Tappade hjälmen

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Var i garaget för att fixa en hållar till hjälmen på MC'n igår.
Råkade givetvis tappa hjälmen i backen och den träffade depåstödet i matriallet framför munnen. Blev ett litet jack på ett par mm så att färgen skavdes bort. Något att bry sig om eller bara fylla i med lämplig färg och köra vidare?

//Andreas

morphine

what the fouko
Gick med
23 Sep 2007
Hoj
R1 -07
Plast eller komposithjälm?

Om plast, bara att köra på.

Om komposit skulle jag säga att det beror helt på hur nojjig du är. Finns teorier kring micro-sprickbildning samt lokal försvagning i samband med att man "tappar" komposithjälmar i backen. Hur illa det är kommer du säkert få en massa åsikter kring. Välj en åsikt som passar dig och rätta dig efter den. Personligen skulle jag antagligen kört vidare med samma hjälm.

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
2-Hjulig
Visst blir det mikrosprickor som försvagat ytlacken, men de flesta förstå-sig-påare, menar att det inte är någon fara så länge hjälmen inte satt på skallen och mottog ett slag så att den skyddande frigoliten/skumplasten inne i hjälmen deformerats.

Men den ende som kan avgöra om du ska byta ut den är du själv! :)

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Hoj
crescent
Bestäm själv men jag skulle behålla den. Drämmer du en yxa i hjälmen kanske det vore bra att byta dock

Incognito

Ny medlem
Gick med
12 Dec 2010
Hoj
Speed Triple -06
Så jävla känsliga kan dom ju inte vara. tänk alla gr fabriksnya hjälmar blir tappade under produktionen av slarvig personal. vem vet. ens egen hjälm kan ju vara tappad flera gr innan den ens hamnat hos återförsäljaren. men vad vet jag. jag skulle kört vidare.

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
Såg på Plus för en del år sedan, då Sverker hade ett test med cykelhjälmar. Vet inte hur pass det går att överföra resultatet till MC-hjälmar och vad man kan dra för slutsatser, men...

Han stoppade en melon i en cykelhjälm, släppte den från ca 1,5 meter och melonen såg helt ok ut efteråt! :tummenupp

Han lade sedan en ny melon i samma cykelhjälm, släppte den än en gång från samma höjd, splash och melonen såg inte längre ok ut. :(

Jag har tappt min hjälm en och annan gång och kört vidare med den. :gnissla

Steven Fiskmås

Sporthojsnörd
Gick med
10 Aug 2010
Hoj
Speed Triple -16
När tog mitt körkort frågade jag mc-läraren samma sak. Han menade på att det är bara bullshit och tog sin egen shoei-hjälm och släppte ner rakt ner i golvet (inomhus) från typ 70 cm höjd.
"och då ska du veta att jag aldrig kompromissar med säkerheten" säger han samtidigt och fortsätter "dessutom är det här jävligt dyra krukor för en smålänning som mig"

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
H1
Det är ingen fara att tappa hjälmen på marken. Risk finns förstås att det blir en del repor i förkromningen :)

Bifogat

• IMG_0188.JPG
    IMG_0188.JPG
    122.5 KB · Visningar: 173

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Ett litet sidospår.....

Skulle ni köpa en hjälm av en affär som blivit tappad i backen? Alltså hjälmen och inte affären hade åkt i golvet.... :D För några år sedan köpte jag en ny fiberglashjälm av en Harley butik här i Stockholm och hjälmen hade varit utlånad till någon promotion/foto-session och då hade den åkt i golvet. Vart ett rejält synligt märke i hjälmen. Detta var den enda hjälm av den modellen som dom hade inne i min storlek och jag fick ett reducerat pris på den så jag köpte den. Dagen efter pratade jag med en polare som jobbar som mc lärare på en körskola och när jag berättade detta tittade han på mig som om jag var dum i huvudet. Och vad han tyckte om butiken som hade sålt hjälmen i fråga ska vi inte tala om.... Sen ringde jag runt lite och och dom flesta om inte alla jag pratade med sa att man faktiskt inte vet om hjälmen blivit försvagad efter att ha åkt i backen. Och dom flesta tyckte att det var otroligt konstigt att affären i fråga över huvudet taget sålt hjälmen till mig. Så jag lämnade tillbaka den och så fick dom beställa en ny i min storlek. Men det var sannerligen inte det lättaste. Dom vägrade att ta tillbaka den först trots att jag inte använt den och trots att bara några dagar gått. Och trots att jag faktiskt skulle köpa en ny likadan hjälm istället. Helt besynnerligt. Jag vet fortfarande inte hur känslig en hjälm är om den gått i backen och av vad jag förstått så är det generellt sett svårt att veta säkert. Men det kan finnas en risk att hjälmen faktiskt fått sprickbildningar och blivit försvagad.

För att summera frågan..... Skulle ni köpa en hjälm som åkt i backen till ett reducerat pris om det var en affär som sålde den? Eller skulle ni betala ett högre pris och köpa en ny, helt oskadad, hjälm?

MVH//J

Methx

Medelhavet <3
Gick med
17 Jan 2011
Hoj
YZF600R Dunderkatt -97 (Såld)
Ett litet sidospår.....

För att summera frågan..... Skulle ni köpa en hjälm som åkt i backen till ett reducerat pris om det var en affär som sålde den? Eller skulle ni betala ett högre pris och köpa en ny, helt oskadad, hjälm?

MVH//J

Om jag tappat den i butiken, där jag vet att fallet var si oh så långt
och mot ett si oh sånt underlag. Visst skulle jag kunna köpa den om jag
bedömmer det som "riskfritt".

Att köpa en hjälm någon annan tappat, krockat med, sågat i, hackat på
eller vad som nu hänt för att "märket" ska uppstå.. Njeeeeeeee..

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Kan man använda en hjälm som fått en smäll. Ja kolla på TV när folk kraschar med bil eller hoj. Byter de hjälm efter första smällen eller har de samma hjälm hela tiden medan de studsar runt. Har de samma hjälm under hela kraschen från början till slut och klara sig någorlunda så tyder det på att en hjälm tål mer än en smäll. Jag vurpade med samma hjälm flera gånger på 60-talet, slog huvudet i gatan och en gång med huvudet först in i ett träd (då blev jag knockad ca 15 sekunder enligt de som såg det). Den hjälmen används sedan 60-talet tills 2011 av en isseglare. Som fick den när jag sålde hojen. Och han har väl kört omkull några gånger på de drygt 40-åren.
Men jag har fått 2 klätterhjälmar spräckta av fallande sten och en kolfiberhjälm spräckt av fallande is.
(då blev jag knockad för nån minut) Jag har behållit hjälmarna på huvudet tills klättringen varit över men bytt dem senare så fort jag kunnat. Så min uppfattning är, jag byter hjälm om hjälmen är tydligt skadad. Eller om jag varit knockad mer än några få sekunder.

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
En bild på skadan.
Vad jag bedömmer så borde det gå bra att köra med den.

//Andreas

Bifogat

• IMG_0231.jpg
    IMG_0231.jpg
    238.7 KB · Visningar: 248

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
Eller så letar man en orsak att köpa ny hjälm. En orsak som biter på frugan... :D

Meh!
Det kunde du väl klämt fram direkt!
Annars kan du ju alltid tappa den igen.
Från lite högre höjd. :rolleyes:

En polare tappade min första hjälm.
Använde den aldrig mer eftersom vi
inte kunde hitta den igen.
Jävla klant!
20 år sedan dock, så jag
är knappt bitter längre.
:D

Gick bara att köpa 'modern' hjälm med stoppning i,
huvet blev ju stort som en vatttenmelon.

Nuförtiden är det ju helt absurt:
BigHelmet.jpg

/e

Nyheter
Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...