Tankat Bensin i dieselbil

Zinkadus

Dont Force The Feel ,... Feel The Force
Gick med
20 Jul 2006
Hoj
Kawa ER6 07 orange med ABS -Såld ! Aprilia RSV 1000 Factory 04
Hej Behöver hjälp !!
Min son tankade sent i går kväll ca 40 liter bensin (tanken rymmer 53 liter) i vår ford focus tdci 09 .:huvet
Han körde hem i från macken ca 1 km märkte inte att den gick annorlunda
försökte slanga ut bensinen igår kväll men fick inte ner slangen tillräckligt långt (trädgårdsslang) .
Den går att starta nu men går orent .
vad göra ?
Fixa mindre slang och försöka pumpa ut bensinen ? det kanske inte går på moderna bilar ? .
finns det någon bottenplugg på tanken som man kan öppna eller kanske komma åt tanken under baksätet ?

När man väl fått ut så mycket bensin som möjligt är det bara att tanka diesel och köra ?

tacksam för tips !

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Brorsan gjorde sådär precis när han hade bytt till dieselbil och var lite stressad. Det blev bogsering till en verkstad som tog bort tanken och sög ur soppan. Fast jag har för mig att hans bil kände av att något var fel och inte ville starta :va

Många moderna bilar har ju lite fiffigare påfyllningsrör till tanken så att det inte ska gå att slanga, på gott och ont kanske :hihi

Zinkadus

Gick med
20 Jul 2006
Hoj

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Många moderna bilar har ju lite fiffigare påfyllningsrör till tanken så att det inte ska gå att slanga, på gott och ont kanske :hihi
Tunn slang + spolarvätskepump så får man upp det mesta.
Iofs vet jag inte hur man på ett vettigt sätt gör sig av med 40 liter bensin hemma.

Bogsering till verkstaden och en dyr räkning från firman är nog den rätta lösningen.

BostonGurka

Bannad
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Anonym
Jag har ingen aning om hur dieslarna ser ut, men bensinarna har väl någon sorts
"quick-release" anslutningar på bränsle ledningarna.
Går det inte att öppna någon bränsleledning någonstans efter bränslepumpen och
låta den pumpa ut soppan?
Tänk bara på att det är DITT fel om något går snett, att det är farligt att öppna trycksatta
bränslesystem, att 40 l bensin motsvarar nästan ett halvt ton dynamit i sprängkraft osv.

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
40 l bensin motsvarar nästan ett halvt ton dynamit i sprängkraft osv.

63713938.qaEEdjG9.popcorn.gif

Peterlan

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2006
Hoj
Gammal Funduro
Läste samma fråga på ett annat forum för ett tag sen, och där sades att moderna dieselpumpar förstörs snabbt av bensin.
Och tänker man efter så är det ju logiskt. Det handlar om tryck på närmare 2000bar som dom pumparna levererar. Kolvkumpar med väldigt små toleranser för att klara av trycket. Tankar man bensin så upphör ju det mesta av smörjningen och pumpen slits ut på nolltid. Samma om det kommer vatten i bränslet.

Och dom är inte billiga..

MC Doktorn

Guest
Töm tanken rengör bränslefiltret har du otur har inmatningspumpen och spridarana skadats.
Täcker Försäkringen detta ?

Last edited:

ice13

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2005
Hoj
Italiensk
Läste samma fråga på ett annat forum för ett tag sen, och där sades att moderna dieselpumpar förstörs snabbt av bensin. ...

vet inte om jag kan kalla min modern, det är en -02 passat 1.9tdi.
I instruktionsboken så står det att man kan köra den på upp till 30% bensin !!
Nu är ju det en PD-motor medans forden har väl en CR? Kan vara skillnad.
Ring Fordverkstan och kolla är mitt tips.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Tunn slang + spolarvätskepump så får man upp det mesta.
Iofs vet jag inte hur man på ett vettigt sätt gör sig av med 40 liter bensin hemma.

Bogsering till verkstaden och en dyr räkning från firman är nog den rätta lösningen.
Fast det är ju just sånt som är bortbyggt i moderna bilar, det räcker ju med ett "grovmaskigt" nät i röret så får man inte ner nån slang. Kanske därför det bara är gamla bilar som får tanklocket uppbrutet ;)

vet inte om jag kan kalla min modern, det är en -02 passat 1.9tdi.
I instruktionsboken så står det att man kan köra den på upp till 30% bensin !!
Nu är ju det en PD-motor medans forden har väl en CR? Kan vara skillnad.
Ring Fordverkstan och kolla är mitt tips.
Fast det är stor skillnad på 70% diesel och 10%! :mattias Kolla bara på vattenpumpen, kör du med rent vatten mår pumpen kasst, men det räcker med 1,5dl vattenpumpsmörja, eller nån kapsyl waterwetter i 2,5-3,5l kylvätska!

Last edited:

DarkDesmoRider

S4R TESTASTRETTA
Gick med
30 May 2004
Hoj
Monster S4R
OM tankarmaturen/bränslematarenhet/tankgivare sitter under baksätet e det bara att demontera och "slanga"

Fäll upp sittdynan o leta efter ett "lock" under det finns ovan nämnda saker. Oftast på höger sida.

Eller så får du dra undan bagagerumsmattan o leta där.
Det finns inga bottenpluggar på tankar, brukar vara tillverakde i någon typ av plast.

Min erfarenhet är vw p-duse och i 80 % av fallen så räcker det med att byta filter o "slanga"
Men har även varit tvungen att byta tandempump och i väldigt extremfall alla spridare.

I dom flesta fall så går det att köra så länge motorn är kall, så fort temraturen stiger så händer det saker som din grabb nämnt......

Hoppas att inget tagit stryk på din bil............
Garanti e uteslutet pg handhavandefel men kolla med ditt försäkringsbolag kanske tar det på MASKINSKADA...............har du tur o pratar med en trevlig skadereglerare så ordnar det sig

Lycka till

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
När jag jobbade på verkstad så kom det in en kvinna som hade tankat full tank bensin i en diesel, hon hade kört till verkstaden så det var bensin hela vägen till motorn.

På den tömde vi tanken så gott det gick, luftade på pumpen tills det luktade diesel, luftade uppe i spridarna tills det luktade diesel, sen fick vi nöta på startmotorn ett tag, men den startade och hon åkte iväg som tänkt på julfirande.

Året därpå kom hon in strax innan jul med en tårta i form av en Jeepdunk, då gick bilen fortfarande bra!

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Ring ditt försäkringsbolag för att se om de betalar för kalaset och sen ringer du bärgare, varför börja pilla själv på en så ny bil när du inte vet om det kommer fungera ändå i slutändan? Dumt att riskera något...
Och skulle inte försäkringsbolaget pynta så kan det ändå vara en idé att lämna in bilen till proffs.
Jag hade inte gjort det förvisso men å andra sidan skulle jag inte äga en sån "bil" heller :D

Peterlan

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2006
Hoj
Gammal Funduro
När jag jobbade på verkstad så kom det in en kvinna som hade tankat full tank bensin i en diesel, hon hade kört till verkstaden så det var bensin hela vägen till motorn.

Vad var det för motor? Det är ju ganska avgörande om det är commonrail eller en gammal förkammardiesel.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Vad var det för motor? Det är ju ganska avgörande om det är commonrail eller en gammal förkammardiesel.

Det var givetvis en gammal förkammare, men egentligen ser jag ingen anledning till att en commonrail skulle ta mer stryk?

Zinkadus

Gick med
20 Jul 2006
Hoj
tack för alla tips :tummenupp
har nu bogserat bilen till ett proffs och
hoppas det räcker med att tömma tank och ledningar etc.

Peterlan

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2006
Hoj
Gammal Funduro
Det var givetvis en gammal förkammare, men egentligen ser jag ingen anledning till att en commonrail skulle ta mer stryk?

Det är en väldigt stor skillnad. Helt avgörande skulle jag vilja säga. Som jag skrev tidigare så har commonraildieslarna uppåt 2000bar i bränsletryck, medan förkammardieslarna kanske ligger på drygt 150bar. Det är en viss skillnad på hur ömtåliga pumparna är för orenheter, som t.ex. vatten eller då bensin.

Nu tål ju inte en förkammarpump heller hur mycket föroreningar som helst, men där en commonrailpump havererar direkt så kanske en äldre pump klarar sig.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det är en väldigt stor skillnad. Helt avgörande skulle jag vilja säga. Som jag skrev tidigare så har commonraildieslarna uppåt 2000bar i bränsletryck, medan förkammardieslarna kanske ligger på drygt 150bar. Det är en viss skillnad på hur ömtåliga pumparna är för orenheter, som t.ex. vatten eller då bensin.

Nu tål ju inte en förkammarpump heller hur mycket föroreningar som helst, men där en commonrailpump havererar direkt så kanske en äldre pump klarar sig.

Jo visst är det skillnad på trycket, men varför skulle det göra pumparna ömtåligare för vilken vätska dom ska bygga trycket i?

Dieseln i dag smörjer ju i sig jävligt dåligt, medans på förkammardieslarnas tid kunde man ju räkna med smörjning från dieseln.

Peterlan

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2006
Hoj
Gammal Funduro
Jo visst är det skillnad på trycket, men varför skulle det göra pumparna ömtåligare för vilken vätska dom ska bygga trycket i?
Toleranserna.... En högtryckspump är ett precisionsinstrument.

Dieseln i dag smörjer ju i sig jävligt dåligt, medans på förkammardieslarnas tid kunde man ju räkna med smörjning från dieseln.

Att dieseln inte smörjer som den gjorde förr har du ju alldeles rätt i. Men den smörjer fortfarande bättre än vad bensin gör.

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha