Tanka 98okt istället för 95okt

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Visst är det så men även BMWs mer touringbetonade radfyror anges vara optimerade för 98 vilket gör det något konstigt om man inte brytt sig om att ta ut "det sista" med en aggressivare tändmapp och högre komp på just S1000rr som ändå ska slåss i toppen av sportsegmentet. Den har ju knacksensor(er?) så det skulle då betyda att den är optimerad för 95 men kan gå på 91?

Jag får inte riktigt ihop det.
Mjo, nu har jag aldrig petat så djupt i en S1000RR men från andra märken vet jag att man typiskt väljer att förse hojar med programmerbara ECU avsedda för vissa länder (Brasilien, Australien etc) med speciella mappar för att kompensera för brister i bränslet. Som jag tidigare skrev verkar bland annat förbränningsutrymmena i moderna (rad)motorer vara så gynnsamt designade när det gäller flamfronter etc att Du hinner passera värdet för optimal tändpunkt innan spikningarna uppstår. Kommer jag ihåg rätt har väl inte S1000 exceptionellt hög kompression i f t konkurrenterna?

Att S1000 har knackningssensorer har ju annars en annan fördel, om Du hamnar i länder med sämre soppa behöver Du inte en omprogrammering av ECU, hojen väljer själv en mer konservativ tändkurva. Så används ju oftast tekniken inom bilindustrin. Ingen av de övriga konkurrenterna har ju vad jag vet den möjligheten, och möjligen tvingas i varje fall de japanska konkurrenterna (utan omprogrammerbara ECU) att retardera tändkurvan beroende på variationer i bränslekvaliteten? Det är i alla fall mina egna spekulationer so far...

Mina egna erfarenheter begränser sig naturligtvis till vår egen inhemska soppa:)

Last edited:

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Jag är i o f s ganska säker på att frågan om 10% E85 i bensin noga utretts innan förslaget klubbats igenom i EU-kommissionen, frågan är nog bara om man även vägt in motorcyklarnas motorer i resonemanget.

Är det inte också så att bensinbolagen sommartid ökar sin etanolinblandning i bensin och minskar den vintertid, eller är det bara en myt? Orsaken som jag hört är kallstartsproblematiken på etanol.

Riktigt intressant tråd detta, man häpnas som vanligen över vilket kunnigt folk som hänger här. :tummenupp :tummenupp

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

They fueled the KTM with the wrong gas. KTM instructions are to take Super Plus (German name) with min. 98 ROZ. But they took Super with 95 ROZ. The RC8 is not equipped with a knocking sensor and therefore the valves are been damaged.

But they took a replacement RC8 fueled with ROZ 98 gas and there were no problems anymore and it could pass the high speed tests.

Lägre än specat alltså och sedan topfartstester på det. Case closed

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Hoj
Ingen just nu
Svaren har ju i och för sig redan skrivits, hojar optimerade för 98 ska ha 98, annars 95. I detta fall hade det tydligen varit dålig kvalité på soppan, tror det var RC8R och gsxr som pajade, ingen av dom har knacksensor och det hade tydligen missats att åtminstone kåtten bara ska ha 98. Mitt tidigare inlägg var lite onödigt.

Edit: pucktvåa

roffe_s

Gick med
11 Aug 2005
Hoj
Lägre än specat alltså och sedan topfartstester på det. Case closed
Jupp - lite OT måhända, men det är inte det värsta misstag jag hört talas om. Ricken påminde häromdagen om en gammal goding som i alla fall har med soppa och tillsatser att göra. Hämta en kall, öppna en påse gott, puffa till kudden och återupplev denna länk. Enjoy :)

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jupp - lite OT måhända, men det är inte det värsta misstag jag hört talas om. Ricken påminde häromdagen om en gammal goding som i alla fall har med soppa och tillsatser att göra. Hämta en kall, öppna en påse gott, puffa till kudden och återupplev denna länk. Enjoy :)

:rofl Forumfolket lyckas alltid göra de där trådarna så mycket roligare än själva misstaget med photoshoppade bilder osv.
Shoulda put in Red Bull instead - it would have given you wings!

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95

Mooahahaaa! Magiskt kul! :D

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7

Ganska representativt för just det forumet...:tummenupp

roadwraith

All guts, no glory
Gick med
30 Dec 2007
Hoj
Moto Guzzi 1200 sport 07
Högre oktantak kan på en sån motor ge en tidigare tändning vilket gör att lite mer sot hinner förbrännas innan avgasventilen öppnas. Och andra sidan sotar spriten mindre än bensinen så jag skulle inte lova att det där citatet stämmer.

Ja man kan läsa hur mycket som helst utan att veta säkert. Men vet iaf att BMW själva har klagat på den ökade etanolhalten i bränslet och att deras motorer får problem med detta i form av sot och i långa loppet motorskador.

Samma gäller mitsubishi som avråder att köra på etanol i bränslet. Nu är ju GDI motorfamilj en väldigt problemdrabbad motor över lag så känns inte som de riktigt fick rätt på det där direktinsprutet. Sen är väl få bilar så gubbkörda som dem också haha

Syster-Tysk

Fullgasförespråkare.
Gick med
3 Jan 2008
Hoj
KTM RC8R -11, BMW S1000RR -10 (såld), BMW HP2 Sport -08 (Skrotad -09), BMW R1200S -06 (Såld), Honda VFR 800 -06 (Såld)
Josef - utan att bemöda mig med att läsa på specifikationerna för HP2S vill jag minnas att att den stackars boxern är trimmad upp över öronen för att lämna sin effekt? Radfyran i S1000 är ju en helt annan konstruktion, måhända designad för en större marginal just mot spikningar...? Står det rekommenderat 95 oktan skulle jag bli förvånad om 98 skulle öppna någon form av mer aggressiv tändmapp.

BMW HP2 Sport 12.5:1 i kompression.
BMW S1000RR 13:1 i kompression. S1000RR har knacksensor.

Med 98 oktan:
1. Kan man bygga motorer med högre kompression = mer hk. De flesta motorer idag har högre kompression än för 20 år sedan. Oktantalet anger en enda faktor, nämligen hur motståndskraftig bensinen är mot självantändning. Bränslet har lättare att självantända ju högre kompression. Därav högre kompression=högre oktan behövs.

2. Ändra tändningstiderna så du får med tid för luft/bränsle blandningen att brinna = mer hk och bättre bränsle ekonomi. OBS att högre oktantal är mer svårantändliga och förbränningen blir sämre. Man åtgärdar detta bland annat genom att bygga en motor med högre kompression för att effektivisera förbränningen.

3. Köra med kompressor eller turbo. Inget problem för oss med MC eller svenskt bränsle. OM vi inte bygger om hojen och sätter dit en egen.

4. Köra en något tunnare bränsleblandning, eftersom du nu kan öka tändningstiden. Man använder även mindre mängd soppa eftersom man förbränner mer effektivt.

Kort och gott, har man en motor som inte har särskilt hög kompression ger inte 98oktan något, den kan tom gå sämre. Har man en högvarvig motor med hög kompression (S1000RR) så går den bättre med högre oktan. Men S1000RR har ju knacksensor och klarar sig fint med 95oktan.

Följ tillverkarens rekomendationer!! ;-)

referenser:
Om oktan: http://www.faktoider.nu/oktan.html
S1000RR knacksensor och kompression: http://www.totalmotorcycle.com/motorcycles/2012models/2012-BMW-S1000RR.htm

Last edited:

nick burn

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2012
Hoj
bana ducati 999ish... gata monster 1000sie
VR-8 ,:zpy
Jag tycker du är en jävla gnällspik som ifrågasätter allt bara för att det går.
Testa lite konstruktivitet istället, lovar att du får fler kompisar då :)

Last edited:

roffe_s

Gick med
11 Aug 2005
Hoj
BMW HP2 Sport 12.5:1 i kompression.
BMW S1000RR 13:1 i kompression. S1000RR har knacksensor...
Tack för det, Jonas :) Jo, jag har nog hyfsad koll på fördelarna med 98 oktan, liksom fördelarna med högre kompression. Vad som däremot är intressant och ofta glöms bort är att de sughojar jag sett på bänk med justerbar tändning oftast nått effektmax flera grader innan gränsen för knack, då pratar vi komp på 12.5-13 grader.

Nu påverkas ju optimal tändpunkt inte bara av kompressionen, förbränningsrummets utformning, flamfront, fyllnadsgrad - lyfthöjder och kamtider etc spelar naturligtvis in. Vad som förvånar är väl att BMW kostat på S1000 en knacksensor trots att rekommenderad soppa är 95 oktan. I min värld tyder det på att man ligger rätt nära gränsen för knackning med den vassaste tändmappen och har sensorn för att erhålla lite marginal mot soppa med sämre egenskaper, reagerar då sensorn väljs en snällare tändmapp. Jag tror därför inte att ECU gömmer någon vassare tändkurva som ger mer effekt vid t ex 98 oktan, då hade nog rekommendationen varit just 98?

Syster-Tysk

Fullgasförespråkare.
Gick med
3 Jan 2008
Hoj
KTM RC8R -11, BMW S1000RR -10 (såld), BMW HP2 Sport -08 (Skrotad -09), BMW R1200S -06 (Såld), Honda VFR 800 -06 (Såld)
Tack för det, Jonas :)//Klipp//Vad som förvånar är väl att BMW kostat på S1000 en knacksensor trots att rekommenderad soppa är 95 oktan. I min värld tyder det på att man ligger rätt nära gränsen för knackning med den vassaste tändmappen och har sensorn för att erhålla lite marginal mot soppa med sämre egenskaper, reagerar då sensorn väljs en snällare tändmapp. Jag tror därför inte att ECU gömmer någon vassare tändkurva som ger mer effekt vid t ex 98 oktan, då hade nog rekommendationen varit just 98?

Ser ut som ett litet missförstånd, vilket inte spelar så stor roll... men ditt resonemang i "din värld" är inte riktigt sann.

BMW rekomenderar INTE 95 oktan, utan MINIMUM 95 oktan. (Compression/fuel 13:1/min. premium unleaded (95 RON))

Vad jag menar är att den KAN köras på 95 oktan, med hjälp av sin knacksensor. Gissningsvis så skulle den riskera att skada motorn pga. knackningar om knacksensorn inte fanns/fungerade, om man körde på 95oktan annars. Jag "gissar" detta eftersom kompressionen 13:1 är hög. (Kawasaki ZX-10 13:1, GSX-R 12.8:1, R1 12,7:1 etc)

Sen köper jag ditt resonemang om en "gömd tändmap", tror inte heller att någon annan map finns, utan snarare att knacksensorn kompenserar "on-the-fly" därav BMW's egna CPU som var den kraftfullaste/snabbaste då den kom.

Last edited:

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Case closed som någon redan sagt.............

/J

Bifogat

• nick burn vänner.jpg
    nick burn vänner.jpg
    10.8 KB · Visningar: 742
  • VR-8 vänner.jpg
    VR-8 vänner.jpg
    27.7 KB · Visningar: 121

HCN

gnicararysålbmaet
Gick med
15 Jun 2011
Hoj
GråMorrandeGatslampa®
Ser ut som ett litet missförstånd, vilket inte spelar så stor roll... men ditt resonemang i "din värld" är inte riktigt sann.

BMW rekomenderar INTE 95 oktan, utan MINIMUM 95 oktan. (Compression/fuel 13:1/min. premium unleaded (95 RON))

Vad jag menar är att den KAN köras på 95 oktan, med hjälp av sin knacksensor. Gissningsvis så skulle den riskera att skada motorn pga. knackningar om knacksensorn inte fanns/fungerade, om man körde på 95oktan annars. Jag "gissar" detta eftersom kompressionen 13:1 är hög. (Kawasaki ZX-10 13:1, GSX-R 12.8:1, R1 12,7:1 etc)

Sen köper jag ditt resonemang om en "gömd tändmap", tror inte heller att någon annan map finns, utan snarare att knacksensorn kompenserar "on-the-fly" därav BMW's egna CPU som var den kraftfullaste/snabbaste då den kom.

Fast med en varvvillig motor kopplad till en tätstegad låda drar du ganska snabbt igenom 'detonationszonen' som sammanfaller med vridmomentstoppen - vilken på en radfyra befinner sig ganska lågt i registret.
(Troligen därför HP2:an vill ha 98 eftersom man på en tvåcylindrig maskin (oftast) ligger längre och nöter på en planare kurva...) Knacksensorn får du användning av vid fullt öppet spjäll precis vid knölen i registret - ett ganska vanligt scenario på en räserhoj. Ligger du däremot och sprakar just under varvstopp är ju fyllnadsgraden så låg att du knappast har en ratio på 13:1.
Hög kompression = hög oktan är inte hela sanningen...
Och ja. Jag har också gjort förenklingar i mitt resonemang.

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin