Tankningsfråga?

watson

Orka vara tvärtom
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
gsxr 750 -00 och CBR Zoohundra
Det är väll dumt att stå med bilen igång utan att köra.... fast å andra sidan så kanske våren kommer fortare nästa år då.... (du vet växthusen å sånt... :( )
/FrökenW

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa GPZ900T
Det är olagligt, och är det en kassapump kan personalen bli jääättearg och misstänksam..
Så, jo, lite dumt är det nog..

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa GPZ900T
Tror det. Står på samma skyltar som förbjuder eld och rökning om jag minns rätt.

Burre

Extremateist
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
gsxr1000 -01
Jag som jobbar på mack kan berätta att det beror på omständigheterna...

I vintras när vi hade runt -30 grader så var det en hel del som lämnade bilen igång när de tankade, då bryr vi oss inte...händer det nu på sommarhalvåret så blir man bara lite mer misstänksam...men jag bryr mig inte särskilt

Gandalf

# 51
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
R1 -07, 660 -04
Med Dieslar går det bra..
Men Nledningen till varför man inte ska göra det e att när du Stoppar ned pumpen i tanken så kan det bli gnistor om du drar mot karossen..

Detta genom att bilen har nått nano elektrofält när bilen e igång..

U-A Loranga

Läskeblask
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Burre skrev:
Jag som jobbar på mack kan berätta att det beror på omständigheterna...

I vintras när vi hade runt -30 grader så var det en hel del som lämnade bilen igång när de tankade, då bryr vi oss inte...händer det nu på sommarhalvåret så blir man bara lite mer misstänksam...men jag bryr mig inte särskilt

Finns det ingen som vet om det är brandfaligt?
Om det är på grund av brandrisk, så borde man rulla bilen från macken innan man startar.

U-A Loranga

Läskeblask
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Gandalf skrev:
Med Dieslar går det bra..
Men Nledningen till varför man inte ska göra det e att när du Stoppar ned pumpen i tanken så kan det bli gnistor om du drar mot karossen..

Detta genom att bilen har nått nano elektrofält när bilen e igång..

I see :tummenupp

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
Vill minnas att jag har hört något om att bensinmätaren kan gå sönder också, ej bekräftat.

Chefen Alabama

Nu i delar!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Bläjd -96, dynokit, helsystem Termignoni, K&N
Lite fakta:

Nej, det är inte farligt/olagligt att ha bilen igång under tankning, bara olämpligt och kanske inte så smart, ur miljösynpunkt.

Nej, bensinmätaren går inte sönder om du tankar med bilen igång. Då skulle den gå sönder så fort du får vågor i tanken.

Bensinpumpar är konstruerade på ett sånt sätt så att gnist risken minimeras (oavsett bilen är igång eller inte), dom är väl jordade. För övrigt kan jag säga att jag får oftare stötar av min bil med motorn avstängd än med den på...

dumbo

Mjutt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
På gång
Chefen Alabama skrev:

Bensinpumpar är konstruerade på ett sånt sätt så att gnist risken minimeras (oavsett bilen är igång eller inte), dom är väl jordade. För övrigt kan jag säga att jag får oftare stötar av min bil med motorn avstängd än med den på...

Om endast pumpen är jordad spelar ju ingen roll. Bilen måste åxå vara det (vilket praktiskt taget inga bilar är). Det är ju potentialskillnad som gör att det slår en gnista. Om både bilen och pumpen har en potential på 100kV är det ju ingen skillnad och det slår ingen gnista, men om bilen har 100kV och pumpen är gjordad så...

Sen vet jag inte om risken för detta är särskilt stor, men det är förklaringen jag fått till att man inte bör ha motorn igång när man tankar.

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Chefen Alabama skrev:
Lite fakta:

Nej, det är inte farligt/olagligt att ha bilen igång under tankning, bara olämpligt och kanske inte så smart, ur miljösynpunkt.

Ehem, jo det är olagligt.
Max 1 minuts tomgångskörning gäller i samtliga Svenska städer. Och jag har då aldrig lyckats tanka på under en minut...

Men visst, jag vet inte om det finns någon straffsats på brottet.
Kanske som att gå mot rött ljus. Det är olagligt men man kan inte få böter för det...

Nyheter
ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!