Ta kortet igen och har en fråga...

IO

IBF, Ilari Bjuvander Foto - ilari.se
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Ducati 999 Race -05, WLC 1942, Yamaha XS-750 -77
Jag ska ju ta om mitt B-kort snart (och A också i sommar) men undrar om någon har koll på det där med halkan. Jag körde ju halkan en gång för länge sedan (mer än 2 år sen) och undrar om jag måste köra den igen?
Jag har i alla fall lyckats att boka kunskapsprovet på nätet och den kan man väl inte göra om man inte klarat halkkörningen eller?

En bonusfråga:
När man kör upp för andra (eller tredje eller fjärde eller femte gången) tror ni att man har bättre eller sämre chanser om man berättar att det inte är första gången?

Den som kommer med rätt svar vinner detta av Blocket.se: :rolleyes:
http://www2.blocket.se/view/1990263.htm?l=0&c=1&city=0

NoicE

.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hornet
Du får göra teorin innna du gjort halkan, och halkan gäller i ett år, så du måste göra om den antar jag...

Du får boka uppkörning innna du gjort halkan också :yoparty

Min fråga: Vad ska du med B-kk till? :p

eisbaer

Pucko
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CB450 '86
IO skrev:
Jag ska ju ta om mitt B-kort snart (och A också i sommar) men undrar om någon har koll på det där med halkan. Jag körde ju halkan en gång för länge sedan (mer än 2 år sen) och undrar om jag måste köra den igen?
Jag har i alla fall lyckats att boka kunskapsprovet på nätet och den kan man väl inte göra om man inte klarat halkkörningen eller?

En bonusfråga:
När man kör upp för andra (eller tredje eller fjärde eller femte gången) tror ni att man har bättre eller sämre chanser om man berättar att det inte är första gången?

Jag tror uppkörningsförättaren har koll på hur många gånger du kört upp.. Iaf om du menar att du torskat kortet pga någon förseelse. Räkna med att gubben kommer vara grinig som fan.

Ps. Jag tog mitt B-kort igår =)

heigo

Dåre
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
En blå..
IO skrev:

En bonusfråga:

Svar på bonusfrågan: Lika bra att du berättar för han vet redan om det.

Min fråga: Hur skickar du luftgitarren till mig? Bussgods?

IO

Gick med
8 Mar 2003
Hoj
eisbaer skrev:
Jag tror uppkörningsförättaren har koll på hur många gånger du kört upp.. Iaf om du menar att du torskat kortet pga någon förseelse. Räkna med att gubben kommer vara grinig som fan.

Ps. Jag tog mitt B-kort igår =)

Jag kan säga att jag vet att dom inte vet :)
Så man kanske ska hålla käft om det... är det någon som är säker på det gällande halkan, den är ju förbannat surt att göra igen :död

eisbaer

Pucko
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CB450 '86
IO skrev:
Jag kan säga att jag vet att dom inte vet :)
Så man kanske ska hålla käft om det... är det någon som är säker på det gällande halkan, den är ju förbannat surt att göra igen :död

Jasså? Daddy här på forumet råkade ut för samma sak och den förrätaren hade koll på det.

IO

Gick med
8 Mar 2003
Hoj
eisbaer skrev:
Jasså? Daddy här på forumet råkade ut för samma sak och den förrätaren hade koll på det.

Ofan, osäkert där också... jag tror jag får ringa VV imorgon och kolla med dom, det är ju enklast. Jag meddelar svaret här imorgon.

IO

Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Ny har jag pratat länge med en fd. uppkörare, mycket trevlig kille faktiskt som jobbade på VV nu.

- Jag behöver INTE köra halkan igen eftersom jag haft svenskt körkort tidigare (kommer inte ihåg exakt men tror det gällde i 3 år efter att man blivit av med det)

- Uppköraren vet INTE om att jag haft kortet tidigare men han sa att det brukar märkas ganska lätt att personen kört mycket tidigare. Han sa att det får absolut inte påverka resultatet och om jag vill säga något är det upp till mig. Jag tror att jag kommer att nämna det, men inte exakt hur mycket för fort... :arsele

Så är det! Trevlig helg :fyllisar

MBGIRL

Hel och glad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
fd. Hornet-S 600 -01
IO skrev:
Ny har jag pratat länge med en fd. uppkörare, mycket trevlig kille faktiskt som jobbade på VV nu.

- Jag behöver INTE köra halkan igen eftersom jag haft svenskt körkort tidigare (kommer inte ihåg exakt men tror det gällde i 3 år efter att man blivit av med det)

- Uppköraren vet INTE om att jag haft kortet tidigare men han sa att det brukar märkas ganska lätt att personen kört mycket tidigare. Han sa att det får absolut inte påverka resultatet och om jag vill säga något är det upp till mig. Jag tror att jag kommer att nämna det, men inte exakt hur mycket för fort... :arsele

Så är det! Trevlig helg :fyllisar

Om jag var du så skulle jag inte nämna det...varför ska du göra det?
Tror knappast han/hon kommer se enklare på din körning utan snarare hårdare
om du förlorat ett tidigare körkort pga något brott mot trafiklagarna.

Så knip igen om han/hon inte frågar dig det...och även då skulle jag svamlat bort svaret.

Läser till trafiklärare själv men har en del kontakt med trafikinspektörer och
dom som jag frågat har iaf sagt att dom kollar extra på sådant som uppköraren
inte klarat innan.
Dom ska inte göra det kanske men jag tycker bara det é bra för vem vill släppa
ut en förare igen som inte lärt sig nått av det som hänt.
Jag skulle iaf inte vilja möta nån ute på gatan som har noll koll på bilen...
och nu snackar jag inte bara om fortkörningar utan rent allmänt.

Lycka till med körkortet!

Last edited:

IO

Gick med
8 Mar 2003
Hoj
MBGIRL skrev:
Om jag var du så skulle jag inte nämna det...varför ska du göra det?
Tror knappast han/hon kommer se enklare på din körning utan snarare hårdare
om du förlorat ett tidigare körkort pga något brott mot trafiklagarna.

Så knip igen om han/hon inte frågar dig det...och även då skulle jag svamlat bort svaret.

Läser till trafiklärare själv men har en del kontakt med trafikinspektörer och
dom som jag frågat har iaf sagt att dom kollar extra på sådant som uppköraren
inte klarat innan.
Dom ska inte göra det kanske men jag tycker bara det é bra för vem vill släppa
ut en förare igen som inte lärt sig nått av det som hänt.
Jag skulle iaf inte vilja möta nån ute på gatan som har noll koll på bilen...
och nu snackar jag inte bara om fortkörningar utan rent allmänt.

Lycka till med körkortet!

Tack!

Ja, jag har inte riktigt bestämt mig för hur jag ska göra. Kanske lika bra att inte chansa, det är ju skillnad på inspektörerna också förstås. Jag kommer ju ihåg alla trixen när man kör upp med titta bakom axel, backa runt hörn m.m. från körskolan så jag tror att det kommer gå kanon. Nu behöver man ju inte tänka på växlingar och dylikt som man gjorde första gången... :3freak

Nyheter
Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...