TankFom. Idioti eller bra????

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
Försöker hitta tankfom till hojjen eftersom Svemo kräver det.
Och det gjorde att jag hamnade på Nbmhydraulic som arbetar med just bränsletankar till tävlingsfordon.

Och han som jobbade där bara garvade när jag sa att jag skulle stoppa ner kuber av tankfoam i min standard plåt-tank.

Sen förklarade han utförligt med massa tekniska detaljer, varför det inte skulle göra den minsta nytta mot explosionsrisker eller att bansinen stannar i tanken i stället för att rinna ut. Tankar som inte ska explodera byggs på helt andra sätt, och det går inte att göra något med dom befintliga tankarna på hojjarna.

Dessutom förstod han inte vad vi skulle med den extra säkerheten till i alla fall.
Ni behöver ramla på det mest konstiga sätt och sedan ligga flera förare ovanpå varandra och tätsluta runt den tanken som ska explodera, för att vi skall påverkas av den eventuella explosion som kan komma.

Det måste vara någon okunnig på Svemo som inte kan någon ting om sånt här, som har beslutat den där regeln sa han, när jag förklarade ett svemo kräver det.

Finns det någon annan som har andra kunskaper och kan förklara :va
 

Lindén

Slutkört!
Gick med
27 Sep 2003
Ort
Bredvid grannen
Hoj
Piagio med trampor
Försöker hitta tankfom till hojjen eftersom Svemo kräver det.
Och det gjorde att jag hamnade på Nbmhydraulic som arbetar med just bränsletankar till tävlingsfordon.

Och han som jobbade där bara garvade när jag sa att jag skulle stoppa ner kuber av tankfoam i min standard plåt-tank.

Sen förklarade han utförligt med massa tekniska detaljer, varför det inte skulle göra den minsta nytta mot explosionsrisker eller att bansinen stannar i tanken i stället för att rinna ut. Tankar som inte ska explodera byggs på helt andra sätt, och det går inte att göra något med dom befintliga tankarna på hojjarna.

Dessutom förstod han inte vad vi skulle med den extra säkerheten till i alla fall.
Ni behöver ramla på det mest konstiga sätt och sedan ligga flera förare ovanpå varandra och tätsluta runt den tanken som ska explodera, för att vi skall påverkas av den eventuella explosion som kan komma.

Det måste vara någon okunnig på Svemo som inte kan någon ting om sånt här, som har beslutat den där regeln sa han, när jag förklarade ett svemo kräver det.

Finns det någon annan som har andra kunskaper och kan förklara :va

Foamen gör ju så att bränslet rinner ut långsammare.
Sedan kallar dom väl det för explosions risk då det poffar till lite vid antändning o så.
Ju längre tid det tar för soppan o läcka ut ju finare klarar man ju sig.


Edit:Foamen finns att köpa i akvarie butiker.
 
Last edited:

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Järna
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
Det är väl meningen att foamet ska samla upp bensinen och minska spridningsrisken vid en explosion.
 

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
Foamen gör ju så att bränslet rinner ut långsammare.
Sedan kallar dom väl det för explosions risk då det poffar till lite vid antändning o så.
Ju längre tid det tar för soppan o läcka ut ju finare klarar man ju sig.


Edit:Foamen finns att köpa i akvarie butiker.


Ska man leta efter någon speciel typ?
Har hört att en del löser upp sig?
 
Gick med
10 Sep 2003
Ort
Hörby
Hoj
CB1000RA
Försöker hitta tankfom till hojjen eftersom Svemo kräver det.
Och det gjorde att jag hamnade på Nbmhydraulic som arbetar med just bränsletankar till tävlingsfordon.

Och han som jobbade där bara garvade när jag sa att jag skulle stoppa ner kuber av tankfoam i min standard plåt-tank.

Sen förklarade han utförligt med massa tekniska detaljer, varför det inte skulle göra den minsta nytta mot explosionsrisker eller att bansinen stannar i tanken i stället för att rinna ut. Tankar som inte ska explodera byggs på helt andra sätt, och det går inte att göra något med dom befintliga tankarna på hojjarna.

Dessutom förstod han inte vad vi skulle med den extra säkerheten till i alla fall.
Ni behöver ramla på det mest konstiga sätt och sedan ligga flera förare ovanpå varandra och tätsluta runt den tanken som ska explodera, för att vi skall påverkas av den eventuella explosion som kan komma.

Det måste vara någon okunnig på Svemo som inte kan någon ting om sånt här, som har beslutat den där regeln sa han, när jag förklarade ett svemo kräver det.

Finns det någon annan som har andra kunskaper och kan förklara :va

Du har helt rätt. Vet en som pratade med en flygtekniker, som sysslade
med bränsletankar. Han sa att tankarna måste i princip gjutas runt
foamet/skummet, för att det skall fungera. Där får inte vara ett enda
utrymme utan skum, då fungerar det inte som det är tänkt, så helt
klart så är det inte mycket lönt med den såkallade tankfoamen som vi slänger
i våra tankar här i sverige...
 

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
Det är väl meningen att foamet ska samla upp bensinen och minska spridningsrisken vid en explosion.

Förklarade det för honom.

Han visade då en tank dom har byggt.
Den består av ett mjukt hölje som inte går sönder vid kraftiga smällar.
Med Foam på insidan. Och sen kom massa tekniska förklaringar som slutade med att det inte alls fungerar på det sättet.

Han fortsatte dock att skratta och säga att det måste vara någon riktigt okunnig på svemo som föreslagit det här.

Du har helt rätt. Vet en som pratade med en flygtekniker, som sysslade
med bränsletankar. Han sa att tankarna måste i princip gjutas runt
foamet/skummet, för att det skall fungera. Där får inte vara ett enda
utrymme utan skum, då fungerar det inte som det är tänkt, så helt
klart så är det inte mycket lönt med den såkallade tankfoamen som vi slänger
i våra tankar här i sverige...

Det förklarade han också.
Han sa att om vi kapade tanken på mitten. Och formbyggde ur ett stort Fomblock så att det blev helt perfekt passform, och sedan svetsade ihop tanken, så skulle det göra i alla fall lite nytta.
 
Last edited:

Lindén

Slutkört!
Gick med
27 Sep 2003
Ort
Bredvid grannen
Hoj
Piagio med trampor
Ska man leta efter någon speciel typ?
Har hört att en del löser upp sig?

Den jag har i min tank ser ut som just vanligt foam som används i tankarna.
Och den jag använder i akvarierna ser ut precis likadant.
Den är rätt så grov i cellerna.
Men visst smular det sönder lite efter en sässong.
Ett filter är att föredra iaf.
Kan knäppa kort o skicka över sedan.
Men misstänker att alla välsorterade akvarie butiker har annars har ju greven.
 

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Ort
Malmö ...ungefär
Hoj
FZR skrot
Foamens huvudsyfte är att göra det svårare att mäta hur mkt bensin som finns i tanken, ...en spinoff-effekt man får på köpet är den ökadade risken för bränslepumpkompliktioner. :gnissla

Nbmhydraulicanställd for president !! :Bugar
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Det är inte bara i Sverige man är okunnig om det för jag köpte en tank från Japan och den är fylld med foam. Troligen en gammal regel och egentligen mer för att bensinen inte ska rinna ut lika snabbt som utan men om det har en reell effekt är väl tveksamt.
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Regeln verkar va lite krånglig att få bort.

Kenneth Lodnert vill ta bort den för de som kör med plåttankar åtminstone eftersom foam inte behövs i "standardklasser" och i sverige just nu finns det inte så mkt annat än just standardklasser, rookie räknas nästan dit också eftersom jag har ännu inte sett nån som bytt tank till nåt annat material...

En plåttank går så sällan sönder och för att foamen ska göra nån nytta alls så måste den va fullsmetad med foam (precis som beskrivs ovan)

Detta var till säsong 2004 som Lodnert gick igenom detta... DOCK har inte SO besiktningen samma åsikt så där behövs fortfarande foam.
Vet inte varför Lodnert inte fått bort regeln på 3 år...

Klippt värdelöst skit skulle jag vilja påstå...
Eftersom pumpen sitter inuti tanken så hjälper inte nåt filter för att skydda den och det är ju den som "brukar" gå sönder/klägga ihop.

Så ni som ska köra B-racet snart, oroa er inte för foam, har ni inget, skippa det helt o hållet så länge ni kör med plåttank.

//håkan
 

sandstream

Guest
Finns säkert massor av korkade paragrafer i reglementet och varför man inte skulle behöva följa just den här förstår jag inte :va

Man kan ju leka med tanken (nej inte den tanken) att någon lämnar in en protest i stridens hetta efter ett race och vips så försvann någon ur resultatlistan för att de inte hade foam.
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Finns säkert massor av korkade paragrafer i reglementet och varför man inte skulle behöva följa just den här förstår jag inte :va

Man kan ju leka med tanken (nej inte den tanken) att någon lämnar in en protest i stridens hetta efter ett race och vips så försvann någon ur resultatlistan för att de inte hade foam.

det kommer inte att hända.... hur många kör med tuta tex? :D
 

-Hjalmarsson-

Fortfarande Rookie
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Varberg
Hoj
GSXR1100-86, GSX750R -87, VTR1000F, GSXR750/1100-88, CBR600 -87
Regeln verkar va lite krånglig att få bort.

Det konstiga är ju att det tidigare har stått i reglementet att foam är undantaget standardklasser med ståltank, men att det lilla tillägget till i år har fallit bort och det numera krävs foam i alla klasser och tankar. :va
 

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
Känns ju bara så värdelöst att proppa en massa skit i tanken som ändå inte gör någon nytta.

Men hur kan svemo stå bakom en sådan här sak?
Borde det inte vara personer i svemo som är insatta i sådana här frågor :va

Om dom inte fattar sånt här.
Hur många andra regler finns det helt i onödan??
Och hur många saker borde det finnas regler om för att öka säkerheten, som dom heller inte har koll på :va

Trovärdigheten för Svemo minskar ju kraftigt.

Här kanske förklaring finns till varför svensk motorsport har taskigt fotfäste offentligt, och bedöms som en smutsig sport som borde förbjudas.
Det slarvas på det man kan kalla "ledningsnivå"
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Säg inte det, ibland är det bättre att mota Olle i grind.

Tuta är bra att ha när man vill att någon ska flytta på sig :)

men lika fan kan man lämna in protest om det? så länge den sitter kvar, om än icke fungerande så är det fel...

folk får väl använda huvet lite också...
 

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
det kommer inte att hända.... hur många kör med tuta tex? :D

Tack!

Det där jävla skummet ramlade ner på min stackars tankmätare i tisdags så jag fick stirra in i en gul blinkande lampa hela träningen...

Det är en jävla massa besvär med det skiten!
 
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

Top