Two stroke man
Gudomlig sporthojare
Läg därtill risken för för mager blandning...
Risk eller chans beroende på vad man önskar sig...
Läg därtill risken för för mager blandning...
Alltid Statoil 98, den skall vara etanol-fri så vitt jag vet.....
Alltid Statoil 98, den skall vara etanol-fri så vitt jag vet, den där fördömda etanolen är inte snäll mot bränsletankar av plast, sväller och bli deformerade med tiden....
Passar på att fråga följande;
BMW S1000RR skall köras enligt manualen på minst 95 oktan. Har jag någon som helst fördel av att köra på 98 oktan, jag tänker på att motorn är högpresterande och jobbar mellan 9-14 000 varv om den körs på bana. Eller är det bara att lägga ned 98 oktan som tråden redan pekar på?
P
Jag vill minnas att jag såg något motorprogram för några år sedan som provade att köra tre olika bilar och mäta maxeffekt på både 95 och 98 oktan. Kommer inte riktigt ihåg vad det var för bilar men kategorierna var en standard utan turbo kallar den för bil A, en lite vassare bil utan turbo (bil B) samt en turbo-bil med ganska högt effektuttag (bil C). Resultatet var att alla bilar lämnade mer effekt med 98 oktan. Dock var skillnaden väldigt liten för bil (A), lite större skillnad för bil B. Bil C med turbo var det ganska stor skillnad typ 15-20 hästar.
Vill också minnas att det var en svensk roadracing-förare som vann ett lopp men blev diskad för att han körde på högoktanigt bränsle för några år sedan. Gick tydligt att se att den hojen gick fortare på rakorna.
BMW brukar skriva ut ett rekommenderat oktantal och ett lägsta.
På HP2s:en rekommenderas 98 RON medan lägsta är satt till 95 RON och det känns tydligt att den i vissa lägen byter mellan tändningsmapparna när man tankat 95. En del andra bumsar har 95 RON som rekommendation och 91 RON som lägsta. Vad står det i din bok?
Om någon undrar: Ja, BMW kör med knacksensorer. Nej det är inte placebo när jag känner att den byter mellan mapparna.
Ja men visst är det så! Jag höll på att skriva det i mitt inlägg från början, men gick in i manualen först för att inte svänga mig med gissningar, men hittade bara "lägst 95 oktan-texten". Men jag har hela tiden haft inställningen att den skall köras på 98 oktan men kan "ställa om" till 95 oktan om du kör på det! Hittar dock ingen dokumentation på det när jag letar...
"Intressant tråd! Fattar dock typ 5% av vad som skrivs "
På en hoj som är mappad med pc5, är den optimerad för att gå på ett visst oktantal?
Josef - utan att bemöda mig med att läsa på specifikationerna för HP2S vill jag minnas att att den stackars boxern är trimmad upp över öronen för att lämna sin effekt? Radfyran i S1000 är ju en helt annan konstruktion, måhända designad för en större marginal just mot spikningar...? Står det rekommenderat 95 oktan skulle jag bli förvånad om 98 skulle öppna någon form av mer aggressiv tändmapp....Sen tror jag risken för spikningar är försumbar vid bankörning... Det är vid full gas på lägre varv jag känner av det, på högvarv andas motorn sämre och får därmed lägre dynamisk kompression.
Josef - utan att bemöda mig med att läsa på specifikationerna för HP2S vill jag minnas att att den stackars boxern är trimmad upp över öronen för att lämna sin effekt? Radfyran i S1000 är ju en helt annan konstruktion, måhända designad för en större marginal just mot spikningar...? Står det rekommenderat 95 oktan skulle jag bli förvånad om 98 skulle öppna någon form av mer aggressiv tändmapp.
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar
Foto: Liza Simonsson Fra... |
|
Var femte trafikant respekterar inte stopplikten
En ny undersökning där Riks... |
|
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|