Tanka 98okt istället för 95okt

Gick med
16 Oct 2007
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Bensin är ett komplext begrepp;
Bensin är en blandning mellan olika produkter som man får fram när man raffinerar olja. det är olika ämnen som är olika flyktiga, långa- och korta kolkedjor osv. Det är därför det kan bli svårstartat med gammal bensin.

Sprit är annars ett enkelt sätt att höja oktantalet i bränslet.
Jag tror att bensin köps in från många olika ställen därför, kan man inte säga att ett bensinbolag är bättre än något annat....

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
S1000RR
Flyttar denna tråd dit den hör hemma med tanke på det förhållandevis avancerade ämne som detta är.

Passar på att fråga följande;
BMW S1000RR skall köras enligt manualen på minst 95 oktan. Har jag någon som helst fördel av att köra på 98 oktan, jag tänker på att motorn är högpresterande och jobbar mellan 9-14 000 varv om den körs på bana. Eller är det bara att lägga ned 98 oktan som tråden redan pekar på?

P

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
...

Ledsen om jag just torkade av de konkreta skor jag har på fötterna i ditt ansikte.

Du torkade dom snarare i ditt eget ansikte.

O2-sensorn betyder bara att sprutet är återkopplat, blanda inte ihop det med adaptivt.

Högt oktantal är nåt man önskar vid hög kompression och varvtalet är helt irrelevant när det gäller önskemål om oktantal.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Har läst mig gul o blå på detta ämnet angående direktinsprutade motorer och att de gärna ska ha högre oktan om de går kortare sträckor för annars sotar de igen lätt. Tänker främst på BMW N-serie motorer och Mitsubishis GDI.

Högre oktantak kan på en sån motor ge en tidigare tändning vilket gör att lite mer sot hinner förbrännas innan avgasventilen öppnas. Och andra sidan sotar spriten mindre än bensinen så jag skulle inte lova att det där citatet stämmer.

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
En jäkligt intressant tråd det har blivit, Nu vänder jag lite på steken. Vad kan det finnas för Nackdelar med att köra på 98okt istället för 95okt på en vanlig maskin?

har ju läst att man kan hälla i både de ena o andra i sin bil för att rengöra med mera (Typ STP saker) men om man använder sånt på mc, samt kör med 98okt eller diverse oktanförhöjande preparat, vad händer?

(alltså tillsatserna vid 95okt bränsle) :va

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Dont go there, Du har inte bara fel, utan försöker dessutom torka nosen på en kille som hunnit glömma mer om insprut och tändsystem än vad Du någonsin kommer att lära Dig:)

Den enda "adaption" som mig veterligt finns på en sporthoj är att en smalbandslambda finjusterar bränslemängden vid tomgång och konstanta, mycket små gaspådrag. Lamban mäter syremängden i avgaserna vilket inte alls påverkas av oktanvärdet.
I alla andra lägen håller sig ECU slaviskt till den inprogrammerade bränsle och tändmappen. Justeringen har med miljökrav att göra, inget annat.

För att bygga ett system som ändrar tändkurvan behöver Du knackningssensor, bredbandslambda etc men det är ändå inte säkert att Du optimerar effekten genom att använda så tidig förtändning som möjligt. Bl a utformningen av förbränningsutrymmena på dagens små och hårdtrimmade motorer medför att max effekt kan uppnås flera grader innan motorn är i farozonen för detonationer, det gäller bland annat Daytona 675.

Därför ser vi inga sådana system på hojar, och därför ger det inte ett smack att köra 98 i st f 95 oktan. Precis som Barrow och VR-8 försöker förklara.

OK?

Den "adaptionen" med lambdasensorn är inte adaption utan benämns som återkoppling reglertekniskt sett.

Personbilar har ofta högre kompression än vad som är idealt eftersom det ger bättre verkningsgrad sedan ligger knacksensorerna och trimmar tändningen mot knackgränsen och därmed optimeras bränsleförbrukningen.

Få om ens någon MC-motor är konstruerade för maximal verkningsgrad och därmed kan man nog inte nyttja samma princip på en MC-motor.

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Flyttar denna tråd dit den hör hemma med tanke på det förhållandevis avancerade ämne som detta är.

Passar på att fråga följande;
BMW S1000RR skall köras enligt manualen på minst 95 oktan. Har jag någon som helst fördel av att köra på 98 oktan, jag tänker på att motorn är högpresterande och jobbar mellan 9-14 000 varv om den körs på bana. Eller är det bara att lägga ned 98 oktan som tråden redan pekar på?

P
Hej Peter, bra beslut.

Nej, så länge Du inte har problem med att motorn spikar vinner Du inget på att gå upp till 98 oktan. Om Du skaffar raceECU med möjlighet att justera både soppa och bränslemapp, byter kammar, monterar tunnare topplockspackning (höjer kompressionen) och bokar ett par dagar i bänk för att optimera hojen kan det vara ett alternativ, då mappar Du först in en vettig soppamapp, därefter justeras tändningen för att hitta max effekt i varje varvtalsregistret, soppan justeras igen o s v. Då kanske Du har förändrat motorn så pass att max effektuttag styrs av gränsen för spikning och att ett högre oktantal därmed kan göra nytta.

Intill dess kan Du tanka 95 och lägga pengarna på andra trevligheter:)

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Adaptivt hit och adaptivt dit...har någon sett en bredbandslambda på en gathoj? Jag tror inte jag gjort det iaf.

Lambdan som sitter är av smalbandstyp, och är bara skapligt exakt runt stoiskt blandningsförhållande, vilket gör att det enda den blir bra på är att få till en effektiv och snål förbränning på låglast.

Så fort du börjar dra i rullen så nyttjas inte lambdan.

På min gixxer så tröttnade jag på gången det här skapade när man låg på rull i skyltfart (konstant småryckande, av på, av på...) och petade dit en lambdaeliminator (ett motstånd mer eller mindre för konstant signal till sprutet) från Power Commander efter stalltips från Motospeed.

Problem solved, drar inte mer soppa heller.

Men poängen var - den adaptiva biten ligger till 99,99% av alla hojars fall i låglastlägen, där smalbandslambdan funkar.

Optimal ur miljösynpunkt eftersom NOx-katalysatorn kräver lambda på max 1 för att fungera. Ur snål-synpunkt önskar man snarare lambda kring 1,1

Lambda sensorn på en motor är inte exakt kring 1 heller, den är i princip att betrakta som binär( som en dator, 1 eller 0) och säger bara ifall motorn går magert eller fett men eftersom sprutet har en grundmapp så räcker det gott och lambda svänger alltså konstant mellan en aning fett och en aning magert vid drift. Svängningarna är dessutom bara positiva för att hålla katalysatorn ren.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Vid vilken hastighet eller varv slutar en smalbandslambda vanligtvis fungera? Så fort man lämnar tomgången?

På bilar slutar dom vanligen fungera när man gasar mer än de körcykler som emissionskraven är specade för. Det finns exempel på tillverkare inom fordonsindustrin som dessutom varit fula nog att låta motorstyrningen känna igen körcykeln.

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Optimal ur miljösynpunkt eftersom NOx-katalysatorn kräver lambda på max 1 för att fungera. Ur snål-synpunkt önskar man snarare lambda kring 1,1

Lambda sensorn på en motor är inte exakt kring 1 heller, den är i princip att betrakta som binär( som en dator, 1 eller 0) och säger bara ifall motorn går magert eller fett men eftersom sprutet har en grundmapp så räcker det gott och lambda svänger alltså konstant mellan en aning fett och en aning magert vid drift. Svängningarna är dessutom bara positiva för att hålla katalysatorn ren.

Jag valde med flit att inte krångla till det, men jag vet...pysslade med mappning av autronic i riskokare innan det spårade ur med motorcyklar. ;)

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Vad kan det finnas för Nackdelar med att köra på 98okt istället för 95okt på en vanlig maskin?

Spontant kan jag bara komma på två saker, den första och främsta är att pårverkan i din plånbok. Den andra är en viss påverkan på emissionerna hos bilprovningen men det är nog mindre än bilprovningens mätnoggrannhet och betydligt mindre än de naturliga variationerna hos din motor när den är kall/varm osv.

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Den "adaptionen" med lambdasensorn är inte adaption utan benämns som återkoppling reglertekniskt sett...
Njae, de moderna sporthojarna, bland annat Triumph, KTM m fl kallar processen för när ECU hittar startvärdena för justeringen via smalbandslambda för "adaption". Det innebär att vi, efter att ha laddat in en ny mapp, startar hojen och låter den stå i 10-15 minuter på tomgång för att ECU ska läsa av avgasvärdena och skapa en hojanpassad justering av den fasta soppatabellen (som dessutom oftast indexeras av RPM/MAP i stället för RPM/TP för gaspådrag lägre än 4-12%). Det är därför en missuppfattning av många att justeringarna görs i realtid med smalbandslambda, den har alldeles för dålig upplösning (i praktiken bara "för fet/mager eller stoisk blandning") för det ändamålet och dess mätvärden använd endast för att successivt verifiera, modifiera och trimma in den redan "adapterade" mappen.

Ovanstående benämns i handböckerna som "adaptive process", kan följas via programvara som TuneBoy eller TuneECU och är förklaringen till att det uppkommer en del missförstånd. Du kan mycket väl ha en poäng när det gäller ordvalet, men i min värld är den första processen själva adaptionen, inte helt fel benämning då det aldrig sker en direkt återkoppling mellan avläst värde och tillförd soppamängd :)

Last edited:

widescreen

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2012
Hoj
-08 Honda CBR1000RR
Njae, de moderna sporthojarna, bland annat Triumph, KTM m fl kallar processen för när ECU hittar startvärdena för justeringen via smalbandslambda för "adaption". Det innebär att vi, efter att ha laddat in en ny mapp, startar hojen och låter den stå i 10-15 minuter på tomgång för att ECU ska läsa av avgasvärdena och skapa en hojanpassad justering av den fasta soppatabellen (som dessutom oftast indexeras av RPM/MAP i stället för RPM/TP för gaspådrag lägre än 4-12%). Det är därför en missuppfattning av många att justeringarna görs i realtid med smalbandslambda, den har alldeles för dålig upplösning (i praktiken bara "för fet/mager eller stoisk blandning") för det ändamålet och dess mätvärden använd endast för att successivt verifiera, modifiera och trimma in den redan "adapterade" mappen.

Ovanstående benämns i handböckerna som "adaptive process", kan följas via programvara som TuneBoy eller TuneECU och är förklaringen till att det uppkommer en del missförstånd. Du kan mycket väl ha en poäng när det gäller ordvalet, men i min värld är den första processen själva adaptionen, inte helt fel benämning då det aldrig sker en direkt återkoppling mellan avläst värde och tillförd soppamängd :)

Detta va det jag menade. Syftade aldrig på korrigering i realtid utan en fast korrigering som skrivs fristående från mappen.

Trasslade ju uppenbarligen ihop allt och får snällt torka av mina skor någon annanstans.

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Honda Pan European
Det som kan vara intr för oss vanliga dödliga med standardhojjar är huruvida det finns etanol eller inte i soppan. Nån som känner till någon som säljer soppa utan etanol? Statoil o Preem har börjat blanda i 5%.

widescreen

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2012
Hoj
-08 Honda CBR1000RR
Varför vill du vara utan etanol?

Skall väl generellt ge högre förbrukning ju större del etanol det är i soppan? E85 bilar har ju skyhög förbrukning gentemot deras bensinmotsvarigheter.

(gasohol)
E10 (also called “gasohol”) is a blend of 10% ethanol and 90% gasoline sold in many parts of the country. All auto manufacturers approve the use of blends of 10% ethanol or less in their gasoline vehicles. However, vehicles will typically go 3–4% fewer miles per gallon on E10 than on straight gasoline.

Treard

Ny medlem
Gick med
7 May 2012
Hoj
2003 Honda CBR954
Skall väl generellt ge högre förbrukning ju större del etanol det är i soppan? E85 bilar har ju skyhög förbrukning gentemot deras bensinmotsvarigheter.

(gasohol)
E10 (also called “gasohol”) is a blend of 10% ethanol and 90% gasoline sold in many parts of the country. All auto manufacturers approve the use of blends of 10% ethanol or less in their gasoline vehicles. However, vehicles will typically go 3–4% fewer miles per gallon on E10 than on straight gasoline.

Läg därtill risken för för mager blandning om det inte kompenseras för det minskade energiinehållet.
Ett annat problem är etanol "attackerar" vissa metaller bland annat aluminium.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

(gasohol)

Ja och nej, ditt citat stämmer nog eftersom etanol har lägre energiinnehåll och därmed ska det bli högre förbrukning med etanol men etanolen är ju och andra sidan billigare så det blir ju ändå totalt sett billigare att köra på etanol.
Hittar du bensin utan etanol så är den sannolikt ändå vara så mycket dyrare att du förlorar på det.

Men om din motor inte lambdareglerar så kommer den helt plötsligt gå magert med lite etanol i bränslet det betyder att din motor får högre verkningsgrad och då får du ytterligare en liten vinst men motorn kommer då också ge lite lägre effekt.

Med lambdareglering så kommer du iställer snarare vinna effekt än förlora effekt med etanol. Och du får antagligen en liten ekonomisk vinst pga att spriten brukar var lite billigare än bensinen räknat på energiinnehåll. Med vissa variationer då.

Spiido

Medlem
Gick med
19 Jun 2012
Hoj
En jättesnabb
Alltid Statoil 98, den skall vara etanol-fri så vitt jag vet, den där fördömda etanolen är inte snäll mot bränsletankar av plast, sväller och bli deformerade med tiden....:gråta

Edit, och inte att förglömma det högre oktantalet, skön feel-good-faktor på det, MINST +5hk rakt av där :tungan

Last edited:
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...