Taxi-kort??

sevehem

Ny medlem
Gick med
4 Feb 2006
Hoj
såld, siktar på 900 ccm eller mer
Tjena!

Jag tänkte ta mig ett taxi.kort, måste ju vara det ultimata extraknäcket som student. Nu till frågan, vilken litteratur skall jag använda? ngn som har tagit nyligen som hart koll mån tro?.

Tack på förhand

Hornpelle

Ur spår
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Utan igen...
Du behöver:
Teoriböckerna: Jag fick hyra/låna från bolaget jag ska köra åt (500 kr var av 400 tillbaka vid återlämnandet)

Boka skrivningarna direkt så du vet att plugga för det kan dröja innan man får tid särskilt om man vill skriva alla 3 proven samma dag.Det är inte på alla orter man får skriva upp för taxi så kontrolera vilka närliggande orter det finns på.Kostnaden är 300 kr/prov och du behöver bara skriva om den del du kuggat om du skulle råka misslykas.

När proven är klara behöver du ett läkarintyg (ca 800 kr.det kan bli mycke billigare om du lyckas övertala en vårdcentral att skriva ut) som du lämnar till länstyrelsen ihop med ansökan (ca 450 kr för prövning och tillverkning).

Lycka till.

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
BÖRJA med att boka tid hos läkaren, det kan ta upp till 1 år att få tid om du har otur.

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
Ja, att hora taxi är kung när man pluggar!

Se till att få möjlighet att ta ut lönen direkt efter avslutat pass så ger du din droskägare skatt och allt annat som blir över efter att du plockat ut din lön.

Kontakta det bolag du vill köra för och hör med dom. Kanske har dom litteraur. Här hade dom kurser oxå. Dock överflödiga. Taxi-teorin är inte så svår. Sen kan du fjäska lite för nån droskägare så kanske han/hon betalar för litteratur, prov och eventuella kläder.

Kör hårt!

Barrett

Gick med
18 Mar 2003
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Jag gick en helgkurs med 3 kurstillfällen. Kom inte ihåg exakt vad det kostade men det va klart värt det. Tror det hamnade på ca. 3000:- inkl. alla kostnader (kurs, prov & länsstyrelsens peng osv) Pluggade inte ett skit utöver det & hade sen bara ett fel på provet. Det va några år sedan nu & då pratade dom förvisso om att kartdelen av provet skulle försvåras/utökas. Men det är ju isf oxå kurserna anpassade efter så det lär inte bli mkt svårare ändå.
I kursen jag gick ingick läkarundersökning, böcker & en hel del annat bra material. En läkare kom helt enklet till kursen & undersökte alla.

Kolla lite med jobb först. Är efterfrågan av extrapersonal stor är det säkert inte omöjligt att få ett bolag att stå för hela eller delar av kursen. Om inte annat kan det ju vara skönt att vara garanterad jobb när legitimationen är införskaffad. Du får ju f.ö. även gå ngn form att internutbildning hos det bolag du kommer jobba för sen oxå för att lära dig taxameter osv.

Lycka till :)

-Freddy-

Guest
Mark skrev:
2432815Se till att få möjlighet att ta ut lönen direkt efter avslutat pass så ger du din droskägare skatt och allt annat som blir över efter att du plockat ut din lön.

Hur menar du, vad är fördelen med det?

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
Freddy82 skrev:
2433500 Hur menar du, vad är fördelen med det?

Att man slipper vänta 1½ mån. på att få ut sin lön. Du kan mao. jobba fredagnatt och sen ta ut din lön direkt. Då är lördagen räddad och du har mellan 700kr och tvåtusen spänn att supa dig snygg för beroende på hur bra det har gått. (Alla taxijobb beölanas i stort sett bara med provisionsbasead lön).

-Freddy-

Guest
Mark skrev:
2433532 Att man slipper vänta 1½ mån. på att få ut sin lön. Du kan mao. jobba fredagnatt och sen ta ut din lön direkt. Då är lördagen räddad och du har mellan 700kr och tvåtusen spänn att supa dig snygg för beroende på hur bra det har gått. (Alla taxijobb beölanas i stort sett bara med provisionsbasead lön).

Ja just det, ifall man jobbar extra.. kör själv heltid tragiskt nog. Tvåtusen svartar man ju en bra helg :D

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......
Du ska väl inte ha haft med polisen att göra gällande trafikbrott på sistone om jag inte minns fel. Polaren som hade varit av med kortet fick inte ta taxi leg så nära inpå iaf. Kompis nr 2 hade haft någon fortkörning men det gick igenom ändå hos Länsstyrelsen.

sevehem

Ny medlem
Gick med
4 Feb 2006
Hoj
Tack för era svar, nu undrar jag bara lite om konkreta tips inför uppskrivningen.
Vad gäller det att tänka på, vilket är klurigast, vad missade ni på?

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
sevehem skrev:
2454143 Tack för era svar, nu undrar jag bara lite om konkreta tips inför uppskrivningen.

Kartprovet är svårt om man aldrig tränat på det. Annars gäller det att ha koll på kör och vilotiderna.
Men som vanligt när det gäller teoriprov. Kuggar man så har man sig själv att skylla eftersom man inte läst på tillräckligt!

Lycka till!

Hornpelle

Ur spår
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Utan igen...
sevehem skrev:
2454143 Tack för era svar, nu undrar jag bara lite om konkreta tips inför uppskrivningen.

Jag tyckte kartprovet var lätt.Prova övningsfrågorna som finns i utbildningsmaterialet och lär dej formeln du behöver för att beräkna restid utantill.Alla frågor är som vanliga uppskrivningen för körkort med svarsaltrernativ så om du kan mäta och räkna någorlunda så kommer du klara det (du kommer se vilket svar som är rätt).

Till dom andra proven är det kör och vilotider samt sjukdomar med symboler kan vara bra att kunna ihopp med vanliga trafikreglerna så ska det gå bra.

Tobbe_N

Ökenråtta
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM Superduke -07
jag har precis skrivit provet i lagstifting... det var mitt sista prov. nu har jag bara läkarundersökning och personutredning kvar.

alla proven är skitlätta. inte för at vara elak på nått sätt men klarar man inte dem så vettifan om man borde ha körkort överhuvudtaget

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Tobbe_N skrev:
2454664alla proven är skitlätta. inte för at vara elak på nått sätt men klarar man inte dem så vettifan om man borde ha körkort överhuvudtaget

Håller med dig. Även vanliga körkorten är busenkla om man jämför hur svårt det är att köra i verkligheten.

lappmögel

Elin racing
Gick med
22 Nov 2005
Hoj
ZX9R svarten
Freddy82 skrev:
2435427 Ja just det, ifall man jobbar extra.. kör själv heltid tragiskt nog. Tvåtusen svartar man ju en bra helg :D

Jepp känner igen det, körde under min studietid en hel del taxi, detta var på den tiden då man inte fick tjäna speciellt mycket för CSN, vilket ledde till att jag gjorde som ovan nämda en hel del på sidan om alltså. Tyvärr kom kronokalle ca 2 år senare och krävde ca 17 tusen av mig. De killarna var inte lätta att tas med det kan jag ju säga. Så det vara bara att hosta upp slasingarna:mad: :mad: MAO kör inte för mycket utan kvitto.

sevehem

Ny medlem
Gick med
4 Feb 2006
Hoj
Tobbe_N skrev:
2454664
alla proven är skitlätta. inte för at vara elak på nått sätt men klarar man inte dem så vettifan om man borde ha körkort överhuvudtaget

ähumm,.... eftersom jag tagit inte mindre än två körkort redan skulle jag inte behöva plugga alls då eller?... liiiite vacklande resonemang.

men jag tror jag blivit lite klokare av era svar, lugnare om inte annat

Barrett

Gick med
18 Mar 2003
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
sevehem skrev:
2462082 ähumm,.... eftersom jag tagit inte mindre än två körkort redan skulle jag inte behöva plugga alls då eller?... liiiite vacklande resonemang.

men jag tror jag blivit lite klokare av era svar, lugnare om inte annat

Nja, det är ju en del regler osv. som inte tillhör allmänbildningen & som tidigare nämnts så är kart-delen inte helt självklar.
Jag sålde mina böcker & material till en tjej (tror jag det va) här på SH. Hade jag bara haft minne kunde jag ju tipsat om vem det va. Med understruken bok & dom papper & tester där ingick så klarar man garanterat det om man bara har ngt som det minsta liknar ett läshuvud.

Kolla upp kurser. Du behöver inte mer än vara på plats & lyssna för att snappa upp så mkt så du klarar dig. I mitt fall kunde jag via kursen få en läkarundersökning för ringa 200:-, så bara där finns pengar att "spara".

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras