Tanklock KTM 660

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
Igår efter att jag hade tankat så läckte mitt lock som ett såll. Först när jag öppnat stängt och torkat av några ggr så tätade det igen :mad: Någon mer än mig som råkat ut för detta? Hojen e ju inte ens 1månad gammal ju!! :huvet
Jobbigt om den håller på att rinner bensin över grenröret....

Last edited:

Mr A

Sweeet
Gick med
20 Mar 2004
Hoj
KTM 540 SMR -06
Mingves skrev:
Igår efter att jag hade tankat så läckte mitt lock som ett såll. Först när jag öppnat stängt och torkat av några ggr så tätade det igen :mad: Någon mer än mig som råkat ut för detta? Hojen e ju inte ens 1månad gammal ju!! :huvet

Tanka inte så mycket, så är problemet löst. Strunta i den där sista dl.

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
Mr R skrev:
Tanka inte så mycket, så är problemet löst. Strunta i den där sista dl.
Men det rann inte i slangen utan packningen tätade inte :huvet

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
Blårykande crossmoppe
Men byt packning då så är problemet ur världen, klämmer man en packning så blir den förstörd så enkelt är det.

jonnep

måttard måttard
Gick med
29 Sep 2004
Hoj
en liten lätt
jag har samma problem.. eller hade.... har en 640 fast med 660 tanken.... ja tryckte och ryckte lite i packningen eller vad fan det är i undersidan av locket några gånger sen har det inte hänt sedan dess...

det hände även om man lät slangen från tanklocket sitta kvar i "hålet" när man skruvade på locket.... för då skruvades tydligen slangen så jävligt att tanklocket skruvades upp lite av sig själv när man väl börja köra med hjälp av lite vibrationer också...

finns det tanklock som går att låsa till 660n förrästen ? vill ju inte ha socker i tanken när ja låter hojen stå ute här mitt i stan.

Spider

Kliv inte på mina drömmar
Gick med
24 Aug 2003
Hoj
525 SMR -04, 1190 Adv -13
Mingves skrev:
Du är definitivt inte ensam om detta. Jag tycker detta gränsar till standardproblem för KTM men det vägrar Ragnar/Lelles eller KTM centralt erkänna.

I alla fall, min teori gällande detta är att det finns två olika tillfällen detta kan uppkomma. Det ena är det som du råkat ut för, att packningen hamnat snett eller att det kommit skit på/kring den. Då funkar det att göra som du gjorde för att åtgärda problemet.

Det andra är om man drar locket för hårt, kanske till och med så att det 'kuggar över' en gång. Nånting händer då (inte synligt för blotta ögat) som gör att det inte spelar någon som helst roll vilka renoveringstrick man ger sig på för det är kört likförbannat. Det enda som gäller är nytt lock.

Bara mina två ören......

.

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Hoj
Ingen som testat tanklocket av aluminium?

Spider

Gick med
24 Aug 2003
Hoj
Mingves skrev:
Enl. Ragnar (igen) så säljs det utan packning, d.v.s. du måste ta den från ett orginallock. Det är inte bättre än orginal i det här hänseendet, coolare dock.

.

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Hoj
Spider skrev:
Enl. Ragnar (igen) så säljs det utan packning, d.v.s. du måste ta den från ett orginallock. Det är inte bättre än orginal i det här hänseendet, coolare dock.

.
:huvet Inte bra alls!! :näsblod

kiko

Peace ...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducce å Verte
Jag köpte ett alu-tanklock till min Verte hos Olle Olsson, har för mig att det kom med packning. Var inte Pulse-Racings dyra orginal utan ett liknande av okänt fabrikat.

Ska vara samma till Husaberg/KTM som jag förstått det hela.

ceasar

Vivi Ducati
Gick med
9 May 2003
Hoj
Ducati 1198S Corse
Har ocksa det här porblemet ibland, går det inte att smörja packningen på något sätt så att den glider/tätar bättre?

Spider

Gick med
24 Aug 2003
Hoj
kiko skrev:
Jag köpte ett alu-tanklock till min Verte hos Olle Olsson, har för mig att det kom med packning. Var inte Pulse-Racings dyra orginal utan ett liknande av okänt fabrikat.

Ska vara samma till Husaberg/KTM som jag förstått det hela.
Ok, jag kanske var otydlig där... Det jag snackade var KTM powerpartslocket, d.v.s. det svarta med KTM-text på.

671ma.jpg

.

Flåhäng

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Hoj
KTM 690 Enduro
Spider skrev:
Du är definitivt inte ensam om detta. Jag tycker detta gränsar till standardproblem för KTM men det vägrar Ragnar/Lelles eller KTM centralt erkänna.

I alla fall, min teori gällande detta är att det finns två olika tillfällen detta kan uppkomma. Det ena är det som du råkat ut för, att packningen hamnat snett eller att det kommit skit på/kring den. Då funkar det att göra som du gjorde för att åtgärda problemet.

Det andra är om man drar locket för hårt, kanske till och med så att det 'kuggar över' en gång. Nånting händer då (inte synligt för blotta ögat) som gör att det inte spelar någon som helst roll vilka renoveringstrick man ger sig på för det är kört likförbannat. Det enda som gäller är nytt lock.

Bara mina två ören......

.

Jag har oxå samma grej.. Är det inte dags att vi går ihop och skickar ett brev till KTM Sverige och helt enkelt förklarar problemet. MÅSTE gå att lösa på nåt smidigt sätt. Bevisligen så är det inte något ovanligt problem..

Bara en tanke.

/R

kiko

Peace ...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducce å Verte
Oki, jag var kanske lite otydlig med :)
Det jag köpte har likadan form men utan ktm och svart färg, någon billigare kopia av "märkeslocken".
Men referens till Pulse Racing var enbart för att de mig veterligen var tidigare ute med liknande lock än tillverkarna själva, dock ser de precis likadan ut bortsett från KTM.

Spider skrev:
Ok, jag kanske var otydlig där... Det jag snackade var KTM powerpartslocket, d.v.s. det svarta med KTM-text på.

671ma.jpg

.

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Hoj
Flåhäng skrev:
Jag har oxå samma grej.. Är det inte dags att vi går ihop och skickar ett brev till KTM Sverige och helt enkelt förklarar problemet. MÅSTE gå att lösa på nåt smidigt sätt. Bevisligen så är det inte något ovanligt problem..

Bara en tanke.

/R
Tycker jag låter som en vettig sak att göra.
Tänkte först göra en namnlista här men det är inte smart med tanke på stöldrisk mm...

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Mingves skrev:

Jag har det där locket, jag tog det från min 525 SX som jag sålde. Det följer ite med någon packning när du köper locket. När jag körde med det på min SX hade jag ingen packning alls och det läckte lite men inte alls mycket, det blev bara lite fuktigt kring locket. När jag satte det på min 660 så tog jag packningen (med "bälgen) från originallocket och satte den i aluminiumlocket. Har inte läckt en droppe. Varje gång jag skruvat åt locket brukar jag ta loss slangen och sätta tillbaka den så den inte blir tvinnad som beskrivs ovan.
Köp en ny originalpackning om den gamla gått sönder, det kan inte kosta många kr...

//Eric

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Hoj
Anton_Ljunghusen skrev:
Ni kan ju försöka leta upp en kraftigare o-ring
Sitter ingen o-ring på KTM 660....

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...