roffe_s
nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Mjo, nu har jag aldrig petat så djupt i en S1000RR men från andra märken vet jag att man typiskt väljer att förse hojar med programmerbara ECU avsedda för vissa länder (Brasilien, Australien etc) med speciella mappar för att kompensera för brister i bränslet. Som jag tidigare skrev verkar bland annat förbränningsutrymmena i moderna (rad)motorer vara så gynnsamt designade när det gäller flamfronter etc att Du hinner passera värdet för optimal tändpunkt innan spikningarna uppstår. Kommer jag ihåg rätt har väl inte S1000 exceptionellt hög kompression i f t konkurrenterna?Visst är det så men även BMWs mer touringbetonade radfyror anges vara optimerade för 98 vilket gör det något konstigt om man inte brytt sig om att ta ut "det sista" med en aggressivare tändmapp och högre komp på just S1000rr som ändå ska slåss i toppen av sportsegmentet. Den har ju knacksensor(er?) så det skulle då betyda att den är optimerad för 95 men kan gå på 91?
Jag får inte riktigt ihop det.
Att S1000 har knackningssensorer har ju annars en annan fördel, om Du hamnar i länder med sämre soppa behöver Du inte en omprogrammering av ECU, hojen väljer själv en mer konservativ tändkurva. Så används ju oftast tekniken inom bilindustrin. Ingen av de övriga konkurrenterna har ju vad jag vet den möjligheten, och möjligen tvingas i varje fall de japanska konkurrenterna (utan omprogrammerbara ECU) att retardera tändkurvan beroende på variationer i bränslekvaliteten? Det är i alla fall mina egna spekulationer so far...
Mina egna erfarenheter begränser sig naturligtvis till vår egen inhemska soppa
Last edited: