Tanka 95 eller 98 bränsle i gsxr600 2006

blyfritt 95 eller 98

• Antal röstningar
    0

Micke_B

Medlem
Gick med
13 Sep 2014
Hoj
yamaha R1 2009
98 till R6:an finns inte det blir det 95. Märker ingen större skillnad men högre oktan= känns bättre. :tummenupp
(Jäv...la öl stsvar som....)

Last edited:

ApriliaChrille

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2014
Hoj
2001 Aprilia Falco, 2004 Aprilia RSV Factory
Då måste diesel vara det ultimata bränslet med tanke på det ännu högre energiinnehållet?

Den högre verkningsgraden hör framförallt ihop med den högre kompressionen. Och till viss del de lägre pumpförlusterna eftersom det inte finns nåt spjäll i insuget som begränsar.

moddlaren

Guest
Det är nog bäst att inte köra hoj i år eftersom ingen kan bestämma vilket bränsle jag bör tanka i hojen.. tänk att under alla dessa år man har kört turbo bilar på upp till 550 drivhjuls hästar o bara tankat 95oktan.. jösses vad orolig jag blir om jag har gjort fel :arsele

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Det har med spikningar att göra. Min gamla RS vill ha 98 oktan då den tidens höga effektuttag (och låga maxvarv) krävde hög kompression. Min nyare RS går bättre på 98 oktan men kräver inte mer än 95, dessutom anpassar motorstyrningen tändning etc till bränslet.
Etanol finns i bägge, men är inget större problem snarare bra att man slipper kondens som fäller ut i bränslesystemet och orsakar isproppar och/eller korrosion alt frysskador.
Övervintrar med full tank i varmgarage, kör som vanligt på våren innan jag tankar fräsch bensin. Ett alternativ kan ju vara att tanka alkylatbensin det sista man kör innan vintern...

Nå, du skall tanka det hojen minst är specad för eller 98 om du tycker att det känns bättre.

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin