Ta reda på vart en bankinsättning kommer från

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Kan man på Swedbanks Internetbank ta reda på vem som ligger bakom en insättning till kontot?
Jag loggade precis in på min bank och hade mer pengar än vad jag borde ha haft och i historiken så fanns det en insättning med texten LÖN och inget mer.
Det lustiga är att det är jag som sätter in min lön och det gjorde jag för över en vecka sedan och denna insättning kom in i fredags.

Självklart så rör jag inte pengarna då någon lär märka det inom kort men jag vill gärna skynda på det hela genom att ta reda på vem det kommer ifrån, någon stackare kanske sitter utan pengar just nu...

Hänz

kRÄnKt!
Gick med
26 Aug 2012
Hoj
GSXR
Ah det är nog min lön! PM.ar mitt konto nr. Hoppas du klarar av att sätta över pengarna för det gör inte min chef som du ser.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Ja, om man bortser från det uppenbara alternativet att ringa banken då förstås :rolleyes:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Du kan inte spåra det själv, däremot kan banken hjälpa dig.
Rädd för att prata med främmande människor? :7peta :glömdet

Nej då, men jag vill ha det smidigt och enkelt, inte behöva sitta och knappa mig fram och sitta i telefonkö :mad:

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Hoj
Engelskt och japanskt
Banken kan vara gnälliga att lämna ut uppgifter till folk och det kan kosta en liten slant också med tanke på att bankerna gör färre uppgifter för sina kunder.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Problem solved :)

En gammal arbetsgivare hörde precis av sig och förklarade sitt misstag så nu är pengarna på väg till rätt person istället. Synd, för det hade finansierat nya verandan som ska byggas :(

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Hör i sådana här fall att snabbt som attan plocka ut pengarna och spendera dem, och sedan när felet uppdagas och någon avkräver dig pengarna så gråter man ut i Aftonblasket. :tummenupp

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Hör i sådana här fall att snabbt som attan plocka ut pengarna och spendera dem, och sedan när felet uppdagas och någon avkräver dig pengarna så gråter man ut i Aftonblasket. :tummenupp

Fan att jag inte tänkte på det :huvet
Det här är faktiskt inte första gången den händer mig, första gången var för många år sedan när jag befann mig på semester på Gotland. Då fungerade inte mitt visakort helt plötsligt och då fick jag ringa banken. Då visade det sig att en felaktig överföring hade skett varpå de hade spärrat mitt konto för bruk för att pengarna inte skulle försvinna. Ett väldigt märkligt förfarande ansåg jag och jag var ganska påstridig om att få reda på VEM som hade gjort fel men det kunde de inte svara på. Men de kunde inte ta bort spärren förrän tidigast nästa dag, jävligt kul när man är på semester med 200:- på fickan :mad:
Efter en timme ringde jag upp banken och sa (ljög) att min pappa som är advokat (också ljug, han kör lastbil...) nu var på väg till banken och att han samtidigt talade med en högre chef på bankens huvudkontor i sthlm, då jäklar blev det fart och jag fick tala med någon högre uppsatt som beklagade sig väldigt mycket och 1 timme senare funkade kortet.
Det lustiga då var att jag såg inget i min historik att överföringen hade skett, kontoutdraget visade inget onormalt och någon summa berättade de inte om. Jag misstänker dock fortfarande att det var banken själva som hade klantat sig från start med en överföring, för hur skulle man annars kunna få en privatpersons konto spärrat hux flux?
Två veckor senare kom det en blomstercheck på 200:- med posten :näsblod

Men den stora förloraren i det här är väl jag då jag fortfarande har samma bank.

Det var bättre när min första arbetsgivare råkade betala ut semesterersättningen två gånger, 22 000:- x2. När jag påtalade detta för chefen så var han iskall och sa att jag skulle spara pengarna och se om lönekontoret märkte något. Det gjorde de aldrig och för pengarna köpte jag ett halvår senare en XR600 supermotard av en kille här på forumet, runt år 2003 nånting om jag inte minns fel :)
Men jävlar vad nervös jag var över att jag skulle få betala tillbaka det det kommande året men då hade jag fått ta tag i det då resonerade jag, ung och dum som man var...

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Det var bättre när min första arbetsgivare råkade betala ut semesterersättningen två gånger, 22 000:- x2. När jag påtalade detta för chefen så var han iskall och sa att jag skulle spara pengarna och se om lönekontoret märkte något. Det gjorde de aldrig och för pengarna köpte jag ett halvår senare en XR600 supermotard av en kille här på forumet, runt år 2003 nånting om jag inte minns fel :)
Men jävlar vad nervös jag var över att jag skulle få betala tillbaka det det kommande året men då hade jag fått ta tag i det då resonerade jag, ung och dum som man var...

En liknande historia hände min far.

Han hade varit tjänstledig från sitt jobb i flera år pga studier och när han väl pluggat klart och fått jobb inom sin nya utbildning så sa han upp sig, och då började helt plötsligt lönen komma igen :p

Han sa inget utan flyttade pengarna till sparkontot istället. Efter 3 månader och lika många löner ringde lönekontoret upp och ville ha tillbaka pengarna vilket dom fick.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Undrar vad de kan göra om man väljer att inte ge tillbaka dem :va Banken har det ju lite enklare, de tar helt sonika tillbaka pengarna om det skulle dyka upp nya på kontot...
När det gäller skatteverket är det ju dessutom 5 år som gäller, efter det är man ju orörlig så att säga. När det gäller andra så kanske det är kortare tid?
Skulle det dyka upp en mille på kontot så skulle jag nog tömma det fortare än kvickt och se vad som händer :näsblod

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Undrar vad de kan göra om man väljer att inte ge tillbaka dem :va Banken har det ju lite enklare, de tar helt sonika tillbaka pengarna om det skulle dyka upp nya på kontot...
När det gäller skatteverket är det ju dessutom 5 år som gäller, efter det är man ju orörlig så att säga. När det gäller andra så kanske det är kortare tid?
Skulle det dyka upp en mille på kontot så skulle jag nog tömma det fortare än kvickt och se vad som händer :näsblod

Ja jag undrar vad det finns för lagstöd om sånt.

Men jag skulle gjort samma sak. In på sparkontot fort som fan och sen hålla käft tills någon hör av sig :p

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe

Finns en dom från för några år sedan där det slogs fast att pengarna ska återgäldas till den som satt in dem fel.

http://bankforsakring.konsumenterna...gheter-och-skyldigheter/Betalning-av-misstag/

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA

Om du fått en felaktig insättning på ditt konto och spenderat pengarna i god tro så ska inget hända. Då får den som gjort den felaktiga transaktionen ta smällen.
Dock gäller det att det måste vara sannolikt att du kunnat göra slut på pengarna i god tro.
Om någon plötsligt får 1 miljon insatt på kontot och bränner dom så kommer man nog inte att kunna hävda att det var god tro och då åker man nog på att betala tillbaka. Om det är belopp på någon tusenlapp så kan man ju faktiskt ha spenderat pengarna utan att direkt reflektera att man hade mer pengar än man kanske borde.

Så det är lite av en bedömningsfråga.
I dom flesta fall så skulle jag tro att man inte kommer undan med att ha spenderat pengarna.

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Hur mkt ränta hinner man få på 1 mille på säg 2 veckor?

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Fan att jag inte tänkte på det :huvet
Det här är faktiskt inte första gången den händer mig, första gången var för många år sedan när jag befann mig på semester på Gotland. Då fungerade inte mitt visakort helt plötsligt och då fick jag ringa banken. Då visade det sig att en felaktig överföring hade skett varpå de hade spärrat mitt konto för bruk för att pengarna inte skulle försvinna. Ett väldigt märkligt förfarande ansåg jag och jag var ganska påstridig om att få reda på VEM som hade gjort fel men det kunde de inte svara på. Men de kunde inte ta bort spärren förrän tidigast nästa dag, jävligt kul när man är på semester med 200:- på fickan :mad:
[...]
Det lustiga då var att jag såg inget i min historik att överföringen hade skett, kontoutdraget visade inget onormalt och någon summa berättade de inte om. Jag misstänker dock fortfarande att det var banken själva som hade klantat sig från start med en överföring, för hur skulle man annars kunna få en privatpersons konto spärrat hux flux?
Två veckor senare kom det en blomstercheck på 200:- med posten :näsblod
När banken gör fel så brukar det inte dyka upp i saldot nej, bland annat har SEB lyckats köra samma transaktionsband(ja, det var några år sedan :) ) flera gånger vilket snabbt har tömt konton om man råkat ha utgifter den dagen och det syntes som att samma transaktioner gjordes gång på gång. Efter dom fixade gick det inte att se längre, antagligen för att det annars hade triggat övertrasseringsavgifter etc.

Men om en person/företag satt in pengar så måste det ju dyka upp som både insättning och rättning så jag håller med, säkert banken som gjort fel, döda dem! :mad:

Och spärra kontot medan dom fixar till låter också som att du inte var ensam om att ha fått fel belopp och dom ville rädda allt innan väldigt många tog ut mycket pengar...

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping