakten du pratar med för tillfället...? Finns massor med historier kring Happis om allt annat än konsekvent bedömning. Folk som är vana att passera gränsen en gång om dagen då de äger fastigheter på båda sidor blir nekade den ena dagen, insläppta nästa dag.

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Nja, det är väl just "vettig orsak" som verkar strula då den bedömningen är upp till vakten du pratar med för tillfället...? Finns massor med historier kring Happis om allt annat än konsekvent bedömning. Folk som är vana att passera gränsen en gång om dagen då de äger fastigheter på båda sidor blir nekade den ena dagen, insläppta nästa dag.

Verkar vara mycket olika och som jag förstod det är det lättare för finska medborgare än svenska, vet i alla fall några som inte kunnat åka till sin stuga vid hennes födelse ort söder om Karleby, tror dom saknar finsktmedborgarskap.

Att åka och hämta nåt i en affär kan ju säkert gå på samma sätt som för mig utan pass, man ska ha lite tur att träffa rätt tullare och ska nog kunna visa upp vad nån ska göra. Är ganska säker på att dom vill se papper på vad du har beställt och var du ska hämta det. Själv hade jag med mig personbevis, på mig, mitt ex, barnen, kopia hennes körkort, uppgifter om var hon jobbar, arbetsgivarens namn och tel nr, var hon bor osv. Tror att då jag på ut en "motorhuv" full men papper plus grannens finska underlättade mycket för att släppa in mig utan pass.

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
Triumph 800xc -11

ja har du mark så är det bäst att ha med papper på det. och precis som du skriver så hanterar dom det väldigt olika. en med mark höll på att bli nekad men vaktkollegan kom dit och släppte igenom honom.
enda jag vet som blivit nekad är dock en som sa "Äh, jag tänkte bara åka över och kolla lite"

Nyheter
Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...