Tagit ut för många semesterdagar.

Chribba

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
R6
Vad är det för regler som gäller angående uttagna semesterdagar och tjänsteledigt?

Min flickvän har tagit tjänstledigt från sitt jobb för att studera. Hon påbörjade studierna augusti -07 och har nu blivit kontaktad (med mail) att hon har tagit ut tre semesterdagar för mycket under 2007 och att hon är återbetalningsskyldig för dessa.

Är det inte så att man redan har jobbat ihop sina semesterdagar året innan man tar ut dem? Eller har man semster i förskott?

Hon är fortfarande anställd men har tjänsteledigt för studier. Arbetsgivaren är en kommun.

För att ytterligare röra ihop det ännu mer är hennes lönespecar konstiga.
Det står följande:

2007-06-27 Bet. semdgr. i år: 25 Kvarst bet. semdgr. i år: 21
2007-07-27 Bet. semdgr. i år: 25 Kvarst bet. semdgr. i år: 9
2007-08-27 Bet. semdgr. i år: 25 Kvarst bet. semdgr. i år: 6
2007-09-27 Bet. smedgr. i år: 23 Kvarst bet. semdgr. i år: 4
2007-10-26 Bet. semdgr. i år: 20 Kvarst bet. semdgr. i år: 1
2007-11-27 Bet. semdgr. i år: 18 Kvarst bet. semdgr. i år: 0
2007-12-21 Bet. semdgr. i år: 16 Kvarst bet. semdgr. i år: 0

2008-01-25 Bet. semdgr. i år: 23 Kvarst bet. semdgr. i år: 23

Vart tar hennes semesterdagar vägen? Hon har nämligen inte jobbat sedan i början på augusti.
 

Missvims

MrsVims
Gick med
24 Apr 2006
Ort
Östhammar
Hoj
Formally known as Gulan
Jag tror att många kommuner ger semester i förskott. 25 dagar är baserat på heltidstjänst. Frågan är ju hur det blir när man tar tjänstledigt med semestern eftersom dagarna inte kan jobbas in då. Ser ut som om det dras lite drygt 2 dagar/månad vilket är vad man normalt jobbar in till semester. Så om jag har fattat det hela rätt: hon har tagit ut semester men inte tänkt på att det kommer minska dagar den tid då hon inte arbetar in några dagar.
Förvirrat minst sagt:confused:
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Jag tror att många kommuner ger semester i förskott. 25 dagar är baserat på heltidstjänst.

Måste man inte specifikt be om att få semester i förskott? Eller är det bara vissa företag som gör så? :va

Annars stämmer nog det som Missvims säger, att hon har "lånat" dagar och sen inte jobbat länge nog för att ha "betalat tillbaka" dem.

Men rent praktiskt tycker jag att de borde vara innestående tills dess att hon avslutar sin anställning, som tjänstledig är ju tanken att man ska komma tillbaka och då får hon ju börja arbeta in de där dagarna igen.
 

An3Azz

www.99riderz.com
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Östersund
Hoj
GSXR1100 och en jeffla snöskoter, en grön.
Mitt förra gav dig semesterdagarna i förskott, så det var allt vackert till o pynta nu när man sade upp sig.
 

Missvims

MrsVims
Gick med
24 Apr 2006
Ort
Östhammar
Hoj
Formally known as Gulan
Måste man inte specifikt be om att få semester i förskott? Eller är det bara vissa företag som gör så? :va

Annars stämmer nog det som Missvims säger, att hon har "lånat" dagar och sen inte jobbat länge nog för att ha "betalat tillbaka" dem.

Men rent praktiskt tycker jag att de borde vara innestående tills dess att hon avslutar sin anställning, som tjänstledig är ju tanken att man ska komma tillbaka och då får hon ju börja arbeta in de där dagarna igen.


Jag tror alla har sina egna regler, blev själv lite chockad när jag första året i kommunens tjänst fick ta ut full semester samma år som jag började min anställning. Kommuner gör visst så för att inte bli tvugna att betala ut semesterersättning den dagen den anställde säger upp sig.
Har kikat runt lite och det verkar som om tjänstledighet inte ger rätt till betald semester, vilket iofs är helt logiskt.
Det är ju lite tråkigt om chefen inte informerade om detta när tjejen sökte ledigheten tycker jag.

Klart som spad att man ska få årets nya dagar 1a Januari.
:rolleyes:


Alla har rätt till minst 25 dagars semester, men betalda semesterdagar kan du bara få om du jobbar in en lön under tiden. Sjukskrivning, föräldraledighet räknas annorlunda.
 
Last edited:

supergirl

she's unstoppable, unpredictable ...
Gick med
17 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR 600rr -03
Det är väldigt många arbetsplatser som ger semestern i förskott. Jag har haft det på båda ställena jag varit anställd trots att det när jag börjat jobba där varit små privatägda företag.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Klart som spad att man ska få årets nya dagar 1a Januari.
:rolleyes:

Ja? Nat annat har inte varit aktuellt sen jag sommarjobbade i plugget.

Tjejen borde ha ratt till 14 semesterdagar forutsatt att hon jobbade heltid januari tom juli. Man kan tycka att kommunen skulle kunna lata henne ligga pa minus tills hon haft en chans att jobba in tiden igen, men dar ar det oftast olika regler som galler beroende pa arbetsgivare.

Edit:
Lonespecen tolkar jag som att hon tog 12 dagars semester i juli, 3 i augusti och att hon tagit ytterligare 4 dagar tidigare under aret. Kommunen har sedan valt att minska hennes tillgangliga semester med 2-3 dagar per manad iom att hon inte jobbat.
Ratt eller fel kan bara kommunens personalare svara pa. Och kanske facket (brrrrr...)
Min asikt ar att hon borde vara 3-5 dagar kort, men att de borde kunna skjuta pa det tills hon kommer tillbaka.

Kan det forresten vara olika regler beroende pa anledningen till tjansteledigheten?
 
Last edited:
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top