Tanka 95 eller 98 bränsle i gsxr600 2006

blyfritt 95 eller 98

• Antal röstningar
    0

boki79

bojan
Gick med
13 May 2006
Hoj
2007, Suzuki, GSX-R 1000
för många andra kommentarer som inte svara riktigt på min fråga.

ska man köra med 95 eller 98 ?

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Du skall köra 95 , inga problem fast det är 10% etanol.

Tillverkarna har friskrivit sig mot högre men det är vid 20% det börjar bli problem och då med en oreglererad förgasrmoppe - så 5-10% är inga problem normalt alls på en insprutarmoppe.

Man bör tänka på att etanol har 70% av energivärdet mot ren bensin , med 100% etanol så får motorn om inte injektorer och så är anpassade lite väl lite sås , men vi pratar om % i skillnad när det gäller soppa med en andel etanol på 5% - bara att räkna på det 95L bensin, 5L etanol....

Vid normal körning saknar detta betydelse helt

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Du skall köra 95 , inga problem fast det är 10% etanol.

Tillverkarna har friskrivit sig mot högre men det är vid 20% det börjar bli problem och då med en oreglererad förgasrmoppe - så 5-10% är inga problem normalt alls på en insprutarmoppe.

Man bör tänka på att etanol har 70% av energivärdet mot ren bensin , med 100% etanol så får motorn om inte injektorer och så är anpassade lite väl lite sås , men vi pratar om % i skillnad när det gäller soppa med en andel etanol på 5% - bara att räkna på det 95L bensin, 5L etanol....

Vid normal körning saknar detta betydelse helt

Det saknar ytterst troligt betydelse även vid hård körning så länge man håller sig under 2000möh.
Jag hänvisar fortfarande till ett test tidningen Bike gjorde för några år sedan där de bänkade vad jag minns en gsxr1000 på alla bensintyper det snackats om under åren utan att det skiljde någonting.

Det man bör förstå är att blandningen blir något magrare med etanolinblandning så förgasarmaskiner som gått snålt på ren bensin går ännu lite magrare och alla vet väl hur en snål motor känns när man går på gas?

Ungefär. Det brukar sluta med någon kemist som drämmer till med formler eller diagram.

När vi ändå är igång i de mer religiösa tassemarkerna: jag tror sbk racing för under 70:-/l duger fint som olja till dig.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Min hoj gick ett par mil längre på varje tank (än vad jag är van vid) när jag var i Norge förra sommaren. Fick i efterhand veta att de självgoda norrbaggarna inte blandar ut sin bensin med skit.

Berodde på lägre hastighet och du var räddare för fortåkningsböter. Eller hur?:va
När du tänker efter, va?:7peta

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Vid körning med högst 120km inget behov av 98 oktan. Men för några år sedan (2010?) beslöt Motorrqad testa toppfart hos årets superbikes på Nardobanan i Italien. En cirkel med 12km varv och full fart gäller. Bland haverierna: KTM skadade ventilerna, Yamaha överhettade, Suzuki sköt 3ans vevstake. Allt kört med 95 Okttan. I fallet med KTM, trots fabrikens instruktion att använda 98 oktan vid hårdkörning. 2011(?) samma test. 100 Oktan. Inte ett enda haveri. 95 Oktan är marknadsföring.
Funkar utmärkt om du håller högst 120km/h under längre sträckor. Och det gör du väl?
Och vid bankörning så är det inte en enda raka i Sverige på 2km eller mer så sedan slår du av gasen.
Och då inga problem. Motorrad har testat hojar i många år på vanliga banor.
Inga problem. Det hojarna inte tål med 95 oktan är fullgas i flera minuter.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Vid körning med högst 120km inget behov av 98 oktan. Men för några år sedan (2010?) beslöt Motorrqad testa toppfart hos årets superbikes på Nardobanan i Italien. En cirkel med 12km varv och full fart gäller. Bland haverierna: KTM skadade ventilerna, Yamaha överhettade, Suzuki sköt 3ans vevstake. Allt kört med 95 Okttan. I fallet med KTM, trots fabrikens instruktion att använda 98 oktan vid hårdkörning. 2011(?) samma test. 100 Oktan. Inte ett enda haveri. 95 Oktan är marknadsföring.
Funkar utmärkt om du håller högst 120km/h under längre sträckor. Och det gör du väl?
Och vid bankörning så är det inte en enda raka i Sverige på 2km eller mer så sedan slår du av gasen.
Och då inga problem. Motorrad har testat hojar i många år på vanliga banor.
Inga problem. Det hojarna inte tål med 95 oktan är fullgas i flera minuter.

Den enda av ovanstående som ens skulle kunna ha med oktantal är KTM och där skrev du att KTM rekommenderade 98 oktan (och då låter den rent idiotiskt att inte köra med). Men det låter väldigt osannolikt att ens den skulle ha med bränslet att göra, vanligare med för litet ventilspel. Hurvida hojarna kört mer eller mindre än "120km" spelar mindre roll i sammanhanget, det är vid full motorbelastning som spikningar kan uppstå, ej vid viss körsträcka eller hastighet. En hoj går med relativt låg belastning vid konstantkörning både i 120km/h och 200km/h konstantfart rakt framåt... om du inte kör upp för en väldigt brant backe.

Kawa_Krille

Wannabe...
Gick med
30 Apr 2011
Hoj
Kwikasfuki R -19
för många andra kommentarer som inte svara riktigt på min fråga.

ska man köra med 95 eller 98 ?

Kör själv V-Power så ofta det bara går!
Upplever STOR skillnad på responsen vid gaspådrag jämfört med "vanlig" 95 oktan.

Har för mig att oktantalet bara är ett riktvärde?
95 oktan är egentligen bara ca.95 oktan som "lagligt" kan diffa minus2-3 oktan (beroende på hur många tillsatser dom hällt soppan i denna gång).

Nä, kör du MINST på 98 oktan så har du iallafall marginalerna på din sida ifall högerhanden någon gång skulle vilja vrida sig runt ett par tre varv... :tungan

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
jag har säkert frågat detta innan och säkert fått svar (men jag kommer inte ihåg).
Påtal om etanol, jag kommer o tänka på E85.
Många trimmar bilar med E85 (drar mer sås men mer effekt)
hur är möjlighet att faktiskt trimma en sporthoj med E85? om vi bortser från slitage och kollar på möjlig effektökning bara
Intressant fråga? Någon som vet?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
jag har säkert frågat detta innan och säkert fått svar (men jag kommer inte ihåg).
Påtal om etanol, jag kommer o tänka på E85.
Många trimmar bilar med E85 (drar mer sås men mer effekt)
hur är möjlighet att faktiskt trimma en sporthoj med E85? om vi bortser från slitage och kollar på möjlig effektökning bara
Intressant fråga? Någon som vet?

E85 har den stora fördelen att den har ett högt oktantal (motståndkraft mot spikning). Det innebär att man tex kan höja turbotrycket ganska rejält utan att spikningar uppstår = betydligt högre effekt.

Annars har E85 cirka 30% lägre energiinnehåll än bensin, därav den högre förbrukningen.

En vanlig sugmotor har svårt att tillgodogöra sig E85-bränslets fördelar i effekthänseende.

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
E85 har den stora fördelen att den har ett högt oktantal (motståndkraft mot spikning). Det innebär att man tex kan höja turbotrycket ganska rejält utan att spikningar uppstår = betydligt högre effekt.

Annars har E85 cirka 30% lägre energiinnehåll än bensin, därav den högre förbrukningen.

En vanlig sugmotor har svårt att tillgodogöra sig E85-bränslets fördelar i effekthänseende.

Nej, man kan räkna med ca 6% effekthöjning. Jag experimenterade med detta på min förrförra hoj, förgasarmotor och det gav effekt. Däremot lyckades vi aldrig justera förgasarna så att blandningen blev rätt i alla register samtidigt men det är en annan historia. Toppeffekten höjdes. Bänkat. Inget subtilt tyckande. Etanol är bra skit.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Jag tror att man kan öka en genomsnittlig förgasarmotors effekt med 6% bara genom att göra en korrekt justering och synkronisering av förgasarna, så du har säkert rätt. :)

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Jaha, i denna forumdelen avbedes uppenbarligen nöjesyttringar, så för att svara på den ursprungliga frågan:

I din gamla gixxer kan du köra 95, trots etanol. Om du får för dig att höja kompressionen och/eller får spikningar bör du höja oktantalet.
Tills dess, kör du på det som möter lägsta specifikationerna för din model, oavsett om det gäller bensin, olja, bromsvätska, eller kylarvätska.

Personligen tankar jag högoktanigt hos Eneos, häller Motul i motorn och Elf i kylaren. Hojarna klarar sig på billigare alternativ, men jag bidrar gärna med lite extra till motorsporten.

Och jag vaskar aldrig - född i Småland.

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
Jag tror att man kan öka en genomsnittlig förgasarmotors effekt med 6% bara genom att göra en korrekt justering och synkronisering av förgasarna, så du har säkert rätt. :)

De 6 procenten försvänn när vi gav upp och bestyckade rätt för bensin.

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Hoj
Ja
Så vilka mackar har MINST med etanolskit i deras soppa?

Jag tankar alltid 98 med min förgasarhoj vilket känns ganska dumt egentligen men den prismässiga skillnaden är ganska låg utslaget på ett år.

OT;
Jag har firmakort på okq8 men är redigt förbannad på deras diesel som innehåller sjukt mycket vatten. Får byta soppafilter stup i kvarten på bilen.

vurparen

Medlem
Gick med
5 Aug 2013
Hoj
Aprilia Falco -00 KTM 625sxc -06
I boken för min kawa står det 98, så jag tankar bara 98. Motorn känns att gå finare på 98 jämfört med när jag kört på 95. Inte så jävla stor skillnad men lite grann. Samma här med att lyckas komma en bit längre på en tank med 98 jämfört med 95.

Eftersom jag använder inte bil förutom 2 månader av snö/is. Så behöver jag inte oroa mig så mycket över den lilla skillnaden upp till 98. Sparar redan en hel del med att köra enbart hoj!:banana
Borde tillägga att då kör man också en gammal volvo som dricker som en alkoholist, 1liter/mil.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
OT;
Jag har firmakort på okq8 men är redigt förbannad på deras diesel som innehåller sjukt mycket vatten. Får byta soppafilter stup i kvarten på bilen.

OT: Kör du en Hyundai, Jaguar, Ford, Kia, Land Rover, Opel eller Volvo (eller annan bil som suger diesel genom bränslefiltret istället för trycker det) så beror det troligtvis inte på vatten utan oxiderad RME. Men miljövänligt är det :banana

http://www.dn.se/ekonomi/biltillverkare-avrader-kunder-fran-att-tanka-diesel-hos-okq8/
https://www.motormannen.se/nyheter/nyheter-2014/kia-varnar-for-okq8s-diesel/
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/okq8-i-dieselbrak-med-bilbranschen_4206741.svd
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6052615

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Jag ser fram emot den dag när våra sk. "Politiker" ska inse att systemet med att skövla regnskogarna i en takt motsvarande 6 fotbollsplaner/tim dygnet runt året om, inte är en bra ide. Att sen göra Etanolsprit av resultatet och skeppa det över världshaven i tjockoljedrickande fartygsdieslar och kalla det miljövänligt är väl nästan att betrakta som kvalificerad lögn. När politikerna sen "tvingar" bensinbolagen via diverse subventionssystem att blanda in Etanolspriten i bensin och kalla det för miljövänligt alternativ har vi passerat gränsen för lögn och hamnat närmare det religiösa tassemarkerna.
Vi i Sverige, tillsammans med ett antal andra länder i världen har naturresurserna för att skapa ett helt CO2 utsläppsfritt bränsle OM bara politikerna öppnade ögonen och tog till sig FAKTA och BEPRÖVAD ERFARENHET. Sverige skulle inom 10år kunna vara HELT självförsörjande på ALLT fordonsbränsle vi använder och dessutom kunna exportera en hel del. Kunskapen finns, Råvaran finns och växer varje dag, det enda som saknas är att våra sk. politiker vaknar och inser att oljekartellerna gör snart sagt vad som helst för att hålla oss kvar i sin makt. Vi som älskar motorsport VET att det finns ett bra mycket bättre bränsle för den traditionella förbränningsmotorn än "gin", drickbar sprit, nämligen "icke drickbar sprit".
Sveriges genom historien ENDA verkliga "miljöförespråkare" importerade en amerikans bil i början på -70talet, det tog honom 10år innan Svenska myndigheter, ledda av politiker, kunde godkänna den för användning på Svenska vägar, eftersom den var utrustad med Katalysator!
Idag har han en fungerande verksamhet för att tillverka Fordonsbränsle baserat på GROT, som idag till stor del ruttnar bort i skogarna, som "restprodukt" blir hetvatten som används i fjärrvärme systemet.

Länk: www.varmlandsmetanol.se

/KentW

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Så vilka mackar har MINST med etanolskit i deras soppa?

Jag kan knappast kallas för insatt i ämnet, men kollade på statoils produktblad. miles95: "max 5%", miles98: 5%, milesplus98: "max 5%, typiskt 2-3%".

Även jag har märkt ett skutt i motorn. Det var i Finland för två år sen, snål som jag var blev jag så glad över det låga bensinpriset att jag slängde i en tank 98. Hojen reagerade som om den vaknat ur en dvala, påtagligt. Senare i Norge minns jag hur jag kört rackarns (typiskt 7-10krpm) och blev nervös över att inte hittat mack på länge. Vid tankningen sen räknade jag ut en förbrukning på 0.3 nåt. Aldrig haft så låg siffra förr eller senare. Typiskt lågt på min är annars kring 0.5. Oinsatt i bensintyper, -inblandningar och -kvaliteter, så mer anekdot än fakta detta.

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin