Teknik från 1600-talet

Henkka

Med fingrarna djupt i syltburken
Gick med
18 Jan 2004
Hoj
suzuki + ktm
hejsan alla glada.... :)

Fick i slutet av höstterminen i uppgift att skriva en uppsats om "tekniken under 1600-talet" som jag har skjutit upp ända tills nu (den ska vara inlämnad nästa vecka.. :gnissla )!!! men nu kommer vi till problemet, hur mycket jag än söker i böcker och på internet så kan jag inte hitta nån "teknik/tekniskt" som uppfanns på 1600-talet, allt verkar ju komma från 1700/1800-talet i alla böcker så det går :huvet !!!!

Så jag vore väldigt tacksam om någon här (läst historia?? :va ) kan hjälpa mig.... snälla!!! :tuttar

(edit: nått iallafall att fylla ut sidorna med som härstammar från 1600-talet.... :hihi )

Otee

Medlem
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
CBR1000RR -04 Movistar Edition *Stulen*
Lite sent ute kanske???????

Det finns ganska mycket som hände på slutet av 1600-talet. Ett par exempel:
* Dennis Papin byggde en tryck kokare & den första kolvångmaskin.
* Galileio Galilei byggde ett mikroskåp & en ny typ av stjärnkikare.

Lycka till

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Gå och låna en bok i teknikhistoria på biblan så är saken biff. Själv har jag en gammal kursbok i hyllan med Staffan Hansson - "Den skapande människan". Där hittar man information att utgå ifrån så det både räcker och blir över.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Davinci, levde inte han då? Han gjorde väl en massa smarta uppfinningar? helikoptern bland annat?

Henkka

Gick med
18 Jan 2004
Hoj
suzuki + ktm
Dee_cati skrev:
Davinci, levde inte han då? Han gjorde väl en massa smarta uppfinningar? helikoptern bland annat?

var inte de 1500-talet??? nästan 90% säker på de...

Varför valde jag den här kursen!!!!!! :fatta!

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Om jag inte minns fel så var kina fortfarande bland de nationer som ledde teknikutvecklingen vid den här tiden. Går säkert att hitta en hel del inom vapen- eller textiltillverkning.

Henkka

Gick med
18 Jan 2004
Hoj
suzuki + ktm
K-Micke skrev:
da Vinci dog i början på 1500-talet.

Fan jag kommer inte på något som uppfanns på 1600-talet.
Säkert finns det något inom vapentekniken. Flintlåsgeväret kanske.

Flintlåsgeväret stmmer.. ifrån början av 1600-talet...

:banana nu börjar de finnas saker att skriva om.... tack för hjälpen hittils... :tuttar

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
KvalitetsMiffo skrev:
hejsan alla glada.... :)

Fick i slutet av höstterminen i uppgift att skriva en uppsats om "tekniken under 1600-talet" som jag har skjutit upp ända tills nu (den ska vara inlämnad nästa vecka.. :gnissla )!!! men nu kommer vi till problemet, hur mycket jag än söker i böcker och på internet så kan jag inte hitta nån "teknik/tekniskt" som uppfanns på 1600-talet...
Måste det ha upfunnits under 1600-telet då? Ämnet säger bara teniken under 1600-talet. Ta optiken eftersom du redan är inne på Gallilei. Han uppfann ungefär samtidigt som någon holländare teleskopet runt 1610. Hans konstruktion var av den sort som idag kalas teaterkikare. Men det finns många andra. Newtons reflektor t ex. Hewelius hade ett megateleskp i Danzig som han kartlade månen med. Messier spejade efter kometer med sitt teleskop - och nån jävla sort måste det ha varit. Sen hade vi nån jeppe som hade ett Newtonliknande teleskop fast utan sekundärspegel. Sök på historiska teleskop vettja.

Å nästa gång sätter du igång i tid :fatta!

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Bingo skrev:
Måste det ha upfunnits under 1600-telet då? Ämnet säger bara teniken under 1600-talet. Ta optiken eftersom du redan är inne på Gallilei. Han uppfann ungefär samtidigt som någon holländare teleskopet runt 1610. Hans konstruktion var av den sort som idag kalas teaterkikare. Men det finns många andra. Newtons reflektor t ex. Hewelius hade ett megateleskp i Danzig som han kartlade månen med. Messier spejade efter kometer med sitt teleskop - och nån jävla sort måste det ha varit. Sen hade vi nån jeppe som hade ett Newtonliknande teleskop fast utan sekundärspegel. Sök på historiska teleskop vettja.

Å nästa gång sätter du igång i tid :fatta!

Är det Kepler du är å nosar på eller??

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
"Jag mötte Lassie"! Jag gick i samma klass som Staffans dotter i klass 1-9. Hon var en riktig pudding och är det säkert nu också. Har inte sett henne på över 10 år.

berggren_martin skrev:
Gå och låna en bok i teknikhistoria på biblan så är saken biff. Själv har jag en gammal kursbok i hyllan med Staffan Hansson - "Den skapande människan". Där hittar man information att utgå ifrån så det både räcker och blir över.

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
hållundan skrev:
Är det Kepler du är å nosar på eller??
Nä, Kepler gjorde sitt huvudarbete innan teleskopen kom till. Han arbetade på Uranienborg med Tycho Brahe. De hade inga teleskop där. Fast ha kanske arbetade med teleskop senare?

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Nicke skrev:
"Jag mötte Lassie"! Jag gick i samma klass som Staffans dotter i klass 1-9. Hon var en riktig pudding och är det säkert nu också. Har inte sett henne på över 10 år.
Då har du en anledning att kontakta henne nu. Ljug ihop nån vit lögn om att du behöver hjälp med teknikhistoria :hihi

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Bingo skrev:
Nä, Kepler gjorde sitt huvudarbete innan teleskopen kom till. Han arbetade på Uranienborg med Tycho Brahe. De hade inga teleskop där. Fast ha kanske arbetade med teleskop senare?

Ja det tror jag, fast det ska jag låta vara osagt, men jag tror allt att han pysslade med det senare oxå.

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Fan det var tider på högstadiet... :tungan

berggren_martin skrev:
Då har du en anledning att kontakta henne nu. Ljug ihop nån vit lögn om att du behöver hjälp med teknikhistoria :hihi

Henkka

Gick med
18 Jan 2004
Hoj
suzuki + ktm
oj hoppsan.. har redan skrivit 1/3 sida, bara 3-2/3 sidor kvar att fylla ut då.... :gnissla

Sprang och lånade årgång 1985 "Bra böckers Lexikon" av päronen. Man får ju hoppas att inget har ändras om 1600-tals historia.... :hihi

Flintlåsgevär gick de ju att skriva om, även tidig version av ångmaskinen... "Gallieo Galleri" snubben kommer vi till... :)

Nån som vet om han som senare gjorde ångmaskinen männskiligt användbar hette Thomas Newcomen (1705-1712)???? :va

Nyheter
Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...