Ta med sig hund till Norge?

Anneli

Nu på gatan igen!..
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Fireblade
Jag vet ungefär vad som gäller ifall vi skulle vilja släpa med oss vår hund ner i europa, dock har jag absolut noll koll på vad som gäller för Norge. Nu när bandagarna i Mo i Rana närmar sig behöver jag veta.
Så därför undrar jag; krävs något särskilt eller kan vi ta med henne som hon är, eller blir vi tvugna att lämna henne hos hundvakt? :va

/Anneli

Vet egentligen inte om det är några speciella regler men vem ska kolla det isf?

Anneli skrev:
2267810 Jag vet ungefär vad som gäller ifall vi skulle vilja släpa med oss vår hund ner i europa, dock har jag absolut noll koll på vad som gäller för Norge. Nu när bandagarna i Mo i Rana närmar sig behöver jag veta.
Så därför undrar jag; krävs något särskilt eller kan vi ta med henne som hon är, eller blir vi tvugna att lämna henne hos hundvakt? :va

/Anneli

Från Jordbruksverkets hemsida:

"Norge
Hundar och katter får fritt föras in till Sverige från Norge. Det behövs varken pass, behandling eller tillstånd. Norge är det enda land som man fritt får föra in hundar och katter från in till Sverige. Om hunden vistats på Svalbard krävs det dock rabiesvaccination och avmaskning för att den ska få komma tillbaka till det norska fastlandet."

Så det är bara att last hunden i bilen och köra :tummenupp

Kanske borde googlat först :rolleyes:

Hittade det här:

1. Resa till och från Norge
Mellan Sverige och Norge råder inga restriktioner. Du kan fritt resa med din hund fram och tillbaka igen över den svensk-norska riksgränsen, som samtidigt är en EU-gräns.

Mitra skrev:
Från Jordbruksverkets hemsida
Hittade också det där, men tycker bara det står att man får föra in hunden FRÅN Norge..

Tack iaf! Skönt att slippa lämna pensionären hemma! :)

*/ ?>
Nyheter
Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...