Tanka 98okt istället för 95okt

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Alltid Statoil 98, den skall vara etanol-fri så vitt jag vet.....

Nämen, om du tror det har du inte läst den här tråden speciellt noga.

Enligt Statoils egen hemsida förekommer upp till 5% etanol även i deras 98 oktan nu. Samma som för 95-an.
Står även, oroväckande nog, att EU beslutat att bensin ska blandas med 10% E85 i framtiden. Statoil undersöker hur man ska införa detta, gissar att det är samma för alla bolag.

Hur kan det påverka? Dubbelt så mycket E85 i bensinen alltså......
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Statoil levererar ingen 98 utan 5% etanol. Som vanligt i trådar som dessa rekommenderar jag att ladda ned resp oljebolags produktdata-pdf:er vid osäkerhet.
Även V-power fick 5% etanol, det skedde över en natt, när ST1 tog över Shells mackar.

Edit:
Pricken var snabbare
 
Last edited:

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Alltid Statoil 98, den skall vara etanol-fri så vitt jag vet, den där fördömda etanolen är inte snäll mot bränsletankar av plast, sväller och bli deformerade med tiden....:gråta

Statoil 98 är inte fritt från etanol. En tid sedan (ett år sedan eller så) stod det i produktbladet hos Statiol att de inte hade etanol i 98, men det har de reviderat. Stod även tidigare på Jets hemsida att deras 98 oktan var fritt från Etanol. Men inte heller det stämmer enligt uppgifter från någon som tog kontakt med bolaget i fråga och ställde frågan.

Får nog tanka alkylatbensin för att slippa etanolen idag. Jag tvivlar på att det finns någon station i Sverige som fortfarande säljer 98 som är helt fritt från Etanol. Väldigt ofta kommer bensinen från samma depåer runt om i landet. Vissa lokala variationer kan förekomma. Det är således samma bensin i pumparna.
 

mrf

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2012
Ort
tanum
Hoj
08 CBR 1000 RR
ja det verkar bråkas om o2sesor å grejjer här, jag har haft av hela avgassystemet på min FZ6 och inte sett till nån lambdasond så det kan ni nog ta ur ekvationen. :p
 

donald duck

Medlem
Gick med
8 Aug 2011
Ort
t
Hoj
japansk riskokare
Jag vill minnas att jag såg något motorprogram för några år sedan som provade att köra tre olika bilar och mäta maxeffekt på både 95 och 98 oktan. Kommer inte riktigt ihåg vad det var för bilar men kategorierna var en standard utan turbo kallar den för bil A, en lite vassare bil utan turbo (bil B) samt en turbo-bil med ganska högt effektuttag (bil C). Resultatet var att alla bilar lämnade mer effekt med 98 oktan. Dock var skillnaden väldigt liten för bil (A), lite större skillnad för bil B. Bil C med turbo var det ganska stor skillnad typ 15-20 hästar.

Vill också minnas att det var en svensk roadracing-förare som vann ett lopp men blev diskad för att han körde på högoktanigt bränsle för några år sedan. Gick tydligt att se att den hojen gick fortare på rakorna.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Passar på att fråga följande;
BMW S1000RR skall köras enligt manualen på minst 95 oktan. Har jag någon som helst fördel av att köra på 98 oktan, jag tänker på att motorn är högpresterande och jobbar mellan 9-14 000 varv om den körs på bana. Eller är det bara att lägga ned 98 oktan som tråden redan pekar på?

P

BMW brukar skriva ut ett rekommenderat oktantal och ett lägsta.
På HP2s:en rekommenderas 98 RON medan lägsta är satt till 95 RON och det känns tydligt att den i vissa lägen byter mellan tändningsmapparna när man tankat 95. En del andra bumsar har 95 RON som rekommendation och 91 RON som lägsta. Vad står det i din bok?

Om någon undrar: Ja, BMW kör med knacksensorer. Nej det är inte placebo när jag känner att den byter mellan mapparna.
 
Last edited:

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Jag vill minnas att jag såg något motorprogram för några år sedan som provade att köra tre olika bilar och mäta maxeffekt på både 95 och 98 oktan. Kommer inte riktigt ihåg vad det var för bilar men kategorierna var en standard utan turbo kallar den för bil A, en lite vassare bil utan turbo (bil B) samt en turbo-bil med ganska högt effektuttag (bil C). Resultatet var att alla bilar lämnade mer effekt med 98 oktan. Dock var skillnaden väldigt liten för bil (A), lite större skillnad för bil B. Bil C med turbo var det ganska stor skillnad typ 15-20 hästar.

Vill också minnas att det var en svensk roadracing-förare som vann ett lopp men blev diskad för att han körde på högoktanigt bränsle för några år sedan. Gick tydligt att se att den hojen gick fortare på rakorna.

Tidningen Bike bänkade en sporthoj med alla bensintyper de fick tag på för några år sedan.
Inga skillnader på någon av dem som var utom felmarginalen.
På en sugmotor måste sådant vara rent nys.
 

