Tanka 95 eller 98 bränsle i gsxr600 2006

blyfritt 95 eller 98

• Antal röstningar
    0
Gick med
19 Feb 2013
Hoj
Riskokare
Berodde på lägre hastighet och du var räddare för fortåkningsböter. Eller hur?:va
När du tänker efter, va?:7peta
Hehe nej... Det var faktiskt först efter trippen som jag fick veta att de norska poliserna är glada i att jaga svenska fartsyndare och att straffsatsen är "något" högre än den vi är vana vid.

Måste ha berott på alla nedförsbackarna då? :va

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Hoj
Ja
OT: Kör du en Hyundai, Jaguar, Ford, Kia, Land Rover, Opel eller Volvo (eller annan bil som suger diesel genom bränslefiltret istället för trycker det) så beror det troligtvis inte på vatten utan oxiderad RME. Men miljövänligt är det :banana

http://www.dn.se/ekonomi/biltillverkare-avrader-kunder-fran-att-tanka-diesel-hos-okq8/
https://www.motormannen.se/nyheter/nyheter-2014/kia-varnar-for-okq8s-diesel/
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/okq8-i-dieselbrak-med-bilbranschen_4206741.svd
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6052615

Jävligt intressant, tack!
Kör ford från 2012 (2.2tdci).

Lär väl aldrig kunna få tillbaka pengarna jag har lagt ut på filter (ett byte kostar cirka 1000kr) men jag kan i alla fall byta företag.
När jag skaffade okq8 så var det pga GDS-hallarna, smidigt med ett kort liksom men det skiter jag i nu.

Vilken mack har minst problem med soppan?
Statoils skitsnack om deras superduper miles 98 som smörjer motorn och sänker förbrukningen blabla är jag inte intresserad i.

Preem kanske?
Köper cirka 3500 liter per år.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Tråden ligger i Teknikforumet (mc-relaterat).
Nu när det det -istället för TS fråga- diskuteras dieselbilsproblem, regnskogar, framdrivningssystem i oljetankers mm, kan det vara bättre att starta en ny tråd i OT-teknikforumet för de som vill fördjupa sig i ngt av dessa ämnen.

Till TS. Om inte motorn är förändrad så finns just inga fördelar med att köra på högre oktantal än det manualen till din hoj föreskriver.

Last edited:

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Hoj
Ducati 748, 848
Högt oktantal är inte lika med högt energiinnehåll...

undrar bara vilket som funkar bäst för hojen å tanka, 95 eller 98?
tankade 95 i min gamla gixxer 600 98 för många herrans år sedan, därför undrar jag vilket e att föredra i de nyare sporthojarna?
förmodar att det är 98 bränslet, men skriv ni som har märkt nån skillnad å köra de nyare på 95/98.

Om inte kompressionen kräver det så givet att även 98 oktan har ungefär samma etanolinblandning som 95 oktan så är energiinnehållet också likadant, sånär som på några decimaler, så finns det ingen som helst vinst med att hälla 98 oktan i relativt lågkompad motor.

Tidigare innan även 98:an förstördes med etanolinblandning så fanns det visst fog för att köra på 98:a även om det inte var motiverat av kompression, då den utan etanol hade ett högre energiinnehåll.

All bensin är dessutom inte lika! De som haft möjligheten att åka t.ex i Tyskland har kunnat räkna fram förbrukningar lägre med 5-10 % utan att något ändrats annat än annat bränsle. Mycket beroende på att soppan i just t.ex Tyskland inte är lika mycket det-som-blev-över-när-vi-gjorde-annat-av-råoljan som den verkar vara här i Sverige.

Alltså, energiinnehållet är skiljt från oktantalet och beständigheten mot knackning...och följs inte alls åt.

boki79

bojan
Gick med
13 May 2006
Hoj
2007, Suzuki, GSX-R 1000
testar igen.

ni som kör sporthoj, gixxer hoj tex som jag, tankar ni 95 eller 98?
behöver inte veta nåt annat, bara detta.

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Hoj
Ducati 748, 848
testar igen.

ni som kör sporthoj, gixxer hoj tex som jag, tankar ni 95 eller 98?
behöver inte veta nåt annat, bara detta.
Vilken olja använder du? Castrol eller Shell eller något annat?
Lika lätt att svara på! Fixa till en omröstning så kan du få finfina siffror att begrunda. Å visst ja, hur långt är ett snöre?

[EDIT]: Läste och skrev via Tapatalk...bommade att det faktiskt fanns en omröstning[/EDIT]

Last edited:

boki79

bojan
Gick med
13 May 2006
Hoj
2007, Suzuki, GSX-R 1000
det var bara en fråga om om folk som kör sporthoj tankar 95 eller 98?
dock har det blivit en massa andra kommentarer som inte hör till ämnet tycker jag.

e det svårt å skriva tex: jag kör med 95 eller jag kör med 98 osv?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
dock har det blivit en massa andra kommentarer som inte hör till ämnet tycker jag.

Jag tankar 98, helt enkelt därför att det inte kan skada, plus att om man räknar på hur mycket extra det kostar på en säsong så inser man att det inte spelar någon roll vad man tankar rent pengamässigt, så då kan man lika gärna ta 98. Helst hade jag ju tankat utan etanol i med...

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Hoj
Ducati 748, 848

Till vilken nytta? Inte för att det måste vara något nyttoperspektiv på allt...
Kul att veta eller? Det är tydligen inte bara jag som tycker att det är en lite skum fråga.

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
98 oktan.

Av två anledningar. Den ena är att de gamla behöver 98 och den andra att de nya drar mindre med 98.
Det äts visserligen upp av det högre priset men att vinsten är noll betyder också att den extra kostnaden är noll! :D

Trodde inte det skulle ha någon betydelse men efter två somrar med koll på förbrukningen så är det så på mina hojar.

Etanolen binder också vatten som gör bubblor i plasttankar men det är inga större problem på sommaren när bränslet fylls på hela tiden. Och på vintern töms alla plasttankar av nämnda anledning...

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Var försiktig här i nörd-forumet... Snart kommer humorpolisen och raderar våra inlägg.

Du är ju gammal medlem och vet reglerna i Teknikforumet. Det är inte humor som är problemet, sånt uppmuntras. Med det ska vara sakliga inlägg som är on topic.

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin