Tappad nyckel

FyrionCBR

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2024
Hoj
honda CBR650R 2022
Tappade nyligen bort en nyckel till min mitt skivbromslås till motorcykeln. Har fortfarande en nyckel kvar. Funderar hur detta eventuellt skulle påverka vid stöld?

När jag är hemma står den i ett låstgarage.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Nycklar på vift är väl aldrig bra. Sen är sannolikheten att just upphittaren är en mc-tjuv och vet att det är just den nyckeln?.....

Jag har också ett skivbromslås jag tog över från annan kille för 20 år sedan med bara en nyckel. Har tänkt många gånger att gå och få en dubblet tillverkad. Men senast jag kollade så skulle låssmeden ha alldeles för mycket betalt.

Men man får väl bita i gräset den dag jag slarvar bort denna nyckeln med låst hoj.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Nuförtiden finns det väl en del godkända lås som är billiga som det inte står ABUS på.

Kolla XL-moto, Biltema mfl.

Det jag skrev mellan raderna var - byt lås! 👍😆
 
Last edited:

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Nuförtiden finns det väl en del godkända lås som är billiga som det inte står ABUS på.

Kolla XL-moto, Biltema mfl.

Det jag skrev mellan raderna var - byt lås! 👍😆
Västberga lås tog 250 spänn för en kopia. Först från en nyckelkod på en bricka, det till ett moppelås. Senare en kopia på en medhavd nyckel och ABUS-bygellås.
Det tyckte jag var prisvärt.

Hägersten-Midsommarkransen, Stockholm

IMG_0731.jpeg
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Tillbaka till TS grundfråga.

Ja, beror väl helt på hur stölden gick till. Har du en polisrapport efter en eventuell stöld som visar att låset är forcerat så spelar det ju ingen roll var den andra nyckeln var.

Står man däremot där och stammar att man inte vet hur det hela gick till trots att den var låst så... Inte bra.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Tappade nyligen bort en nyckel till min mitt skivbromslås till motorcykeln. Har fortfarande en nyckel kvar. Funderar hur detta eventuellt skulle påverka vid stöld?

När jag är hemma står den i ett låstgarage.
Hur det påverkar vid stöld?
Ja det blir jättelätt. Att rulla bort hojen till ett transportmedel. Om han hittar nyckel och vet var hojen finns. Annars har inte tjuven någon glädje av nyckeln.
En ärlig person sätter upp en lapp. ”Återlämnas mot beskrivning.” Men om du inte vet var du tappat nyckeln så vet du inte var lappen såtts upp.
Om en motorcykel stjäls är det vanligt att den forslas bort med alla lås kvar. Finns inga uppbrutna lås att rapportera om.
Kräver försäkringsbolagen att man skickar in minst två nycklar per lås? Inte vet jag. Ingen egen erfarenhet. Försäkringsvillkoren kan skilja sig mellan bolag.
Minst två godkända lås (styrlås + ett till) alternativt låst garage och styrlås(?).

Att använda ett lås med endast en nyckel är att be om framtida problem när nyckeln är borta. Ett nytt godkänt lås kostar som bekant betydligt mer än en nyckelkopia. Låset utan nyckel ska dessutom tas bort vilket kräver jobb och verktyg.
Lat och snål som jag? Gör en kopia.
Nojig över att en nyckel är borta? Sluta eller lev med det då. 😄

Om en tjuv vill ha era hojar så kan han ta den oavsett vad ni gör, hur ni låser och var ni låser in den.
 

916sp

Sporthojsnörd
Gick med
23 Feb 2013
Ort
Grimeton
Hoj
916 sp 1994,916 strada 1994, , Benelli 900sei 1983
Tappade nyligen bort en nyckel till min mitt skivbromslås till motorcykeln. Har fortfarande en nyckel kvar. Funderar hur detta eventuellt skulle påverka vid stöld?

När jag är hemma står den i ett låstgarage.
Det är väl bara att fråga ditt Försäkringsbolag!
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
När jag fick en hoj stulen frågade inte försäkringsbolaget efter någon av nycklarna, vare sig till lås eller hoj. Kanske för att skivbromslåset (Abus Granit) var uppklippt och samtliga lås på hojen var sönderbrutna och numer vreds om med skruvmejsel.
 
Nyheter
MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Eldriven sporthoj från Yamaha

Inlämnade patentansökningar...

Strängnäs Bike Show i sista stund

Strängnäs Bike Show är en a...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

James Bond-hojar säljs för att rädda liv

Skådespelaren Daniel Craig ...

James Bond-motorcyklar till auktion

När den 25;e Bond-filmen ”N...

Can-Am Pulse och Origin

Can-Am har presenterat sina...

Ny regelbok förändrar flat track

I USA är det AMA (American ...

Top