Tankanläggning

Freppa

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Denna kanske snarare borde vara i teknikforumet, men jag prövar.
Skalman har ju byggt tankanläggningar för snabbtankning som använts inom ERF. Vi tänkte be honom bygga en motsvarande åt oss, men jag satt här och funderade på morgonen över hur fan en sådan fungerar egentligen, mao varför det inte spiller någon bensin. Sedan funderade jag på hur en vanlig bensinstationspump egentligen funkar. Den har ju också någon form av sensor (vacuum kanske).

Så, utbilda en ovetande person nu. Jag känner mig vetgirig såhär på morgonen.

Om man klantar sej går det att spilla med en snabbtank oxå. Den funkar enligt principen; Var snabb att trycka ner rören i tanken och var ännu snabbare att ta upp rören. Rören tätar med o-ringar mot tanken samt centrerar genom koniska anslutningar i tanken. Visade vi inte vårt demorör? Med det kan man se principen väldigt tydligt.

Nej, jag fick aldrig se det. TASKMÖRT! Nåja, Skalman får visa vid tillfälle. Hur funkar det på en vanlig bensinstation då.

Det är väl inte så noga hur det funkar. Ska det vara så noga, testat o så, åk till macken o tanka då... Fast du får nog krama hårt om handtaget om du ska tanka fullt på 4 sek.

roddjer_daddy skrev:
Det är väl inte så noga hur det funkar. Ska det vara så noga, testat o så, åk till macken o tanka då... Fast du får nog krama hårt om handtaget om du ska tanka fullt på 4 sek.

Ah, precis ett inlägg i min smak. Ett svar, som inte svarar på något. Eller vad vi kallar - ett onödigt inlägg.

Bränslespill uppkomer oftast av stress, tar men lugnt så spiller man sällan, samma sak gäller vid hjulbyte, man jobbar lugnt och metodiskt så slipper man krångel, övning ger färdighet.

Det bästa är att ha en stabil tank/mek personal som sköter jobbet, en adrenalinpumpad pilot är oftast ingen bra mekaniker.

Hade varit kul om någon insatt kunde svara på Freppas frågor istället.
Vi är fler som vill veta :)

Freppa skrev:
Nej, jag fick aldrig se det. TASKMÖRT! Nåja, Skalman får visa vid tillfälle. Hur funkar det på en vanlig bensinstation då.

Skalman e en hemligpetter...

Men funkar inte en vanlig pump som så: I pistonmunstycket som är runt 22 mm i diameter sitter ett litet innenrör med 2 mm. Denna suger luft... sug sug hela tiden. Om det börjar bli fullt i sopparöret kommer en liten bensidroppe o sätter sig i : sug sug... Hick: i vägen det lilla röret och vips har vi en tryckförändring. Ett membran känner av tryckförändringen och slår av själva tankningen...

jorpes skrev:
Skalman e en hemligpetter...

Men funkar inte en vanlig pump som så: I pistonmunstycket som är runt 22 mm i diameter sitter ett litet innenrör med 2 mm. Denna suger luft... sug sug hela tiden. Om det börjar bli fullt i sopparöret kommer en liten bensidroppe o sätter sig i : sug sug... Hick: i vägen det lilla röret och vips har vi en tryckförändring. Ett membran känner av tryckförändringen och slår av själva tankningen...

Sugandet i det lilla röret har väl två uppgifter? Dels överfyllnadsskydd, och dels suger det ju undan bensinångor, dvs minskar "spill" och gör miljön på bensinmacken lite hälsosammare! :tummenupp Ur flera hänseenden... :brinnerup :rolleyes:

Så här funkar det... Inga koniska anslutningar eller några som helst konstigheter. I det ena röret från tankapparaten rinner bensinen ner, det andra används bara för att evakuera luften i motorcykelns tank. bensinen och luften byter helt enkelt bara plats. Finessen ligger endast i konstruktionens precision, endast ett par små packningar håller undan spill. Systemet arbetar helt utan tryck. Vid seriöst intresse kan apparaten demonstreras.

Då vi i HUMLANS ENDURANCE TEAM tycker att denna metoden att tanka numer är omodern och tar aldeles för mycket tid kan vi även lämna en förhandsvisning av hur vi kommer att utföra tankning under race säsongen -06.

Gå in på www.humlansendurance.se klicka på GALLERI, välj sedan FILM.

Nr:18 skrev:
Om man klantar sej går det att spilla med en snabbtank oxå. Den funkar enligt principen; Var snabb att trycka ner rören i tanken och var ännu snabbare att ta upp rören. Rören tätar med o-ringar mot tanken samt centrerar genom koniska anslutningar i tanken. Visade vi inte vårt demorör? Med det kan man se principen väldigt tydligt.

KONISKA ANSLUTNINGAR!?!? Håll dig till att köra du....

roddjer_daddy skrev:
Så här funkar det... Inga koniska anslutningar eller några som helst konstigheter. I det ena röret från tankapparaten rinner bensinen ner, det andra används bara för att evakuera luften i motorcykelns tank. bensinen och luften byter helt enkelt bara plats. Finessen ligger endast i konstruktionens precision, endast ett par små packningar håller undan spill. Systemet arbetar helt utan tryck. Vid seriöst intresse kan apparaten demonstreras.

Då vi i HUMLANS ENDURANCE TEAM tycker att denna metoden att tanka numer är omodern och tar aldeles för mycket tid kan vi även lämna en förhandsvisning av hur vi kommer att utföra tankning under race säsongen -06.

Gå in på www.humlansendurance.se klicka på GALLERI, välj sedan FILM.

KONISKA ANSLUTNINGAR!?!? Håll dig till att köra du....
Kolla anslutningarna. Dom är koniska. :7peta

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...