Bandidos_Peking
Medlem
Hade hjälmen på sadeln när jag låste upp skivbromslåset. Naturligtvis blåste den av rätt ner i asfalten... Även om inga synliga skador uppstod så antar jag ändå att den är förbrukad och att jag bör köpa ny?
Fan också... Misstänkte att det var så här det låg till. Tack för svar! Blir att köpa ny då :-(En fiberhjälm har istället ett skal av glasfiber och/eller kolfiber, och det ska krossas kontrollerat när du går i backen, för att absorbera krafterna och hindra dom att nå din hjärna. Vid lättare våld, tex att tappa den dryga metern i backen, så kan kraften vara fullt tillräcklig för att skalet ska delaminera. Dels är det en process som fortsätter när den väl är startad, och dels förbrukar det en hel del av den deformationszon/kraftabsorbtionszon som hjälmen som helhet är.
Fan också... Misstänkte att det var så här det låg till. Tack för svar! Blir att köpa ny då :-(
Lite info
www.smf.org/helmetfaq#aDroppedHelmet
7:15 in i denna video
https://www.youtube.com/watch?v=Ovd3KGu6BgU
Och för alla som tror hjälmen är kass efter man tappat hjälmen i gatan.
Byter ni alla andra skydd efter varje vurpa ?
Axelskydd, armbågsskydd, höftskydd, ryggskydd, handskar, stövlar ?
För alla dom här kan ju också blivit förbrukade, fått en smäll !
Även om det inte syns något !
Tack! Det är just så här jag fått lära mig att hjälmar fungerar, lite som ett ägg ungefär. Släpper man ett ägg från 20 cm höjd händer inte särskilt mycket. Släpper man samma ägg ytterligare en gång från 20 cm så...Hey.
Här själv en c3 och saxat från Schubert hemsida.
"After an accident, fall or drop - even from a low height <1m - the full protection can no longer be guaranteed. The helmet is only designed to absorb a single impact, so it must*always be replaced*if this happens. Like a car’s crumple zone, the energy from collision is absorbed by complete or partial destruction of the helmet’s outer or inner shell structure. Damage of this nature frequently cannot be seen just by looking at the helmet because of the way it is constructed. SCHUBERTH helmets are designed so that some of the impact energy is channelled into destruction of the helmet shell, so that no residual energy is transferred directly to the head.
Hoppas det hjälper
Jag då, glömde hjälmen ute o fick en fågelskit på den.. Tänkte direCkt att nu är det bara o tjöpa ny, den är mattsvart så poleringsmöjligheterna är begränsade. Men men la skiten i blöt, bokstavligen, för att sedan eftertorka med skonsam bomullstrasa och operationen verkar ha lyckats!
Puh
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar
Foto: Liza Simonsson Fra... |
|
Var femte trafikant respekterar inte stopplikten
En ny undersökning där Riks... |
|
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |