Tajt skinnställ för tajt?

Onesses

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2009
Hoj
2007 Triumph Tiger 1050 ABS
Behöver hjälp att besluta om jag ska byta skinnställ.

Förra året köpte jag ett tvådelat Alpinestars skinnställ. Det astajt redan då, men säljaren insisterade. Tajtast sitter det runt låren, bålen och axlarna. Jag hann med ett par turer i det. Jobbigt som fan att få på, och lite kort i låren så att jag fick rätt så irriterat skinn på knäna. Känns även nästan för smalt över axlarna.

Under vintern har jag gått upp ett par kilo (mest på rätt ställen). Nu är skinnstället följaktligen ännu tajtare. Det går att få upp dragkedjan på brallorna, men knapparna ovanför sprättar upp samma sekund jag knäpper dem. Övredelen plus ryggskydd är snortajt utom runt överarmarna. Summa summarum: Det är fan inte bekvämt nånstans och ska jag ta på mig det i sommarvärme kommer jag rinna av svett innan det sitter där det ska. Det går dock att få på och gå runt i, men ungefär som om jag är helgipsad.

Stället är storlek 50 och jag mäter 185 cm och 90 kg. Total tid på kanske 15 timmar.

Blir det bättre eller borde jag byta till ett något ledigare ställ (kanske en 52:a), som fortfarande sitter tajt men inte tajt? När jag ser andra i skinnställ (live och på nätet), verkar de sitta ledigare.

Jag överväger att kränga det här på blocket (det är fortfarande som nytt) och köpa ett större. Jag har ett goretext-ställ sedan tidigare som är väldigt bekvämt.

/J

AnesN

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2010
Hoj
GSX-R 1000 K6 KTM 660 SMC 05
Det ska ju sitta tight, sen hur pass tight det sitter är ju omöjligt att bedöma utifrån en text. Finns ju sätt att töjja skinn på tror man ska blöta ner det och ha det på sig, Läs runt lite om det isåfall kan du doppa det och gå en runda och se om det blir bättre, annars kan du väl kanske lägga ut en annons här eller på blocket och skriva ev bytes mot storleken större kanske någon som gjort samma misstag som du men tvärtom lycka till:)

Eldstorm

Dr Jekyll & Mr Highside
Gick med
24 Sep 2003
Hoj
VTR1000SP-1 + DR-Z400S
Har aldrig förstått varför folk köper 2 strl. för litet ställ men i ditt fall verkar försäljaren vara boven. A-stars strl. 54 låter vettigare i mina öron. Köper man ett ställ som är mer lagom från början så töjer det sig visserligare något efter några år, men inte så mycket som om man köper ett som är alldeles för litet och måste "våldtöjas" till bristningsgränsen. I dagens skinnställ så finns mer stretchmaterial och då är behovet enligt min erfarenhet att man inte alls behöver köpa lika "tighta" ställ som "förr i världen"...

Ditt skinnställ kommer säkert att bli bättre med tiden, men är det alldeles för litet så kan det nog vara idé att köpa ett större.

Steven Fiskmås

Sporthojsnörd
Gick med
10 Aug 2010
Hoj
Speed Triple -16
stl 50 låter spontant för litet för dig med den längden och vikten. Jag är 180 och väger 78 kg och kör nu med Dainese stl 48 i tvådelat...sitter snortajt. Nästa ställ jag köper blir sannolikt stl 50. (provade ett A-star Octane 2-delat i den storleken förra året och det satt riktigt bra och mer än tillräckligt tajt)

52 i tvådelat och 54 helställ tror jag är din rätta storlek.

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Låter för tight enligt mig.

Det ska,i synnerhet on det har strechpartier sitta bra över skydden och de ska sitta på rätt plats,resten kan du ha lite lösare.
Med löst menar jag att du kan röra dig i det redan när det är nytt.

Med din storlek skulle jag tippa att en 52:a sitter bättre,är förvisso skillnad mellan hel och 2delat men jag är ungefär din längd men lite lättare och har 52.

Att inte kunna röra sig är värre än att inte ha skydd,kan du röra dig kanske du slipper krascha.......

Bad Company

Ride slow, Die old.
Gick med
25 Jan 2011
Hoj
GSX R-1000 K7
Det är jobbigt som tusan när skydden inte vill sitta på sin rätta plats utan skaver och jäklas.
Mitt ställ var sjukt thight i början också så jag inte fick på mig det själv och knappt kunde röra mig, också ett tvådelat alpine. Nu två säsonger senare är det som en säck och måste antingen få det insytt eller köpa ett nytt.

Så summarum; Det blir bättre i passformen, men om skydden dina inte sitter där dom ska kanske stället du köpte var en dålig utgångspunkt även fast det töjs med tiden.

Bomagin

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2011
Hoj
Ktm 1290 Super Duke GT 690 enduro R
Förr så la man innerslang i skinnstället pumpade upp och la det i badkaret ett dygn sedan upp med det och låta det torka sedan ut med luften

lasse72

mjuktuff
Gick med
18 Nov 2007
Hoj
k7 1000 banräser yzf 450 2012
typiskt säljare o tvinga på en ett för litet ställ.har hänt mig plus ett par polare,
vore jag du skulle ja prova ett 54.man måste ju kunna andas .

CDM

BikerBoyz
Gick med
2 Sep 2009
Hoj
Slagskeppet
För att sätta i relation.
Jag är 186, 83 kg, utan vaddering på magen. Har ett ställ i strl 50, det är på det berömda håret att det fungerar. (Berik) :hihi

Du är nog tyvärr aningen stor för ditt ställ. (Om du inte har världens tyngsta benstomme) :rock

Onesses

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2009
Hoj
2007 Triumph Tiger 1050 ABS
Har aldrig förstått varför folk köper 2 strl. för litet ställ men i ditt fall verkar försäljaren vara boven. A-stars strl. 54 låter vettigare i mina öron. Köper man ett ställ som är mer lagom från början så töjer det sig visserligare något efter några år, men inte så mycket som om man köper ett som är alldeles för litet och måste "våldtöjas" till bristningsgränsen. I dagens skinnställ så finns mer stretchmaterial och då är behovet enligt min erfarenhet att man inte alls behöver köpa lika "tighta" ställ som "förr i världen"...

Ditt skinnställ kommer säkert att bli bättre med tiden, men är det alldeles för litet så kan det nog vara idé att köpa ett större.

stl 50 låter spontant för litet för dig med den längden och vikten. Jag är 180 och väger 78 kg och kör nu med Dainese stl 48 i tvådelat...sitter snortajt. Nästa ställ jag köper blir sannolikt stl 50. (provade ett A-star Octane 2-delat i den storleken förra året och det satt riktigt bra och mer än tillräckligt tajt)

52 i tvådelat och 54 helställ tror jag är din rätta storlek.

Låter för tight enligt mig.

Det ska,i synnerhet on det har strechpartier sitta bra över skydden och de ska sitta på rätt plats,resten kan du ha lite lösare.
Med löst menar jag att du kan röra dig i det redan när det är nytt.

Med din storlek skulle jag tippa att en 52:a sitter bättre,är förvisso skillnad mellan hel och 2delat men jag är ungefär din längd men lite lättare och har 52.

Att inte kunna röra sig är värre än att inte ha skydd,kan du röra dig kanske du slipper krascha.......

