Tappade oljefiltret när jag höll i det.

Diversion

Medlem
Gick med
14 Sep 2013
Hoj
XJ600S -99
Jag tappade det från ca. en meter på bron när jag kom hem och skulle öppna dörren. 1 cm. buckla på kartongens hörn men hittar inga skador på själva filtret. Första gången jag skakade det tyckte jag mig höra ett lågt kort klick men det kanske var cellofanet. Nu är det knäpptyst. Hört att om ventilen skadats kan motorn försvinna i ett rosa svampmoln. Vågar jag sätta dit det? *Noja* *Noja*.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
För att stilla sinnet så köp ett nytt. De kostar ju bara någon hundring och det är billigare än en ny motor.

(Och jag trodde när jag klickade på denna tråd att jag skulle få läsa om någon som tappat oljefiltret på hojen medans han körde den... :cautious: )

Last edited:

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Vad kostar ett nytt filter?
Hur mycket är din sinnesfrid värd?

Bara du har svaret.

Edit:

Jag har visserligen inte läst hela tråden...

Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
18 mil TR, Låter som billigast beställa ett oljefilter från Addemoto.
Om du inte har allt för långt till utlämningstället.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
...låt det gamla filtret sitta kvar tills du nojat färdigt och köpt ett nytt filter de skickat som "princessan på ärten".

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
Jag brukar såga isär filter och kolla hur mycket metallspån de fångat. De är så kraftigt gjorda i övertrycksventilen mm så de är bara montera. Motorns vibrationer är 7 reser värre för filtret än en tappning från 1m.

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Skruva dit skiten bara. Det är väl inget kristallfilter du köpt? :)

Uppenbarligen har ju kartongen absorberat hela stöten också. Jag skulle montera, och jag är nojjig.

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
Triumph street triple RX
Trodde att det här skulle handla om att du tappade oljefilter under mc-färd, det hade varit en riktigt spännande läsning.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Med tanke på hur transportbolagen behandlar kartonger märkta "Ömtåligt" "Sensitive goods" "Fragile, handle with care" så har jag svårt att tänka mig att ett fall från en meter är det värsta ett oljefilter har råkat ut för innan montering.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Det överlevde fallet eftersom kartongen tog upp smällen, men sen skakade du sönder det :gråta

Näe, det är inga som helst fel på ditt filter, bulta dit det och var nöjd. Det är som sagt betydligt större krafter när det sitter och vibrerar på motorn.

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
2014 stormtrooper 1000
Trodde att det här skulle handla om att du tappade oljefilter under mc-färd, det hade varit en riktigt spännande läsning.
ganska sällan man håller i ett oljefilter när man kör.... rubriken säger faktiskt - tappade oljefiltret när jag höll i det -

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Hoj
no
ganska sällan man håller i ett oljefilter när man kör.... rubriken säger faktiskt - tappade oljefiltret när jag höll i det -
Originalrubriken var "tappade oljefiltret" så det fanns ju en indikation att det faktiskt ramlat av hojen, jag skulle kanske varit tydligare.

Diversion

Medlem
Gick med
14 Sep 2013
Hoj
XJ600S -99
Men hallå!! dom tillverkar inte oljefilter i butiken, det är kanske postmord som levererar dit med... :va

/A
Iofs, men jag föreställer mig att det kommer att antal paket inplastatde på en pall till butiken, inte ett enskilt litet paket som brevbäraren kastar hit och dit. Nä, jag tror jag tar chansen och skruvar dit det och blir sömnlös fram till nästa oljebyte.

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin