Jag tror ABS är bra för dom flesta, i dom flesta situationer. Och att dom flesta vill ha ABS. Och att det hade sett likadant ut på marknaden som nu, även utan krav. Och att frågan därmed inte är något som politiker ska lägga sig i. Om man känner sig kompetent att bedöma sitt eget behov själv så är det ju inget problem. Och att då diktera "de godas sidas tyranni" genom att stödja krav på premissen att "andra" inte är kapabla att göra vettiga val, och därmed stödja att storebror ska diktera vad som ska gälla för alla, oavsett personliga premisser och behov tycker jag är märkligt.
Samma resonemang går ju att tillämpa på vad som helst, om politikerna får fritt spelrum, utan protester. T.ex. att det är en alldeles utmärkt idé med en maxhastighet på 80 km/h för motorcyklar, och att denna hastighet ska forceras med hjälp av elektronisk gaskontroll kopplad till gps. Varje litet politiskt beslut som inskränker vår frihet att köra hoj på de premisser vi själva väljer är ytterligare ett steg utför på ett sluttande plan, där vi inom en snar framtid är så kringskurna att det inte kommer att vara värt besväret att köra hoj längre.
Och det känns inte ok på något plan i min bok.