Tack för vägledande svar. Det var ett rabbaterat ställ som var rätt så dyrt från början, med gott om stretchpartier. Min slutsats är att det nog är läge att byta till ett 52 eller 54. Om 52 känns bekvämt är det nog rätt. Kan ju vara kul att ägna sig åt medan man väntar på vårsopningen :)

Wallin

GSXR 1000 K5
Gick med
9 Aug 2011
Hoj
ZX10R 2011 Tidigare:GSXR 1000 K5, Triump Tiger 1050, ZX10R-06, ZX9R-94, GSXR 750 -86, GSX550 -84
Köp nytt.
Jag är 188 och har en 52:a, som också är för litet.
Kolla på detta "http://www.psiscandinavia.com/wp/" där får du ett som kommer att passa dig, och det kostar inte så mycket.
Varför skall de alltid sälja för små ställ, man skall ju kunna andas och röra sig i det.

Galen Ryss

Medlem
Gick med
31 Mar 2010
Hoj
MT09 -SP
Ställ jag köpte nyligen var Alpinestars str 50. Jag är 175 cm 85kg. Den sitter tajt, men utav va du beskrev så e den du har lite för liten för dig. Bäst är ju att gå till olika butiker och prata med olika säljare. Tar längre tid men ställ kostar ju också en hel del så det är nog värd :)

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
193cm och 102 kilo (allt på fel ställen).
54 på Astars jackan är på nåder. Skulle sto att 52 är lagom åt dig. 50 låter jääävligt tajt.

Jag har 56 på brallerna men det beror ju helt på hur man är byggd.

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
2-Hjulig
Det är som andra redan svarat, fel storlek för dig. Nog för att ett skinnställ skall sitta tajt som ett andra skinn på dig för att skydden inte skall flytta på sig om/när du glider längs marken, men med dina uppgifter på längd och vikt så är det tokfel. Jag är 1.75 lång och väger 72kg och har storlek 50 och det sitter precis lagom tajt.

Du bör ha 52 eller snarare 54.

Van Heden

Ny medlem
Gick med
24 May 2009
Hoj
BMW S1000RR, BMW GS
Det säger väll inte jätte mycket hur stället sitter på person till person, men jag är 192 cm väger 104 kg. Jag har ett 2-delat alpinestar. storlek 52 med förlängda ben och 54 i jackan. Min erfarenhet är att det fan töjer sig en storlek på bredden, inget på längden. Va sjukt tajt i början, men gav med sig, speciellt efter ett par vänder i regn. Men du känner nog bäst själv om det funkar eller inte:) Lycka till!

Licious

Själv e bäste dräng
Gick med
29 Jun 2005
Hoj
Suzuki DR650 -97
Tjena!
Vi är inte helt olika storlek jag är bara ett par centimeter kortare. Jag har ett tvådelat Arlen Ness stl 54.
Sitter som gjutet, med ryggskydd, vilket man ju alltid ska använda.
Kanske att jag skulle haft en storlek mindre på brallorna. Men jag tänkter inte prova för det är skönt och jag har provurpat på gräs och grejerna sitter där dom ska. :tummenupp

HCN

gnicararysålbmaet
Gick med
15 Jun 2011
Hoj
GråMorrandeGatslampa®
Som nån tidigare varit inne på - den absolut sämsta storleken är väl den som är så obekväm att den får hänga kvar hemma i hallen. Då är det väl bättre att gå upp en storlek så stället är så pass bekvämt att du använder det i alla fall... Att skydden flyttar sig nån centimeter hit eller dit vid en krasch är väl bättre än att du åker i jeans och huvtröja för att du inte orkar brottas med ställhelvetet varje gång det är dags.

Och ja - jag tror definitivt du kan gå upp till 52 utan att det blir för stort eller påverkar säkerheten negativt.

OaO

KK

Horn1

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2008
Hoj
Hornet 600, LS650
Har ganska lika mått som du, köpte på min glidartid (ujuj:dummer) ett 2-delat Halvarsson-ställ i stl 50, satt tight som tusan men efter tillräcklight mycket regn sitter det nu bra. Köpte förra året ett helt Alpinestars ställ stl 52 sitter tight men inte för jävligt, tror det kommer bli bra tíll sommaren, härda ut eller köp möjligtvis 52, men 54 kan du glömma.

Nyheter
MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife