Tanka 98okt istället för 95okt

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Tråden flyttades till Teknikforumet av annan moderator. Jag hade mina dubier kring det. Detta eftersom tex olje- och 95/98-oktantrådar ofta lockar till inlägg som präglas av stor subjektivitet. Och sedan blir det tjafs mellan Rolle-Rövdyno och Mister-Motoröra vilken soppa eller olja som är bäst.

Visa nu att jag hade fel. Annars flyttar jag tillbaka tråden till MC-relaterat.

/Jörgen (som just förtöjt Vinö och stoppat Sefflen)
 
Last edited:

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Logiskt sett borde en ev knacksensor endast vara aktiv under 100% gas. Varför undrar ni säkert. Min slutsats kommer från det enkla faktum att en mc-motor inte kan ändra karaktär vid något annat läge än just full gas för det är det enda läget då föraren inte är nöjd med given effekt. Dvs han/hon vill ha mer än motorn ger i just den stunden. När man ligger på all annan gas så är föraren "nöjd", tex balanserar hojen i en kurva, och vill inte ha varken mer eller mindre effekt för det skulle påverka spårvalet extremt negativt. Jag TROR att alla hojtillverkare låser sina "effektpåverkande justeringar on the fly" på alla gasöppningar utom 100%, min GISSNING är att alla tändmappar är optimerade för det oktantal som tillverkaren utger som lägst tex 95RON. Det finns ingen logik i att börja ändra en map på 50% gas, är föraren inte nöjd med 50% så ger han mer, det sitter i ryggmärgen och det är det som håller oss på hjulen.

Finns det däremot system med knacksensor så är det nog lika mycket för säkerhet mot lågt oktantal som att ev kunna utnyttja det med en liiiite aggresivare tändning och kanske får 2-4hk mer. Vi får inte glömma att tillverkarna målar med en ganska bred pensel när dessa hojar designas, ingen vill ha någon organisation på sig som driver ett fall av "Självjusterande elsystem framkallade krasch"..........

/J
 

Syster-Tysk

Fullgasförespråkare.
Gick med
3 Jan 2008
Ort
Umeå
Hoj
KTM RC8R -11, BMW S1000RR -10 (såld), BMW HP2 Sport -08 (Skrotad -09), BMW R1200S -06 (Såld), Honda VFR 800 -06 (Såld)
Fast med en varvvillig motor kopplad till en tätstegad låda drar du ganska snabbt igenom 'detonationszonen' som sammanfaller med vridmomentstoppen - vilken på en radfyra befinner sig ganska lågt i registret.
//klipp//
Och ja. Jag har också gjort förenklingar i mitt resonemang.
Absolut, och visst förenklar vi ett riktigt komplext ämne...
Men visst är det så som du skriver!


:-D
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det är ju också en faktor att HP2 är luftkyld. Det krävs mycket trix bara för att hålla motortempen på rimliga nivåer med luftkylt och de magra blandningar som dagens emissionskrav ställer.

/J

Fast med en varvvillig motor kopplad till en tätstegad låda drar du ganska snabbt igenom 'detonationszonen' som sammanfaller med vridmomentstoppen - vilken på en radfyra befinner sig ganska lågt i registret.
(Troligen därför HP2:an vill ha 98 eftersom man på en tvåcylindrig maskin (oftast) ligger längre och nöter på en planare kurva...) Knacksensorn får du användning av vid fullt öppet spjäll precis vid knölen i registret - ett ganska vanligt scenario på en räserhoj. Ligger du däremot och sprakar just under varvstopp är ju fyllnadsgraden så låg att du knappast har en ratio på 13:1.
Hög kompression = hög oktan är inte hela sanningen...
Och ja. Jag har också gjort förenklingar i mitt resonemang.
 
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Absolut, och visst förenklar vi ett riktigt komplext ämne...
Men visst är det så som du skriver!


:-D

Enda förenklingen jag reagerar på är att likställa kompressionsröhållandet med kompressionstrycket.
Allmänt accepterat, men med allt bättre fyllnadsgrad i motorerna, så tycker jag att det är dags att skrota termen.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
BMW HP2 Sport 12.5:1 i kompression.
BMW S1000RR 13:1 i kompression. S1000RR har knacksensor

Och du tror knacksensorn förklarar den skillnaden?

HP2an har 585 cc/cylinder mot s1000 som har 250, hp2 är luftkyld samt så har s1000 sannolikt senare stängning av insugsventilerna. Lägg till att utformningar av förbränningsrum så vill jag sammanfatta det där som att du jämför äpplen med oxfile.
 

Syster-Tysk

Fullgasförespråkare.
Gick med
3 Jan 2008
Ort
Umeå
Hoj
KTM RC8R -11, BMW S1000RR -10 (såld), BMW HP2 Sport -08 (Skrotad -09), BMW R1200S -06 (Såld), Honda VFR 800 -06 (Såld)

Syster-Tysk

Fullgasförespråkare.
Gick med
3 Jan 2008
Ort
Umeå
Hoj
KTM RC8R -11, BMW S1000RR -10 (såld), BMW HP2 Sport -08 (Skrotad -09), BMW R1200S -06 (Såld), Honda VFR 800 -06 (Såld)
Jag tror därför inte att ECU gömmer någon vassare tändkurva som ger mer effekt vid t ex 98 oktan, då hade nog rekommendationen varit just 98?

Hittade lite intressant läsning, eftersom jag inte kunde svara på de frågor jag ställde mig själv.

Ang. S1000RR's ecu och tändsystem och vidare användning av flera(?) mappar.
Tagit från:
http://www.webbikeworld.com/BMW-motorcycles/bmw-s-1000-rr/s-1000-rr-motorcycle-2.htm

"Engine Management With Cylinder-Specific Anti-Knock Control For Maximum Power And Performance
The S 1000 RR comes with the most advanced and sophisticated digital motor electronics currently available on a motorcycle. The software incorporated in this sophisticated BMS-KP (short for BMW Engine Management with Anti-Knock Control) is an in-house development by BMW Motorrad specifically for motorcycle applications.

Fully sequential, cylinder-specific fuel injection, integrated anti-knock control, ultra-fast processing of a wide range of sensor signals by the most advanced microelectronics, a compact layout, low weight and self diagnosis are the most important features of this sophisticated system.

And to meet the requirements of a supersports machine, the engine management unit comes on the S 1000 RR with an even faster central computer developed to an even higher standard and fully adapted to this unique machine.

Torque-based engine management takes a wide range of different parameters and criteria into account. The supply of torque and the sensitive adjustment of engine running conditions, for example, follow all kinds of requirements tailored to the rider’s needs.

The main parameter in controlling the engine is the amount of air drawn in determined indirectly through the throttle butterfly angle and the running speed of the engine. Taking additional engine and ambient parameters (including
engine temperature, air temperature, ambient air pressure) into account, the engine control unit, together with control maps integrated in the system and appropriate correction functions, determines the ideal injection volume and
ignition timing.

Fuel grade is premium unleaded, that is at least 95 octane. And thanks to cylinder-specific anti-knock control, the power and performance of the engine may be raised to an even higher standard when running on higher-octane fuel."
 
Last edited:

Wizzard

Village Idiots MC
Gick med
14 Dec 2003
Ort
North of Stan
Hoj
GSX-R 1100 -92; GSX1300R Hayabusa 2014
BMW rekomenderar INTE 95 oktan, utan MINIMUM 95 oktan. (Compression/fuel 13:1/min. premium unleaded (95 RON))

Vad jag menar är att den KAN köras på 95 oktan, med hjälp av sin knacksensor. Gissningsvis så skulle den riskera att skada motorn pga. knackningar om knacksensorn inte fanns/fungerade, om man körde på 95oktan annars. Jag "gissar" detta eftersom kompressionen 13:1 är hög. (Kawasaki ZX-10 13:1, GSX-R 12.8:1, R1 12,7:1 etc)

.
Jag var tvungen att kolla up min k1200s som också har 13:1 i komp, jag kör den ofta på 95 oktan men den vibrerar mer än när jag kör på 98 oktan ... har själv frågasatt då det är så subjektivt men den får en mjukare gång upp till 5000 varv. Jag såg förresten att k1200s har knacksensor- sedan 2005
 
Last edited:

ptb59

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2010
Ort
Hisings Kärra
Hoj
Turbo Sportster XLRT
Finns det moderna motorer med knackcensor? trodde alla använder sig av en teknik där tändstiften får en ström som känner av trycket i förbränningen o justerar tändningen efter det, har dålig koll på exakt hur det funkar men vet att Saab uppfann detta och att det används i dom flesta moderna motorer i dag även mc o bland annat H-D
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Finns det moderna motorer med knackcensor? trodde alla använder sig av en teknik där tändstiften får en ström som känner av trycket i förbränningen o justerar tändningen efter det, har dålig koll på exakt hur det funkar men vet att Saab uppfann detta och att det används i dom flesta moderna motorer i dag även mc o bland annat H-D

Det är nog svårare att läsa ut än man tror.
Officiell information från tillverkaren brukar syfta till att ge intryck av att just deras system är bättre än alla andra, utan att avslöja för mycket eller göra intrång på några patent.
Med andra ord:
Ett nytt system för att mäta förbränningen KAN kallas "knacksensor" och en knacksensor KAN kallas "Skoda special magic tourque inducing go faster system with NASA technology".
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Finns det moderna motorer med knackcensor? trodde alla använder sig av en teknik där tändstiften får en ström som känner av trycket i förbränningen o justerar tändningen efter det, har dålig koll på exakt hur det funkar men vet att Saab uppfann detta och att det används i dom flesta moderna motorer i dag även mc o bland annat H-D

Jonströmsmätning syftar du på. Inte alls svårt vid normala driftområden och det ger betydligt mycket mer information än knacksensorerna. Sen tror jag inte att "alla" använder det ändå...
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Brandbomb;

Jag tycker att det ät bra att ALLA kör med 10% sprit i bensinen istället för att några få kör på E85.
Att tillverkarna inte rekommenderar sprit i bensinen är bara för att de är fega, ungefär som tvättråden i kläderna.

Det har dock visat sig att det har varit skiftande kvalité på spriten som har blandats i bensinen .

Varför skulle spriten ge mer sot ? Den har ju både högre oktantal och renare förbränning än bensin?
Bara för att man är motorintresserad betyder det inte att man skiter i miljön ...:yoparty
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Brandbomb;

Jag tycker att det ät bra att ALLA kör med 10% sprit i bensinen istället för att några få kör på E85.
Att tillverkarna inte rekommenderar sprit i bensinen är bara för att de är fega, ungefär som tvättråden i kläderna.

Det har dock visat sig att det har varit skiftande kvalité på spriten som har blandats i bensinen .

Varför skulle spriten ge mer sot ? Den har ju både högre oktantal och renare förbränning än bensin?
Bara för att man är motorintresserad betyder det inte att man skiter i miljön ...:yoparty

Det har visat sig ge en hel del andra problem som avlagringar i spridare med mera. Allt är inte kopplat till vad som händer i förbränningen vid val av bränsle..
 

Syster-Tysk

Fullgasförespråkare.
Gick med
3 Jan 2008
Ort
Umeå
Hoj
KTM RC8R -11, BMW S1000RR -10 (såld), BMW HP2 Sport -08 (Skrotad -09), BMW R1200S -06 (Såld), Honda VFR 800 -06 (Såld)
Etanol. Kort och gott...
1. Torkar ut packningar och tätningar.
2. Drar åt sig vatten, 50 gånger mer än petroleum baserat drivmedel.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Etanol. Kort och gott...
1. Torkar ut packningar och tätningar.
2. Drar åt sig vatten, 50 gånger mer än petroleum baserat drivmedel.

1. Hur många slangar, packningar och tätningar är i kontakt med lite etanol på en motorcykel ? Hur snabbt torkas de ut ?

2. Om du använder motorcykeln regelbundet så är det inget stort problem. Skall hojen stå så kan det vara bra att tanka i Alkylatbensin i tanken och köra lite innan den får stå.
 
Last edited:

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
1. Hur många slangar, packningar och tätningar är i kontakt med lite etanol på en motorcykel ? Hur snabbt torkas de ut ?

2. Om du använder motorcykeln regelbundet så är det inget stort problem. Skall hojen stå så kan det vara bra att tanka i akrylatbensin i tanken och köra lite innan den får stå.

Alkylatbensin.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
För att svara kort.
Om hojen är optimerad för högre oktantal så vill den ha soppa med högre oktantal. I annat fall riskerar man knackning och då kan man förstöra motorn.
Om hojen är optimerad för högre oktantal och har knackningssensor så kan den anpassa sig till lägre oktan genom att backa tändningen lite och slippa knackning på bekostnad av att verkningsgraden sjunker och förbrukningen därigenom stiger lite.

Inget av dessa scenarior är dock giltiga i särskilt många motorcykelmotorer som är serieproducerade.
Det gäller i stort sett bara bilmotorer med turbo och en del trimmade motorer.

Din hoj är garanterat optimerad för att kunna gå på rätt dåligt bränsle. Det skulle förvåna mig om den behöver mer än 95 oktan (Uppgift om bränslekvalitet finns i instruktionsboken till hojen).
I det fallet så är det pengar i sjön att tanka 98 oktan. Du tankar bara dyrare soppa utan att få någon sänkt förbrukning.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...Fuel grade is premium unleaded, that is at least 95 octane. And thanks to cylinder-specific anti-knock control, the power and performance of the engine may be raised to an even higher standard when running on higher-octane fuel."
För att förtydliga - Nu pratar vi strikt S1000RR och möjligen ytterligare någon maskin jag inte känner till:

När jag bänkade min gamla Trajja lyckades jag jaga fram 1-2 hk med hjälp av att optimera tändmappen. Jag finner det märkligt att ingen skrivit något om att köra 98 eller Aspen om det gav någon mätbar effekt på Dyno, t ex i S1000rr-forumet eller racingforum! Därför är jag fortfarande lite skeptisk till att det skulle finnas effekt att hämta genom att byta nordisk 95 oktan mot nordisk 98 oktan, om än BMW tagit till häftiga grepp för att kräma den effekten ur en litermotor. Då är det mer logiskt om sensorerna sitter där för att skydda mot sämre eller gammal soppa.

Kanske Andersson-Turbo eller någon annan med tillgång till bänk har gjort eller kan göra någon sådan test nästa gång en dylik mackapär spänns fast?

I övrigt verkar det ju råda enighet i tråden om att 98 oktan inte tillför något i f t 95 om specifikationen säger 95?
 

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Ort
göteborg
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Ja där ser man var inbillning tydligen kan göra med en. Jag upplever att min motor går något bättre med 98. Kanske inte starkare men den upplevs lite annorlunda, jämnare på något vis.

Har tydligen inget med verkligheten att göra då:3freak
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top