Du skall köra 95 , inga problem fast det är 10% etanol.
Tillverkarna har friskrivit sig mot högre men det är vid 20% det börjar bli problem och då med en oreglererad förgasrmoppe - så 5-10% är inga problem normalt alls på en insprutarmoppe.
Man bör tänka på att etanol har 70% av energivärdet mot ren bensin , med 100% etanol så får motorn om inte injektorer och så är anpassade lite väl lite sås , men vi pratar om % i skillnad när det gäller soppa med en andel etanol på 5% - bara att räkna på det 95L bensin, 5L etanol....
Vid normal körning saknar detta betydelse helt
Min hoj gick ett par mil längre på varje tank (än vad jag är van vid) när jag var i Norge förra sommaren. Fick i efterhand veta att de självgoda norrbaggarna inte blandar ut sin bensin med skit.
Vid körning med högst 120km inget behov av 98 oktan. Men för några år sedan (2010?) beslöt Motorrqad testa toppfart hos årets superbikes på Nardobanan i Italien. En cirkel med 12km varv och full fart gäller. Bland haverierna: KTM skadade ventilerna, Yamaha överhettade, Suzuki sköt 3ans vevstake. Allt kört med 95 Okttan. I fallet med KTM, trots fabrikens instruktion att använda 98 oktan vid hårdkörning. 2011(?) samma test. 100 Oktan. Inte ett enda haveri. 95 Oktan är marknadsföring.
Funkar utmärkt om du håller högst 120km/h under längre sträckor. Och det gör du väl?
Och vid bankörning så är det inte en enda raka i Sverige på 2km eller mer så sedan slår du av gasen.
Och då inga problem. Motorrad har testat hojar i många år på vanliga banor.
Inga problem. Det hojarna inte tål med 95 oktan är fullgas i flera minuter.
för många andra kommentarer som inte svara riktigt på min fråga.
ska man köra med 95 eller 98 ?
jag har säkert frågat detta innan och säkert fått svar (men jag kommer inte ihåg).
Påtal om etanol, jag kommer o tänka på E85.
Många trimmar bilar med E85 (drar mer sås men mer effekt)
hur är möjlighet att faktiskt trimma en sporthoj med E85? om vi bortser från slitage och kollar på möjlig effektökning bara
Intressant fråga? Någon som vet?
E85 har den stora fördelen att den har ett högt oktantal (motståndkraft mot spikning). Det innebär att man tex kan höja turbotrycket ganska rejält utan att spikningar uppstår = betydligt högre effekt.
Annars har E85 cirka 30% lägre energiinnehåll än bensin, därav den högre förbrukningen.
En vanlig sugmotor har svårt att tillgodogöra sig E85-bränslets fördelar i effekthänseende.
hur är möjlighet att faktiskt trimma en sporthoj med E85?
Jag tror att man kan öka en genomsnittlig förgasarmotors effekt med 6% bara genom att göra en korrekt justering och synkronisering av förgasarna, så du har säkert rätt.
Har också märkt av det. Väldigt tydligt!Min hoj gick ett par mil längre på varje tank (än vad jag är van vid) när jag var i Norge förra sommaren. Fick i efterhand veta att de självgoda norrbaggarna inte blandar ut sin bensin med skit.
OT;
Jag har firmakort på okq8 men är redigt förbannad på deras diesel som innehåller sjukt mycket vatten. Får byta soppafilter stup i kvarten på bilen.
Så vilka mackar har MINST med etanolskit i deras soppa?
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar
Foto: Liza Simonsson Fra... |
|
Var femte trafikant respekterar inte stopplikten
En ny undersökning där Riks... |
|
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|