Högt oktantal är inte lika med högt energiinnehåll...
undrar bara vilket som funkar bäst för hojen å tanka, 95 eller 98?
tankade 95 i min gamla gixxer 600 98 för många herrans år sedan, därför undrar jag vilket e att föredra i de nyare sporthojarna?
förmodar att det är 98 bränslet, men skriv ni som har märkt nån skillnad å köra de nyare på 95/98.
Om inte kompressionen kräver det så givet att även 98 oktan har ungefär samma etanolinblandning som 95 oktan så är energiinnehållet också likadant, sånär som på några decimaler, så finns det ingen som helst vinst med att hälla 98 oktan i relativt lågkompad motor.
Tidigare innan även 98:an förstördes med etanolinblandning så fanns det visst fog för att köra på 98:a även om det inte var motiverat av kompression, då den utan etanol hade ett högre energiinnehåll.
All bensin är dessutom inte lika! De som haft möjligheten att åka t.ex i Tyskland har kunnat räkna fram förbrukningar lägre med 5-10 % utan att något ändrats annat än annat bränsle. Mycket beroende på att soppan i just t.ex Tyskland inte är lika mycket det-som-blev-över-när-vi-gjorde-annat-av-råoljan som den verkar vara här i Sverige.
Alltså, energiinnehållet är skiljt från oktantalet och beständigheten mot knackning...och följs inte alls åt.