Teckenspråk

inkognito

Ny medlem
Gick med
30 Oct 2015
Hoj
06, Kawasaki ER6
Hej.

Tog kortet i höstas på en av de absolut sista uppkörningstiderna som fanns och körde bara ett par ggr själv efter det.
Att hojåkare hälsar på varandra lärde jag mig rätt omgående när jag började övningsköra i trafiken men hur är det med övriga tecken för att tex varna för polis osv?

Finns det något nationell eller internationell teckenspråk som man ska känna till eller är det lite som med charader att man får peka och vifta så gott man kan och hoppas att folk gissar rätt?

Du menar så här:

https://www.youtube.com/watch?v=PHvLhoo0D88

Jag har alltid kommit överens om vissa signaler i förväg (sakta ner, stanna, efter dig, slå av blinkers, kolla lyktan, etc) om jag kör med andra. Till slut har man ett litet eget språk med den innersta gruppen. Jag vinkar och hälsar på alla men varnar inte för poliser eller poliskontroller. Jag vill inte att bus och påverkade skall kunna välja en annan väg.

Last edited:
Ha, ha, själv hade jag ju inte ens fattat det där med att man ska hälsa på andra hojåkare. (Råkade helt enkelt inte träffa så många då jag övningskörde, eller så är hojåkarna här lite dryga...ne.) I alla fall blev jag väldigt fundersam när jag körde hem min hoj och alla på hoj jag mötte hälsade. Funderade på om det bodde nån med typ samma hojmodell i trakterna :död

Nu fattar jag bättre :hej

Ha, ha, själv hade jag ju inte ens fattat det där med att man ska hälsa på andra hojåkare. (Råkade helt enkelt inte träffa så många då jag övningskörde, eller så är hojåkarna här lite dryga...ne.) I alla fall blev jag väldigt fundersam när jag körde hem min hoj och alla på hoj jag mötte hälsade. Funderade på om det bodde nån med typ samma hojmodell i trakterna :död

Nu fattar jag bättre :hej
OT, men jag rullade in på en parkering 40 mil hemifrån för några år sen, och en kille hälsar högst engagerat och vänskapligt, och stegar dessutom glatt fram mot mig. När jag fick av mig hjälmen säger han "oj, förlåt, jag trodde du var en polare, han har också en Honda". Jag orkade inte gå in på att jag satt på en gixxer... :rolleyes: Kul med glatt och trevligt folk iaf :tummenupp

Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back