Tagen utan mckort!!

Guido

g
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Östersund
Hoj
Gsxr 1000-04 Honda 650 xr
Hej har en liten historia att berätta.

Igår runt 23 tiden så blev min kompis tagen av polisen, Han blev stoppad av en mcpolis det roliga med detta är att han inte har mckort utan bara till bil, skakis som han var lämnade fram kortet och polisen som snällt skrev ut en böter på 1800 kr skrev också att det bara gick 143 på 110 väg.

Stunden senare satt han på hojen igen och körde vidare. Polisen upptäckte aldrig att han inte hade mckort så då undrar jag om det är troligt att dom upptäcker det sen och att han får en otrevlig överraskning.

Någon som har varit med om detta som har lite tips eller vet hur det brukar gå till hos polisen???
 

acura

Root
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
143 då drar dom kortet. Och sen kommer dom troligtvis upptäcka att han inte ha A behörighet. För att minska risken för att det upptäcks så är det bara att tacka och ta emot alla böter och indragningar man åker på.
 

Micke_Lindstrom

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki GPZ 900R
Om dom inte upptäcker att han inte har kortet så kanske han "får tillbaka" det efter 3 månader trots att han aldrig haft MC-kort. :hihi
 

Solid snake

Guest
Micke_Lindstrom skrev:
Om dom inte upptäcker att han inte har kortet så kanske han "får tillbaka" det efter 3 månader trots att han aldrig haft MC-kort. :hihi


Och det kan man kalla RÖTA! :fakta
 

Jazz

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2004
Ort
Norrköping
Hoj
Yamaha
Den som äger MC:n har A-kort.

Kan den personen som äger MC:n av misstag visat fel körkort och polisen inte upptäckt det? Om det blir strul är det bara berätta att det blivit ett missförstånd. "Polaren hade mitt kort.. visade fel"

Finns 100 anledningar till att polaren har en annan persons kort i plånboken.

Att de sedan släpper 143km/h är också skumt. Förmodligen var inte hastighets tagningen godkänd.

Har ett antal bra dokument från Polisstyrelsen. Vid hastighetsmätning med "pilot" måste det pågå i 1000m annar gäller det inte. Finns även en hel del kryphål vid lasermätning.
 

CalleE

C is for cookie
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Trollywood
Hoj
Kawasaki ER6N -06 "Elaka getingen"
Jazz skrev:
Den som äger MC:n har A-kort.

Kan den personen som äger MC:n av misstag visat fel körkort och polisen inte upptäckt det? Om det blir strul är det bara berätta att det blivit ett missförstånd. "Polaren hade mitt kort.. visade fel"

Finns 100 anledningar till att polaren har en annan persons kort i plånboken.

Att de sedan släpper 143km/h är också skumt. Förmodligen var inte hastighets tagningen godkänd.

Har ett antal bra dokument från Polisstyrelsen. Vid hastighetsmätning med "pilot" måste det pågå i 1000m annar gäller det inte. Finns även en hel del kryphål vid lasermätning.

Öhhh??? Hur ofta släpar du runt på din polares körkort när du kör hoj? Urkundsförfalskning heter det när du anger eller utger något för att vara något det inte är...
 

Guido

g
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Östersund
Hoj
Gsxr 1000-04 Honda 650 xr
Han sa att han inte blev av med kortet utan att det vid 146 hade kortet rykt
det hade betydelse på vilken väg man åker.
 

zatzy

Ny medlem
Gick med
21 May 2004
Ort
Luleå
Hoj
yamaha r6
960meter räcker ingenstans, MINST 1000m annars är mätingen inte värd ett dyft, om allt ska gå riktigt till... vilket de sällan gör dock... då kan dom bara tycka att de gått för fort! och dom där herrarna i blå kostymer tycker mycke konstiga saker :tungan
 

HanneZ

Guest
En kompis till mig åkte dit på fortkörning på sin R1 med mellankört, då märkte de aldrig något!
 

Jazz

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2004
Ort
Norrköping
Hoj
Yamaha
CalleE skrev:
Öhhh??? Hur ofta släpar du runt på din polares körkort när du kör hoj? Urkundsförfalskning heter det när du anger eller utger något för att vara något det inte är...

Om du någon gång behöver hjälp med att ta ut pengar på bank/post så kan du skicka ett bud. Det räcker inte med budets namnteckning utan de vill även se mottagarens legitimation.

Alla kan tyvärr inte ta sig till post/bank.
 

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Nej, nästa år.
Guido skrev:
Hej har en liten historia att berätta.

Igår runt 23 tiden så blev min kompis tagen av polisen, Han blev stoppad av en mcpolis det roliga med detta är att han inte har mckort utan bara till bil, skakis som han var lämnade fram kortet och polisen som snällt skrev ut en böter på 1800 kr skrev också att det bara gick 143 på 110 väg.

Stunden senare satt han på hojen igen och körde vidare. Polisen upptäckte aldrig att han inte hade mckort så då undrar jag om det är troligt att dom upptäcker det sen och att han får en otrevlig överraskning.

Någon som har varit med om detta som har lite tips eller vet hur det brukar gå till hos polisen???


Utan att moralisera vidare säger jag...Synd att idioten/tokfan inte åkte fast,finns ju dom som kämpar som fan för den där lappen.
 

Jazz

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2004
Ort
Norrköping
Hoj
Yamaha
Om jag kunde posta PDF-filer här skulle jag skicka över polisens föreskrifter.

Vid lasermätning så begär att få se platsprotokoll. Där ska framgå att de kontrollmätt lasern samma dag och att de kontrollmätt avståndet (mist 20m) med ett stålmåttband.

Jag tror att det ibland slarvas.. vi skriver snällt på böterna och då är det kört.
 

Jazz

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2004
Ort
Norrköping
Hoj
Yamaha
Rikspolisstyrelsens författningssamling
ISSN 0347–545X
Utgivare: chefsjuristen Lars Sjöström
Rikspolisstyrelsens föreskrifter om
hastighetsövervakning med laserhastighetsmätare;
beslutade den 6 juni 2000.
Rikspolisstyrelsen föreskriver följande med stöd av 13 § första stycket 4
förordningen (1989:773) med instruktion för Rikspolisstyrelsen.
1 kap. Tillämpningsområde
1 § Denna författning reglerar hastighetsövervakning på väg med laserhastighetsmätare.
2 kap. Materiel och behörighet
1 § För hastighetsövervakning med laserhastighetsmätare får endast ett
instrument som är godkänt av Rikspolisstyrelsen användas.
Innan ett nytillverkat eller ombyggt instrument tas i drift skall det
förstagångsverifieras enligt en av Rikspolisstyrelsen beslutad metod.
Instrumentet skall genomgå periodiskt återkommande kontroll (verifiering)
och översyn i den utsträckning som Rikspolisstyrelsen beslutar. Verifiering
skall utföras av ett enligt lagen (1992:1119) om teknisk kontroll ackrediterat
kontrollorgan.
2 § Översyn, service och reparation eller justering får endast utföras av ett
företag som Rikspolisstyrelsen har slutit avtal med.
3 § Förändringar av en laserhastighetsmätare får inte göras utan medgivande
av Rikspolisstyrelsen.
4 § Vid hastighetsövervakning med laserhastighetsmätare skall
instrumentet handhas av den polis som ansvarar för mätningen
(mätkontrollanten).
Endast den får vara mätkontrollant som med godkänt resultat har
genomgått den av Rikspolisstyrelsen beslutade utbildningen i hastighetsövervakning
med laserhastighetsmätare och är väl förtrogen med
instrumentet och sådana förhållanden som kan påverka mätresultatet.
5 § För den som under mer än ett år inte har använt laserhastighetsmätare
krävs repetitionsutbildning rörande dess funktion. Denna utbildning skall
RPSFS 2000:40
FAP 331-2
Utkom från trycket
den 30 juni 2000
2
RPSFS 2000: ledas av en instruktör som har genomgått sådan utbildning som avses i 4 §
andra stycket.
3 kap. Kontrollplats och handhavande
Kontrollplats
1 § Ett platsprotokoll Hastighetsövervakning med laserhastighetsmätare
(RPS 331.4) skall upprättas över en kontrollplats. Av protokollet skall
framgå mätkontrollantens placering med en lämplig referenspunkt eller
position.
Kontroll
2 § Innan hastighetskontroll inleds, skall daglig kontroll av instrumentets
avståndsfunktion göras mot ett fast föremål. Kontrollen skall genomföras
efter godkänd automatisk funktionskontroll. Avståndet till det fasta
föremålet skall vara minst 20 meter och vara uppmätt med ett stålmåttband
som uppfyller kraven enligt svensk standard SS 64 11 12:II. Mätavståndets
avvikelse får vara högst 0,5 meter. Tidpunkt för den dagliga kontrollen skall
antecknas i platsprotokollet.
3 § Innan hastighetskontroll inleds, skall daglig sikteskontroll utföras mot
föremål på ett avstånd av minst 20 meter och högst 200 meter. Tidpunkten
för sikteskontrollen skall antecknas i platsprotokollet.
4 § Manuell funktionskontroll skall utföras såväl före start av mätningar
som omedelbart efter det att mätningarna har avslutats. Tidpunkten för
dessa kontroller skall antecknas i platsprotokollet.
Mätning
5 § Mätkontrollanten skall placera sig så nära vägen eller körbanan som
möjligt. Det skall särskilt tillses att mätkontrollanten inte utsätts för risker
genom sin placering. Instrumentets sikte skall riktas så att rikthjälpmedlet i
förekommande fall är fokuserat på fordonets registreringsskylt eller annan
lämplig målyta.
6 § Mätinstrumentet skall med hjälp av kroppsstödet hållas så stabilt som
möjligt.
7 § Avståndet till det kontrollerade objektet (mätområdet) får inte understiga
20 meter och inte överstiga 400 meter.
8 § Målytan skall preciseras och antecknas i platsprotokollet.
9 § Om mätning görs från ett polisfordon, skall detta vara stillastående.
Mätning får inte ske genom det egna fordonets vindruta.
3
RPSFS 2000:
4 kap. Dokumentation
1 § Platsprotokoll skall föras löpande under kontrollen. Detta skall signeras
av mätkontrollanten. Om det behövs särskilda upplysningar om kännetecken
i fråga om fordonet eller om en speciell trafiksituation förekommit skall
även anteckningar om detta göras i platsprotokollet.
5 kap. Rapportering
1 § Vid beivrande av hastighetsöverträdelse med föreläggande av
ordningsbot eller annan rapport skall den hastighet som visas i instrumentets
display anges på föreläggandet eller rapporten. Hastigheten skall anges i
km/h och avrundas till närmast lägre heltal.
Vid annan rapport än föreläggande av ordningsbot skall därutöver anges
1. laserhastighetsmätarens fabrikat, modellbeteckning och tillverkningseller
serienummer,
2. att laserhastighetsmätaren är programmerad med ett säkerhetsavdrag på
3 km/h,
3. mätavstånd,
4. rapporterad hastighet och
5. målyta.
2 § Om det finns risk för att det kontrollerade fordonet har förväxlats med
ett annat fordon eller om det uppstår någon annan tveksamhet om
mätningens tillförlitlighet, får mätningen inte läggas till grund för ett
föreläggande av ordningsbot eller annan rapport.
3 § Om den manuella funktionskontrollen visar att det föreligger något fel
på instrumentet skall detta antecknas i platsprotokollet. Mätningar som har
gjorts efter den senast godkända manuella funktionskontrollen får inte läggas
till grund för ett föreläggande av ordningsbot eller annan rapport.
6 kap. Förvaring av protokoll
1 § Platsprotokollet skall förvaras på ett betryggande sätt.
Denna författning träder i kraft den 1 juli 2000, då Rikspolisstyrelsens
föreskrifter och allmänna råd om hastighetsövervakning med
laserhastighetsmätare (RPSFS 1997:2, FAP 331-2) skall upphöra att gälla.
På Rikspolisstyrelsens vägnar
OLOF EGERSTEDT
Anne-Marie Niklason
(Rättssekretariatet)
 

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Hojuppehåll
500 meters sträcka räcker för mätning om de åker efter, sen är det väl max 400 meter eller liknande om de skjuter med laser. Har för mig att polisen får släppa en med böter upp till 40 km/h över skylten på motorvägen om de bedömmer situationen som förmildrande, var så för några år sen iallafall. Killen hade tur som träffade en sömnig polis.
 

Ken Keniff

Skrapar trisslotter
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tyresö
Hoj
Den brann upp för länge sen och nån ny blev det inte
OLJEKYLD GSXR skrev:
500 meters sträcka räcker för mätning om de åker efter, sen är det väl max 400 meter eller liknande om de skjuter med laser. Har för mig att polisen får släppa en med böter upp till 40 km/h över skylten på motorvägen om de bedömmer situationen som förmildrande, var så för några år sen iallafall. Killen hade tur som träffade en sömnig polis.
Har varit i rätten för fortkörning och blev fälld och detta med en mätning av polisPilot på en sträcka av 350m och det räckte........
 

Rammstein

Bättre fly än illa fäkta.
Gick med
11 Apr 2003
Ort
Sthlm/Tyresö
Hoj
cbr600 stunt, nsr250sp
OLJEKYLD GSXR skrev:
500 meters sträcka räcker för mätning om de åker efter, sen är det väl max 400 meter eller liknande om de skjuter med laser. Har för mig att polisen får släppa en med böter upp till 40 km/h över skylten på motorvägen om de bedömmer situationen som förmildrande, var så för några år sen iallafall. Killen hade tur som träffade en sömnig polis.

Japp 500m som gäller. Har själv klarat mig på 4m engång :tungan
 
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top