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Ort
Wall-Entuna
Hoj
TL1000R
Alltså, du sparar runt 30-40 kr på en full tankning, är det värt att tänka på så mycket? :confused:
Sen att lägga pengar på fuel saving-medel är väl +/- noll ekonomiskt sett det med.
 
Last edited:

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Jag har alltid tankat 98-oktan pga (tidigare) avsaknad av etanol i den. Plasttankar på Ducati har en tendens att svälla av hög etanolinblandning i bensinen. Problemet är väl just nu ganska isolerat till USA där inblandningen länge varit 10%.
Tycker det är jävligt oroande att "utvecklingen" går åt samma håll här. Tankar till en Sportclassic t ex är banne mig inte lätta att få tag på snart. (En amerikanskt firma har tagit fram en alutank men den kostar seriösa dollars...)

Jag hoppas verkligen att E10-idiotin gås igenom ordentligt här då jag anser att det är trams. Speciellt när förbrukningen går upp på skiten. Jag vill inte ha det i MC-tanken.

Tankar dock fortfarande Statoils 98 pga "upp till 5%" i produktbladet. Men att högre oktantal skulle ge mer effekt eller på annat sätt påverka motorn positivt i en standardhoj är myter.
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
BMW brukar skriva ut ett rekommenderat oktantal och ett lägsta.
På HP2s:en rekommenderas 98 RON medan lägsta är satt till 95 RON och det känns tydligt att den i vissa lägen byter mellan tändningsmapparna när man tankat 95. En del andra bumsar har 95 RON som rekommendation och 91 RON som lägsta. Vad står det i din bok?

Om någon undrar: Ja, BMW kör med knacksensorer. Nej det är inte placebo när jag känner att den byter mellan mapparna.

Ja men visst är det så! Jag höll på att skriva det i mitt inlägg från början, men gick in i manualen först för att inte svänga mig med gissningar, men hittade bara "lägst 95 oktan-texten". Men jag har hela tiden haft inställningen att den skall köras på 98 oktan men kan "ställa om" till 95 oktan om du kör på det! Hittar dock ingen dokumentation på det när jag letar...
 

Bifogat

  • Screen Shot 2013-05-09 at 19.06.46.png
    Screen Shot 2013-05-09 at 19.06.46.png
    17.4 KB · Visningar: 96

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Ja men visst är det så! Jag höll på att skriva det i mitt inlägg från början, men gick in i manualen först för att inte svänga mig med gissningar, men hittade bara "lägst 95 oktan-texten". Men jag har hela tiden haft inställningen att den skall köras på 98 oktan men kan "ställa om" till 95 oktan om du kör på det! Hittar dock ingen dokumentation på det när jag letar...

Maila BMW Sverige och fråga vad den är optimerad för. Dom brukar kunna hjälpa till med ganska avancerade tekniska frågor om man visar att man läst på själv och är genuint intresserad.

Sen tror jag risken för spikningar är försumbar vid bankörning på 95. Det är vid full gas på lägre varv jag känner av det, på högvarv andas motorn sämre och får därmed lägre dynamisk kompression.
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22, Husky 701, Yamaha 660 XTR
Intressant tråd! Fattar dock typ 5% av vad som skrivs:dummer

På en hoj som är mappad med pc5, är den optimerad för att gå på ett visst oktantal?
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
På en hoj som är mappad med pc5, är den optimerad för att gå på ett visst oktantal?

Kanske. Det finns ju tillbehör för att mappa tändning med PC5.
Troligen är den då mappad för att gå på 95 eftersom det är det som finns att få tag i överallt.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...Sen tror jag risken för spikningar är försumbar vid bankörning... Det är vid full gas på lägre varv jag känner av det, på högvarv andas motorn sämre och får därmed lägre dynamisk kompression.
Josef - utan att bemöda mig med att läsa på specifikationerna för HP2S vill jag minnas att att den stackars boxern är trimmad upp över öronen för att lämna sin effekt? Radfyran i S1000 är ju en helt annan konstruktion, måhända designad för en större marginal just mot spikningar...? Står det rekommenderat 95 oktan skulle jag bli förvånad om 98 skulle öppna någon form av mer aggressiv tändmapp.
 
Last edited:

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Josef - utan att bemöda mig med att läsa på specifikationerna för HP2S vill jag minnas att att den stackars boxern är trimmad upp över öronen för att lämna sin effekt? Radfyran i S1000 är ju en helt annan konstruktion, måhända designad för en större marginal just mot spikningar...? Står det rekommenderat 95 oktan skulle jag bli förvånad om 98 skulle öppna någon form av mer aggressiv tändmapp.

Visst är det så men även BMWs mer touringbetonade radfyror anges vara optimerade för 98 vilket gör det något konstigt om man inte brytt sig om att ta ut "det sista" med en aggressivare tändmapp och högre komp på just S1000rr som ändå ska slåss i toppen av sportsegmentet. Den har ju knacksensor(er?) så det skulle då betyda att den är optimerad för 95 men kan gå på 91?

Jag får inte riktigt ihop det.
 

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
Ingen just nu
Jag vill minnas ett test i Motorrad där det rasade ett antal motorer på några hojar vid fullgaskörningen på Nardo. Tillverkarna skyllde då på för lågt oktantal. :va
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top