Takbox, vad ska man ha?

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Tjejen fick en takbox i present av sina föräldrar så nu ska vi försöka hitta nåt vettigt utan att ruinera dem. Jag tycker att Thule för runt 6000 är åt helsike för mycket, ovanpå det kommer dessutom lastbågar till rails:en. Jag kan rätt lite själv då jag inte vill ha box på min bil så jag tar gärna emot tips på priser och eventuella kampanjer. En beggad box kan tänkas då takräcke också ska fixas men en ny är såklart roligare. Har en kontakt på KGK så jag kanske kan få en ny till mycket bra pris också.

Tipsa gärna om modeller. Den ska sitta på en Opel Astra G (2002) och rymma mina skidor på 210 cm och annars vanlig packning. Ska man ha glasfiber eller är det ABS som gäller numer m.m.?

Va? Har ni tänkt köpa en takbox som present tillbaka till hennes föräldrar?
Eller är det rails du är ute efter? eller rails och takbox? :va

*edit*

AHA! hennes föräldrar ERBJUDER sig att köpa en takbox åt er i present, men har alltså inte gjort det än och du undrar vilken takbox som rekommenderas!? :confused::tummenupp

Korrekt, då vi är sambos så är jag hårt insyltad och kommer att få njuta av det goda livet med takbox längre fram :) Hon/vi har jakthund så vi kör en hel del med hennes bil och ibland med mycket packning så det kan vara skönt att slippa fylla baksätet. Hundburen tar mer än halva bagageutrymmet.

Va? Har ni tänkt köpa en takbox som present tillbaka till hennes föräldrar?
Eller är det rails du är ute efter? eller rails och takbox? :va

*edit*

AHA! hennes föräldrar ERBJUDER sig att köpa en takbox åt er i present, men har alltså inte gjort det än och du undrar vilken takbox som rekommenderas!? :confused::tummenupp

Köp hellre en begagnad bättre takbox som uppfyller säkerhetskrav än en billig för samma pengar som misstänks hålla sämre kvalitet i infästning och lås. Vid en eventuell olycka vill man inte att skador ska förvärras på grund av att man snålat.

Läste en test av takboxar där man simulerade en olyckssituation och det skiljde sig enormt mycket mellan de olika fabrikaten.

Kan tillägga att jag inte besitter någon erfarenhet av takboxar, men skulle ha ovanstående i åtanke vid köp själv.

Det är helt klart i kikaren med begagnat men som skrivet kanske jag kan köpa nytt via en bekant till riktigt bra pris. Ska kolla upp det.

Köp hellre en begagnad bättre takbox som uppfyller säkerhetskrav än en billig för samma pengar som misstänks hålla sämre kvalitet i infästning och lås.
...

Det blir en Packline 80 i ABS. 3495 kr hos AUDI verkar vara det billigaste man kan få dem för just nu. 225 lång, 80 bred och 35 cm hög. Den blir nog bra!

800_abs.jpg

Hur fort är det egentligen lämpligt att köra med takbox? Vad är det som tar skada? Lånade föräldrarnas föra året och fick strikta order om att över 110 var ICKE lämpligt men de känns som typiskt päron bull för man ska köra lugnt. Den fungerar utmärkt idag trots strapatser över 200. Hur orolig bör man egentligen vara? Inte så kul o få all skit i lådan utspritt över vägen när man är på väg :D

Nicke vad står det i din manual?

Den är inte köpt än men inget jag klurat på. Jag har blivit gubbe och orkar inte hetsa och riskera kortet mer, dessutom är den här till tjejens Opel Astra.

Står inget här i alla fall: http://packline.se/downloads/Packline_instruktionsbok-SE.pdf

Här har du lite bilder på Lamborghini med takbox: http://packline.se/html/downloads.php

Jag har sett den ena live i Stockholm, höll på att vrida skallen av mig.

lamborghini_murcielago_jonolsson.jpg

Hur fort är det egentligen lämpligt att köra med takbox? Vad är det som tar skada? Lånade föräldrarnas föra året och fick strikta order om att över 110 var ICKE lämpligt men de känns som typiskt päron bull för man ska köra lugnt. Den fungerar utmärkt idag trots strapatser över 200. Hur orolig bör man egentligen vara? Inte så kul o få all skit i lådan utspritt över vägen när man är på väg :D

Nicke vad står det i din manual?

Jajjemän! Mycket nöjd men det är ingen sån där pianofinish på den, mer ABS/plast-stuket. Jag tycker att den är bland de snyggare boxarna också men såklart lite låg i fronten så slalompjucks och sånt har vi längst bak. Öppningen är genial iom att man kan lasta från tre sidor och dödsenkel att stänga, bara putta till den lite framifrån. KÖP!!!

Får man fråga om du blev nöjd med valet?

Kul att du blev nöjd.

Börjat fundera på en takbox inför skidsäsongen. Överväger att ta bilen ner till alperna eller fjällen i vinter. Inte helt spikat - risken finns ju att man tar flyget som går snabbt och smidigt fortfarande.

Packline ser ju rätt strömlinjeformade ut jämfört med Thule. Har bara tittat på hemsidorna så här långt. Man kanske inte ska titta så mycket på hur den ser ut utan vilken funktion den faktiskt fyller. Lätt att fastna i form före funktion tänkandet tyvärr.

Håller Thule högre finish och kvalitet på sina boxar än Packline tro?

Jajjemän! Mycket nöjd men det är ingen sån där pianofinish på den, mer ABS/plast-stuket. Jag tycker att den är bland de snyggare boxarna också men såklart lite låg i fronten så slalompjucks och sånt har vi längst bak. Öppningen är genial iom att man kan lasta från tre sidor och dödsenkel att stänga, bara putta till den lite framifrån. KÖP!!!

Tror inte det går att säga så generellt. Det här är ju en box i medelprisklass men man kan nog lägga upp till 10000 om man vill. Det man ska tänka på med alla boxar är att de inte går/ska förvaras lutandes mot en vägg eller liknande då de kan slå sig. Dvs. man behöver en stor yta eller ett tak att hissa upp den i om den inte alltid ska sitta i bilen. Jag tycker igen att 3-sidors lastning är tokbra. Verkar helt kasst på de t.ex. de som öppnas åt höger endast (de brukar skriva att det är trafiksäkert). Då kommer man ju inte åt saker på andra sidan utan att behöva klättra upp på taket. http://www.youtube.com/watch?v=NEq9BenNJL8

Håller Thule högre finish och kvalitet på sina boxar än Packline tro?

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick