Tank av glasfiber

Ulf G

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimseby
Hoj
Gott och blandat
Jag ska göra en glasfiber/polyestertank till hojen, och undrar om någon här har gjort det tidigare. Jag föredrar att lära mig av andras misstag istället för att göra dom själv. :)
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Om han använder polyester lär väl inte epoxyns tålighet komma på fråga? ;)
 

Ulf G

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimseby
Hoj
Gott och blandat
Enligt killen som prylarna kommer ifrån så ska det inte vara några som helst problem, och jag tänker dessutom göra ett test själv först så att det garanterat håller för bensin. Prylarna kommer från en båttillverkare, och en båt är ju ganska livsfarlig om den inte skulle tåla lite utspilld soppa. ;) Egentligen så är glasfibertanken bara ett billigt och enkelt test, jag har tänkt göra en kolfiber/epoxi-tank sedan. Det är bara det att det är så mycket billigare att klanta sig med glasfiber, så jag tränar med det.
 

Zana

gotta love it
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
ktm 660 2003 - 4 life
Flummo skrev:
Enligt killen som prylarna kommer ifrån så ska det inte vara några som helst problem, och jag tänker dessutom göra ett test själv först så att det garanterat håller för bensin. Prylarna kommer från en båttillverkare, och en båt är ju ganska livsfarlig om den inte skulle tåla lite utspilld soppa. ;) Egentligen så är glasfibertanken bara ett billigt och enkelt test, jag har tänkt göra en kolfiber/epoxi-tank sedan. Det är bara det att det är så mycket billigare att klanta sig med glasfiber, så jag tränar med det.

Kan man alltså säga att glasfiber & kolfiber uppför sig på samma sätt? Isåfall kan man väl köpa sån där billig duk från biltema och prova med...

/Z
 

Ulf G

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimseby
Hoj
Gott och blandat
Kolfiber och glasfiber ska i allafall bete sig så lika att man kan spara många kronor på att träna lite med glasfiber först. Jag fick hem prylarna i lördags så jag har bara gjort några små testbitar än, men jag gillar det jag ser. Hållbart och lätt!
 

Zana

gotta love it
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
ktm 660 2003 - 4 life
Cooooooooooooolt!

Nåt att göra i vinter med andra ord... =)
 

Ulf G

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimseby
Hoj
Gott och blandat
Ingen annan som har några tankar (haha!) om glasfibertank?
 

Icecold

Medlem
Gick med
29 Apr 2006
Ort
Sthlm
Hoj
TL1000Ssstreetfighter-99, Yamaha XS650 -81 soon to become a flattracker, DRZ400SM -06, R6-08
Trådlyft.

Sökte på VV.se men hittade ingen nytting info... Har någon koll på om det är tillåtet med glasfibertank för MC körning, på allmän väg och bana? Vad säger besiktningen? Egna erfarenheter!? Info uppskattas!
 

Icecold

Medlem
Gick med
29 Apr 2006
Ort
Sthlm
Hoj
TL1000Ssstreetfighter-99, Yamaha XS650 -81 soon to become a flattracker, DRZ400SM -06, R6-08
Jag läste någon stans (försöker nu hitta var) att de som tillverkar tankar i glasfiber numera täcker insidan med något annat material just för att skydda tanken mot att alkoholen i bensinen ska lösa upp plasten.

Men min fråga är mer åt hållet: Är det i trafik och/eller på bana förbjudet med glasfibertankar på MC i Sverige? Läste på en hemsida i USA som tillverkade glasfibertankar att de inte var "street legal"...
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Har inte gjort men håller så sakteliga på att få en tank gjord åt mig.

Finns tydligen speciella bränsletåliga polyestervarianter som är lämpligare att använda än det du hittar på bilbutteriks.
Kolla med grossistföretag som säljer polyester, epoxi etc vad de rekommenderar.
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Ett annat stort problem är väl om man vurpar, en glasfiber/kolfiber-tank knäcks som ett ägg medans en vanligt plåttank "bara" bugglas till?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Glasfibertank ar tillatet pa vag i sverige men for tavlingsbruk varierar det med klassen.
 

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Fanns ju förr. Har för mig Nortons Dunstall tankar var i glasfiber. Dock har jag för mig att det var väldans noga med att jorda tanken. Statiska gnistor å bensin är väl inte så bra...............
 

2stroke

kalle50cc
Gick med
29 Dec 2005
Ort
Västerås
Hoj
Kreidler 50cc GP racer, 70RR, Honda RS125R -92.
Har inte gjort men håller så sakteliga på att få en tank gjord åt mig.

Finns tydligen speciella bränsletåliga polyestervarianter som är lämpligare att använda än det du hittar på bilbutteriks.
Kolla med grossistföretag som säljer polyester, epoxi etc vad de rekommenderar.

Vadå sakteliga!!!!! jag har ju bara hållit på 1,5 år:D :D :D

ISO polyester eller Vinylester = Hög kemikalie resistens. Kol eller glasfiber är som äpplen och päron. Dessa är bara armeringen, det är matrisen (bindemedlet) som avgör om det håller för bensinen. Racesoppan ska man nog tömma ur mellan racen.
 

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
VT-750, NV-11
Plastar du i form så får du "råytan" inåt och det är ingen höjdare i längden,
försök i så fall att skölja runt med gelcoat i tanken så gott det går.
Utan gelcoaten så är plasten inte ens vattentät!
 

2stroke

kalle50cc
Gick med
29 Dec 2005
Ort
Västerås
Hoj
Kreidler 50cc GP racer, 70RR, Honda RS125R -92.
Går ju att "renovera" en gammal glasfibertank med vinylester invändigt. Såga isär den och måla ett par gånger. Foga ihop med vinylesterspackel sen några remsor glas och vinylester. OBS. 2-T (oljeblandat) tank kräver ordentlig rengöring och kanske lite väv invändigt för att hålla ihop vinylestern.
Allmän INFO: Gelcoat är tät och funkar ett tag. Gelcoat är en polyester produkt som blir varm och krymper vid härdning. Specielt om ansamlingen blir för stor i hörn m.m. då infinner sig exotermiska egenskaper och värmen ökar snabbt och krympningen är ett faktum med sprickor och dålig vidhäftning som följd.
Jag rekomonderar vinylester som är kemikalieresisten men se upp för krympning där också, allt. epoxy som inte krymper.

Been there, done it!:tummenupp
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top