teknisk pers i sthlm som mot bet kan byta batteri

BusAnna

ہمیشہ آخ
Gick med
24 Apr 2010
Ort
Vasastan
Hoj
Får inte ha nån för mamma.
Aaarghh!! Min BMW Scarver har dött, troligen batteriet. Finns det nån i Sthlm som mot betalning kan tänka sig att hjälpa mig att byta det? annars måste jag bärga den till verkstan och då lär den bli kvar över Kristi Flygare! Nån som känner nån som känner nån som vill tjäna en slant? Eller har en bättre idé??
Hojen finns på gärdet.
 

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
Finns det batteri hemma på BMW så bara att åka och hämta ett där så kan jag åka och hämta och komma ut till gärdet, vet inte var batteriet sitter på den men så svårt är det nog inte.
 

zajtar

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2005
Ort
Göteborg
Hoj
En cbr 1000rr 08 med 09ans motor i .Hojar som man har haft 1000rr, 900rr ,2 st 929rr, kawasaki z1000
Dy fixar det sj , det är busenkelt.
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Har du någon form av verktyg hemma? Någon form av manual till MC:n?

Byta batteri är läskigt lätt.

Ta bort det som sitter för batteriet (sadeln och/eller en sidokåpa eller så).

Ta bort minuspolen först (oftast bult för 10mm nyckel med stjärnmejselspår). Sen högerpolen. Akta så du inte råkar kortsluta batteriet. Sen är det bara att lirka upp det.

Ragga tag på en batteriladdare (hitta en som endera enbart är för MC-batterier eller en med ställbar laddström). Med lite tur räcker det att ladda batteriet, annars så har du batterier på närmaste ställe som säljer mc-delar eller Biltema (ta med gamla och jämför).

Montage: Läs anvisningarna baklänges:D
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Har du någon form av verktyg hemma? Någon form av manual till MC:n?

Byta batteri är läskigt lätt.

Ta bort det som sitter för batteriet (sadeln och/eller en sidokåpa eller så).

Ta bort minuspolen först (oftast bult för 10mm nyckel med stjärnmejselspår). Sen högerpolen. Akta så du inte råkar kortsluta batteriet. Sen är det bara att lirka upp det.

Ragga tag på en batteriladdare (hitta en som endera enbart är för MC-batterier eller en med ställbar laddström). Med lite tur räcker det att ladda batteriet, annars så har du batterier på närmaste ställe som säljer mc-delar eller Biltema (ta med gamla och jämför).

Montage: Läs anvisningarna baklänges:D
Det kan vara bra att ladda det nya batteriet några timmar innan man börjar använda det. :tummenupp

Piratbatteri kostar ca 700kr genom någon av Duells återförsäljare. Eller ca 500kr om man hittar det på Biltema.
 

emullo

#2027
Gick med
3 Apr 2003
Ort
Kungsholmen
Hoj
Ducati Hypermotard 1100, Honda CBR 1000RR
Finns det batteri hemma på BMW så bara att åka och hämta ett där så kan jag åka och hämta och komma ut till gärdet, vet inte var batteriet sitter på den men så svårt är det nog inte.


Under sadeln. :tummenupp
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Spring igång hojen och kom till Hägerstensåsen med ett nytt batteri så fixar jag det för en femhunka.

Eller så ordnar du det själv gratis och kanske lär dig något på koppen med. Kvinnor kan och allt det där.
 

dunderhonung

Vill ha en duke nu!!
Gick med
27 Sep 2007
Ort
stockholm
Hoj
CBR 600 *såld*
Hej, det där med batteri behöver inte va så farligt som man kan tro.
Jag är knappast känd för min mekaniska kunnighet, men jag hade också probs med mitt batteri. Det är faktiskt busenkelt att fixa busanna ;), när man väl vet hur man ska göra.

Innan du slänger pengarna i sjön till bärgare/verkastad eller giriga sporthojare :D, så köp en laddare istället på blitema (som jag gjorde).
Ladda upp den och sen är saken biff :tummenupp
Om du inte har eluttag i ditt garage, så ta och skruva av batteiet och ladda upp i din lya istället.
Du ser på batteriladdaren när batteriet är fulladdat igen.
Skulle det inte funka, så åker du tillbaka till biltema och tjackar ett nytt batteri.
Billigt, smidigt och faktiskt så enkelt som det kan bli.
Var inte rädd att prova!!
Det enda du behöver ha till hands är en hylsnyckelsats, tex en billig variant som biltemas varunr: 10-2740 räcker alldeles utmärkt.

Om jag kan, så garanterar jag att du också kommer klara det utan probs! :tummenupp
Hoppas det löser sig! :)
 

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
ska till bmw strax, har dom ett hemma så säg till ifall du vill ha ett så kommer jag förbi med det på vägen hem, om du vill ladda osv. innan du skruvar dit kan du fundera på, som dunderhona säger det är inte så svårt, men det sitter nog inte så lättåtkomligt direkt under sadeln som på de flesta hojar.
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Sätt upp kravallstaket

:tummenupp
Det verkar vara många som vill hjälpa dig!

Mats
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top