Hejsan. Var hos Tandläkaren idag. Hade en lagning som släppt. Det fixades på 15 minuter. Ingen röntgen eller undersökning. Utan bara ny fyllning i tanden. Najs tyckte jag. Dom ville ha 2780kr för 15 minuters jobb. Jag protesterade och tyckte det var helt orimligt med över 10 000kr i timmen.
Vad tycker ni? Jag känner mig rånad. Det är väl inte rimligt att betala 2780kr för att trycka in lite ny fyllning i tanden. Dom slipade rent och tryckte i fyllningen.
Jag är helt skogstokig. Kollade priser på Folktandvården där kostar det ca 1000kr. Jag var hos Distriktstandvården.
Det låter som rövarpriser helt klart.
Det finns en del tandläkare som tar riktiga rövarpriser. Delvis för att det är svårt att konkurrensutsätta på ett vettigt sätt.
Har man en lagning som gått eller rejäl tandvärk så är ju ju just där och då villig att betala ganska mycket för att bli av med problemet och har man ont så är det ju inte riktigt som att man vill sitta och ringa runt för att få prisuppgifter från flera.
Folktandvården är ju ett säkert kort om man vill slippa betala överpriser men det finns en hel del privata tandläkare också som inte tar ockerpriser.
Det är förvisso ett tag sedan jag gjorde någon lagning på en tand men jag vill minnas att senast jag gjorde något så var det en rotfyllning. Det var 3 besök och jag tror att det var nästan 1 timme per gång för att det skulle bli klart. Och jag är ganska säker på att slutnotan för hela kalaset var ca 5500kr. Och det var hos en privat tandläkare i Solna. Men en rotfyllning med 3 långa besök är ju inte i närheten av ett kort besök för att stoppa i en ny lagning om den gamla släppt. Det är ju både mångdubbelt mer tid samt en hel del mer material eftersom dom först borrar ur tanden helt. Rensar ner i rötterna, lägger i en tillfällig lagning, återbesök efter 1 vecka där dom borrar ur den temporära lagningen, rengör och kontrollerar allt, fyller roten, ny temporär lagning av övre delen av tanden, återbesök en vecka senare där dom tar bort den andra temporära lagningen och gör en slutlig lagning.
så jag skulle gissa att merparten av privata tandläkare inte tar i närheten av samma taxa som du fick betala. Med samma prissättning hade jag förmodligen fått betala över 10 000 för min rotfyllning misstänker jag.