Tajt eller jävligt tajt??

Tjingen

Höjda trottlar!!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Kawazaki GPZ900R
Tjena

Jag känner mig lite fånig när jag sitter här framför skärmen iklädd skinnställ och ryggskydd. Anledningen till detta är inte att jag är rädd för att ramla av stolen, utan att jag har ett nytt ställ på hemlån för att prova storleken. Därav min kommande fråga.

Jag har nu lånat ett ställ som, efter att jag har tagit bort det innbyggda ryggskyddet, sitter tämligen tajt. Jag undrar då hur passa tajt ett ställ bör sitta för att det skall passa. Om jag har förstått saken rätt så töjer sig ställen ganska mycket och då gäller det ju inte att ha ett som är för stort från början. Stället jag har nu sitter åt över hela kroppen men tillåter mig fortfaranade att böja mig ner och röra tårna, göra knäuppdragningar osv.

Nå, hur tajt tycker ni att ett ställ skall vara när det är nytt? Jag vill inte köpa fel storlek...det är ju en slant som skall läggas ut.

Tacksam för hjälp. :bow :bow :bow :bow

Henke

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Blå med 167hk -06:a
Köpte mitt första skinnställ för ca 1 år sedan.
Jag tyckte att det satt alldeles för tajt när jag provade men försäljaren vägrade att sälja en storlek större till mig.
Så rätt hon hade.
Stället sitter nu helt kanon.
Mitt har väl töjt sig ca 1 storlek.
Köp ett som sitter väldigt tajt.

Lycka till

Tjingen

Höjda trottlar!!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Kawazaki GPZ900R
Då känns det som om jag är på rätt spår i alla fall. Det var någon i en tidigare tråd som sa att skinnställ var att föredra när man ska plocka upp folk efter olyckor, de kom lixom i ett paket då. I det här stället känns det definitivt som om allt skulle stanna kvar på rätt plats i alla fall... :p

ODEN

Bombastic
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000S -99 & XS 500 -77
Skinnstället töjer sig lite som sagt, har man ett DELAT skinnställ som jag, tänk på att det INTE töjer sig vid kedjan... den förblir som den är från början.

Tjingen

Höjda trottlar!!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Kawazaki GPZ900R
Det hade jag inte tänkt på... bra poäng. Det är ett delat ställ jag testar. Ett Spyke Black Eagle. Det sitter egentligen ganska bra över magen där kedjan sitter. Det är mera över bröst och axlar som det är tajt. Plus att kragen trycker lite på halsen när man sitter med huvudet frammåtlutat. Men kragen misstänker jag att blir mjuk ganska snart. :p

R400

12.79!? Säg att du skämtar!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
TRX 850
Tight ska de va! Naturligtvis finns det rimliga gränser på allt, men... tight är bra! Om du tycker stället är åt h-e när du står upp men sen tycker att det kanske går an när du sätter dig på huk är du på rätt väg.

Prova aldrig ett skinnställ med jeans och tröja under. Stället skall sitta bra med bara kallingar, då kommer det töja sig så att du får i långkalsonger till hösten.

Och ställen brukar inte strama där man har dragkedjor, det är mer över axlar och rygg det tar emot.

Lycka till med köpet! Nyfiken: Vad är det för ställ och hur mycket kostar det?

Nisse Järnet

pschyy =D
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda XL1000, YZ250 + BMW turbo
Mitt ställ va jääävligt tajt när det var nytt! Trodde att jag gjort ett felköp och frågade samma sak som du...kom knappt upp på hojen och att kicka mer än en gång utan att dö gick knappt! Men nu sitter det perfekt!! :tummenupp Skulle INTE valt ett större idag om jag fick välja om, snarare tvärt om :)
Edit: 181cm, 76kg, Dainese stl50.

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superduke och Nikon
Du borde kanske prova det med ryggskyddet i också, det kan vara bra vid eventuell vurpa.. .

Tjingen skrev:
Tjena
Jag har nu lånat ett ställ som, efter att jag har tagit bort det innbyggda ryggskyddet, sitter tämligen tajt. Jag undrar då hur
Tacksam för hjälp. :bow :bow :bow :bow

Gasarn

Action man
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
GSX-R1000 -01
Tjackade nytt ställ förra året, toktight för att jag visste att det skulle töja på sig, vilket det gjort. Dock är det fortfarande lite trångt över armarna/axlarna, troligtvis för att man inte sträcker dessa delar av stället när man sitter och kör. Du ska nog se till att det inte stretar i grenen, som pojken sa. Jobbigt att "köra in" denna del av stället, plus att man vill ha lite häng här. Motsatsen till Gällivarehäng? Vad kan det heta?

Nisse Järnet

pschyy =D
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda XL1000, YZ250 + BMW turbo
Gasarn skrev:
Tjackade nytt ställ förra året, toktight för att jag visste att det skulle töja på sig, vilket det gjort. Dock är det fortfarande lite trångt över armarna/axlarna, troligtvis för att man inte sträcker dessa delar av stället när man sitter och kör. Du ska nog se till att det inte stretar i grenen, som pojken sa. Jobbigt att "köra in" denna del av stället, plus att man vill ha lite häng här. Motsatsen till Gällivarehäng? Vad kan det heta?
Har du kört i regn? Mitt vart nästan lite för stort när ja körde i spöregn :S

Tjingen

Höjda trottlar!!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Kawazaki GPZ900R
Ställer är det som jag har på mig på bilden...det är samma ställ som hänger bakom mig till vänser. Priset ligger, innan prut, på ca. 8500kr. Jag tror att det blir den hjälmen oxå....det är kul att köpa nytt men det kostar ju lite oxå...tyvärr.... :crash

Bifogat

• ghostrider.jpg
    ghostrider.jpg
    91.2 KB · Visningar: 479

Gasarn

Action man
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
GSX-R1000 -01
Nisse Järnet skrev:
Har du kört i regn? Mitt vart nästan lite för stort när ja körde i spöregn :S

Jorå, men när det böjar droppa piper jag in i garaget eller regnstället illa kvickt... Visst, antagligen kommer det sätta sig här också, men det jag menade var att det tar längre tid för icke åkanspända delar av stället att töja sig. Detta kan kanske vara en bra övning: :hej

Snyggt ställ på bilden!

Advance4Stroke

Law enforcement agent
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha Majesty Scooter :)
Tjingen skrev:
Ställer är det som jag har på mig på bilden...det är samma ställ som hänger bakom mig till vänser. Priset ligger, innan prut, på ca. 8500kr. Jag tror att det blir den hjälmen oxå....det är kul att köpa nytt men det kostar ju lite oxå...tyvärr.... :crash

Gör då som jag gjorde, var hos den lokala handlaren och provade ut ett ställ, sen beställde jag det hos mcdelen.com, det blev ju typ mer än 1000 spänn billigare, är ju dumt att betala för mycket som sagt....
Förlåt, lokala mc handlare, jag tycker om er ändå, + att jag köpt massa annat hos er.. men är man ute i god tid (som jag var (februari)) så har man faktist tid att vänta på leveranstiden...
Leveransen blev i övrigt kostadsfri från Mcdelen.com
I övrigt tycker jag att Alpinestars har de klart snyggaste ställen, thats it.....

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA