ta mc-korts hoj - max 30.000kr, alternativ?

helmert

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
nej
Tja
jag har inget mc-kort men tänkte jag skulle ta det. jag är 19 år nu men kommer inte börja köra förrän om 2 år, alltså inte mellanklass... nu är det så att jag inte vet vilken hoj jag ska satsa på.. jag har tidigare tittat på kawasaki zxr 750 89-92
men jag är inte så säker på att det är enkelt att köra upp på en sådan?
är det lämpligare att satsa på en suzuki gs 500 för runt 20.000 för att sedan sälja den efter kortet och köpa en sportigare? om man nu känner för det då? hur bör jag göra?

ps. jag har vanligt körkort... hur går uppkörningen till? är det bara garagesvängning, serpentinbana som gäller när man redan har körkort? eller måste man ut på vägarna på uppkörningen också?

FZ 750

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
FZ 750 -89
vet inte hur Kawan är, men jag körde upp på en Yamma FZ 750.
Dom lärde sa :D att det är svårare att köra upp på en sportmodell än en brukshoj, då kan du hajja hur gott det var att klara uppkörningen direkt.......

Du för köra hela kittet.
Lycka till

Kryptonit

Pälsklädd raggare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 750 Turbo (och en drös fyrhjulingar)
helmert skrev:
Tja
jag har inget mc-kort men tänkte jag skulle ta det. jag är 19 år nu men kommer inte börja köra förrän om 2 år, alltså inte mellanklass... nu är det så att jag inte vet vilken hoj jag ska satsa på.. jag har tidigare tittat på kawasaki zxr 750 89-92
men jag är inte så säker på att det är enkelt att köra upp på en sådan?
är det lämpligare att satsa på en suzuki gs 500 för runt 20.000 för att sedan sälja den efter kortet och köpa en sportigare? om man nu känner för det då? hur bör jag göra?

ps. jag har vanligt körkort... hur går uppkörningen till? är det bara garagesvängning, serpentinbana som gäller när man redan har körkort? eller måste man ut på vägarna på uppkörningen också?

Jag tror inte jag skulle klara garagevändningen med min gamla zxr :rolleyes: :rodnar

Om jag inte kommer ihåg fel så består uppkörningen av: Inbromsning 50,70,90
Serpentinbana
Garagevändning
+ut på vägarna

Du måste ut på vägarna även om du har B-kort..

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
Det är inte så svårt att köra upp på en ZXR, det enda skulle väl vara att det är lite trångt åt händerna eftersom dom tar i tanken vid garagevändningar.

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
Va? Har jag fattat rätt? Ska du köpa en tung hoj nu för att köra upp med om 2 år? Säkert jag som fattat nåt fel nu :confused:

Det är fullt möjligt att göra garagevändningar med en ZXR så köp inget annat bara för att köra upp på.

helmert

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
nej
hmmm
grejjen är att jag är kåt på hojjar just nu eftersom det är sommar typ..... jag kommer inte ha läge att ta kortet eller övningsköra förrän om 2 år... (lumpen osv) så jag kommer antagligen köpa cykeln nästa år på vintern... kom på att det måste vara 750 kubik eller mer... får väl bli en sxr750 kanske.. och öva satan på parkeringsplatser =)

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
Hagster ska snart köra upp på min, vi får se hur det går för han. Han säger att han är kung på garagevändningar för det har han gjort med 125:an på gräsmattan förut :3freak

Nicane

1.48.7 :)
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
R1 -01 banhoj
Kontrollanten jag körde upp för berättade om en som kom med en zxr750 och ville köra upp, då hade dom sagt att det är bara att köra hem igen, det är ingen ide, vägen är inte bred nog att vända på.... rätt jävla snopet för den killen.
körde upp på min VFR750, no probs
Mitt mc kort kostade för övrigt bara 1,9k :slicka

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
köp en hoj som du vill ha, hyr sedan en CB750 och träna garagevändningar, åk dan efter till uppkörningen o kör upp med CB:n så gjorde jag, hur bra som helst, med bruten fot dessutom...

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen för tillfället
Rigge skrev:
Hagster ska snart köra upp på min, vi får se hur det går för han. Han säger att han är kung på garagevändningar för det har han gjort med 125:an på gräsmattan förut :3freak

ja Hagge e kung på de mesta han :1pajas

helmert

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
nej
jag tror inte jag ska köpa nån sporthoj om jag inte kan köra upp med den. Jag vill hälst känna mig van med hojen jag kör upp med... så nu undrar man ju vilka hojar det är? vilka 750 kubikare (eller mer) lämpar sig bäst för garagesvägning osv, lättkörda.. runt 20.000kr.. kommer förmodligen sälja cykeln efter det jag tagit kortet.

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen för tillfället
helmert skrev:
jag tror inte jag ska köpa nån sporthoj om jag inte kan köra upp med den. Jag vill hälst känna mig van med hojen jag kör upp med... så nu undrar man ju vilka hojar det är? vilka 750 kubikare (eller mer) lämpar sig bäst för garagesvägning osv, lättkörda.. runt 20.000kr.. kommer förmodligen sälja cykeln efter det jag tagit kortet.

grannen som vi hjälpte med att ta körkort köpte en Honda cb 900 från 1981... den va perfekt att ta körkort på, o såldes sen efter det va klart.

Har en annan arbetskamrat som gjorde likadant, fast på en GXS 750 ES från 1984... den hojen e bland de enklaste som finns att manövrera... så testa nåt sånt, du hittar säkert en för runt 10-15.000...

Benny

Gold Member
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
GSX-R 750
Kan du inte köpa en hoj som du vill ha, en ZXR i ditt fall och använda körskolornas lättkörda bågar när du kör upp??!

Eller du ska ta mc kortet helt på egen hand?

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
Klart du kan köra upp med en sporthoj. Köp det du vill ha och kör upp på den, dom jag känner som tog körkort ungefär när jag körde upp på GSX1100R, FZR 1000, GSX750R, R1 och andra mindre smidiga saker utan bekymmer.

helmert

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
nej
men jag som är nybörjare kanske inte har det lika lätt att hantera en sporthoj... funkar det över huvud taget att komma runt på garagesvängningen med en sporthoj? tex zxr 750 eller gsxr 750

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln