Tanka villaolja?

farmerlip

F.d Hybridpilot
Gick med
6 Mar 2003
Jag råkar ha c:a 1 kbm villaolja "över". Nog kan man väl tanka bilen med det? Jag har ju tankat villapannan med diesel. Cisternen står utomhus så det tål kyla.

Det beror nog lite på hur ny dieselbil du har.
En gammal merca bryr sig nog inte men en nyare common rail med partikelfilter och kat blir nog grinig om du fultankar.

Här i gränstrakterna händer det då och då att aningslösa svenskar råkar tanka den röda finska brännoljan i sina dieselfordon vid besök i grannlandet. :hihi

Eftersom misstaget är såväl lätt som lönsamt att göra finns här ett stort antal dieselbilar som vardera konsumerat åtskilliga kubikmeter brännolja utan att haverera.

Enligt tillverkaren av bränslet saknar denna typ av olja, förutom beskattning, vissa smörjande tillsatser som finns i deras fordonsdiesel. Ett vanligt tips från åkare och dieselmekaniker är att tillsätta tvåtaktsolja, ett par liter per kubikmeter brännolja, för att kompensera för denna brist.

Förmodligen är det största problemet med diesel/brännolja från en "hemmamack" riskerna för föroreningar och kondensvatten , men vet du att den förvarats på ett bra sätt och byter bränslefilter med rätt intervall så är riskerna för motorn förmodligen försumbara, jag skulle iaf ha kört på den.

Vilken motor har du i Jumpyn, 1.9td eller 2.0 HDi? Har själv en Xantia HDi -99 som börjar kännas lite väl spännande att äga sedan högtryckspumparna på två Cittror (en Xantia, en Jumpy) i bekantskapskretsen lämnat in, det har dessutom rört sig om fordon som bara gått på svensk mackdiesel.

Jag har kört villaolja i min merca -88 och min bror har kört villaolja i sin golf tdi -02 utan problem , som sagt , lite 2T olja skadar aldrig , men det ger jag min bil oavsett om jag tankar på mack eller villaolja eller i finnland.

Hi hi, är man glad att man bytt till pellets, 10361:-/kbm. Fy satan. Den jag har kanske kostade 7,50-8 spänn.
Det verkar ju som om det bara är att tanka och vara glad då.
Tack för infon alla!
honkiie skrev:
vad kostar villaoljan per l?

Den är inte införskaffad ännu. Det lutar åt en 1,9 för c:a 60 papp.
henlin skrev:
Vilken motor har du i Jumpyn, 1.9td eller 2.0 HDi? Har själv en Xantia HDi -99 som börjar kännas lite väl spännande att äga sedan högtryckspumparna på två Cittror (en Xantia, en Jumpy) i bekantskapskretsen lämnat in, det har dessutom rört sig om fordon som bara gått på svensk mackdiesel.

He he, inte riktigt. Gjorde mig precis av med en VW transporter. En jumpy verkar vara ok att skjutsa arselet i på vardagarna och hojen på helgerna.
Fluxir skrev:
bara för att kunna köra upp det du har i tanken hemma? :tummenupp

farmerlip skrev:
He he, inte riktigt. Gjorde mig precis av med en VW transporter. En jumpy verkar vara ok att skjutsa arselet i på vardagarna och hojen på helgerna.

Så en Vito är inte längre intressant ? ;)

Hade jag inte en aning om att det gick och köra en normal diesel bil på villa olja. Villaoljan är ju billig i jämförelse med dieseln. Kanske nästa firma bil blir en villaolja bil. Tankar får tag på lätt. Allt jag behöver är en kåk med oljepanna i. Smälla dit någon extra tank och köra bilen på.

10361:-/kbm är inte billigt...
Qwerty skrev:
Hade jag inte en aning om att det gick och köra en normal diesel bil på villa olja. Villaoljan är ju billig i jämförelse med dieseln. Kanske nästa firma bil blir en villaolja bil. Tankar får tag på lätt. Allt jag behöver är en kåk med oljepanna i. Smälla dit någon extra tank och köra bilen på.

farmerlip skrev:
Du, jag frågade :7peta och DU skulle återkomma... :gnissla
Återkom!!
BTW går den på villaolja?

Solly! Fortfarande i koma... :3freak Jo, runt 70 loppor är nog ett bra pris för en av den årsmodellen och med all utrustning. Bör gå på villaolja om man håller ett öga på bränslefiltret och ger den lite extra smörjtillsats.

henlin skrev:
Här i gränstrakterna händer det då och då att aningslösa svenskar råkar tanka den röda finska brännoljan i sina dieselfordon vid besök i grannlandet. :hihi

Vaddå?hur menar du nu? :rolleyes: :hihi

farmerlip skrev:
10361:-/kbm är inte billigt...

Hur många har inte villaoljepannor som inte används och tanken står halvfull?
Bara en liten sväng runt i lilla samhället jag bor skulle nog ge ett antal kubik som folk inte vill ha och inte vet vart dom ska lämna det/hur.

Qwerty skrev:
Hur många har inte villaoljepannor som inte används och tanken står halvfull?
Bara en liten sväng runt i lilla samhället jag bor skulle nog ge ett antal kubik som folk inte vill ha och inte vet vart dom ska lämna det/hur.

Och vipps har vi en affärsidé! :banana

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...