Tele2/comviq

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Hej alla glada gubbar o gummor.

Ett stort bekymmer uppdagades nyligen o tyvärr är jag ju lite anti teknik iallafall vad det gäller datorer.

Tele2/comviq tar bort sitt tele2webmail vid nyår o jag gillar ju detta iomed mailen ligger på tele2, s server hela tiden, panik minst sagt har ju haft detta i 25 år minst.

Vad skall man ha istället för tele2? Vill ju inte ha snoka de som Google Windows eller liknande.

En gammal man behöver hjälp nu:va

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
moddlaren.nu kostar 347 kronor per år hos ONE.COM och då kan du skapa obegränsat antal epost-adresser, 100 GB lagring, wordpress, etc etc.

Jag själv kör där sedan 2010. Mindre nertid än både google och microsoft.

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Hoj
Honda VFR 800 2006
Mindre nertid än Microsoft och Google på just one.com ställer jag mig lite tveksam till.
Jag har all respekt för att man inte vill ha sin epost/data hos varken Google eller Microsoft men om man kikar på vad många tycker om just one.com så är inte deras servicehantering en av de saker som rosas å det grövsta.
Jag har haft hosting för en förening hos one.com och hade inte någon direkt märkbar störning i tjänsten under två-tre år, men den var långt ifrån kristisk heller :)

Nu vet jag iofs inte vad outlook.com (eller vad den heter den här veckan, gamla hotmail) har för uttalad servicenivå men jag har iaf kopplade google drive och gmail som jag inte någon gång vad jag kan minnas fått meddelande om att de inte kan koppla upp.

Kolla lite på vad one.com erbjuder i tjänsteväg också, inte alla som stöder t.ex. att ha mail i mobilen. Jag vet inte om de gör det men den typen av kollar är bra att göra om man skall byta för det är skittråkigt att byta eposthanteringen. Jag håller på med det själv och har gått till gmail i brist på intresse av att leta som du gör.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Yahoo mail verkar ok. Bra eller anus?

What We Like
Tons of email storage space

Lets you make hundreds of free disposable email addresses

Includes a built-in GIF database

Using Yahoo Calendar from the email area is easy

What We Don't Like
Only one option for the email domain

Not as many filters/rules as other email providers

As would seem obvious, Yahoo Mail is the free email account offered by Yahoo. Each new user gets a whopping 1 TB of free storage for email!

The compose window when making new emails is a bit similar to Gmail, but one useful difference is that it's easy to switch between inline image attachments and normal file attachments. This means you can switch a file attachment to be embedded in the email and just as easily reverse it to make it a file attachment.

Yahoo Mail is probably the best email service when it comes to alternate identities, or aliases. You can also create up to 500 disposable addresses that are linked to your main email address but don't contain your name or any other personal data.

This is extremely useful if you're often signing up for web accounts and don't wish to have your regular inbox spammed or filled with useless email; just delete the disposable address if the spam becomes too overwhelming.

Following are some other Yahoo Mail features:

You can insert GIFs directly from a built-in GIF collection, and stationery with a similar stationery browser.
Several awesome themes are available that change the entire background and color scheme of the website, which makes for a pretty unique design.
Supports the option to import contacts from a file on your computer as well as from your Facebook, Google, or Outlook.com account. This makes it easy to transfer contacts from a different email provider to Yahoo Mail.
Has a built-in news reader and notepad. You can switch to those views in seconds, and then just as easily move back to reading and sending emails.
Files can be attached from your computer, Google Drive, or Dropbox.
Yahoo Mail gives you access to an online calendar
You can connect external email accounts to Yahoo Mail so you can use one interface to manage all your mail, even from services like Gmail and Outlook Mail.
Yahoo Mail email addresses are set up as example@yahoo.com.

Create a Yahoo Mail Account
Download For:

Android
iOS

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Yahoo är "has been". Angående one.com's driftsäkerhet har jag bara mig själv att referera till - och ett av de företag jag supportar. Jag (och företaget) har inte varit utan mail en enda dag sedan 2010. De supportar både POP3 och IMAP.

Vill man att bara FRA skall ha tillgång till ens mail är ONE.COM att föredra över microsoft och google.

Last edited:

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Jag har alltid kört hotmail och gmail. Ytterst sällan något krånglat. Har kört one.com på mitt företag sedan ett halvår. Funkar för det mesta men mycket strul.... Har även använt protonmail i de fallen jag vill vara anonym.

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Jag har en domän som ligger hos https://www.zoho.com/mail/ för eposthantering.
Fungerar bra.
Utöver det så har jag g-mail för vardasgmailande och outlook.com för epost från ställen jag inte vill ha att göra med så mycket.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Har även använt protonmail i de fallen jag vill vara anonym.

Vem äger Protonmail ?
Att jag frågar beror på att Hagelins bolag Crypto AG köptes ju gemensamt vad jag förstår av två statliga organisationer,
Bundesnachrichtendienst och CIA och drevs sedan vidare tills ägarna avslöjades och företaget tappade förtroende hos kunderna.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
I internets barndom fick man ju automatiskt en bunt epostadresser hos sin internetleverantör.

Jag tröttnade på att maila runt och tala om att jag bytt epostadress när jag bytte leverantör.
(fast Algonets adress hade jag kvar i många år efter att jag slutade betala, även mitt shellkonto fungerade långt efter att Algonet hade slutat få pengar av mig)
Jag forwardade alla adresser som skulle dö till min nästa adress och hoppades att det skulle fungera länge nog för att folk skulle lära sig min nya.

Jag flyttade tidigt min epost till Hotmail, på den tiden ansågs det oseriöst att ha en hotmailadress, i synnerhet för föreningar och småföretag, jag förstår inte den inställningen.
Visst kan hotmail snoka i min mail, men det gäller ju alla leverantörer av epost.

Att rega en domän hos någon tjänst och få epost hos dom garanterar ju på inget sätt att min epost är privatare, visst får jag en flashigare adress som slutar på GuW.nu eller com eller nåt, men det är allt.

Jag anser att all epost är osäker, vill någon läsa din epost så spelar nog leverantören liten roll, frågan är: Är risken större att Hotmail läser att jag beställer ett klamydiatest, eller att någon nyfiken admin gör det på det lokala byanätets egen epost server?

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
I internets barndom fick man ju automatiskt en bunt epostadresser hos sin internetleverantör.

Jag tröttnade på att maila runt och tala om att jag bytt epostadress när jag bytte leverantör.
(fast Algonets adress hade jag kvar i många år efter att jag slutade betala, även mitt shellkonto fungerade långt efter att Algonet hade slutat få pengar av mig)
Jag forwardade alla adresser som skulle dö till min nästa adress och hoppades att det skulle fungera länge nog för att folk skulle lära sig min nya.

Jag flyttade tidigt min epost till Hotmail, på den tiden ansågs det oseriöst att ha en hotmailadress, i synnerhet för föreningar och småföretag, jag förstår inte den inställningen.
Visst kan hotmail snoka i min mail, men det gäller ju alla leverantörer av epost.

Att rega en domän hos någon tjänst och få epost hos dom garanterar ju på inget sätt att min epost är privatare, visst får jag en flashigare adress som slutar på GuW.nu eller com eller nåt, men det är allt.

Jag anser att all epost är osäker, vill någon läsa din epost så spelar nog leverantören liten roll, frågan är: Är risken större att Hotmail läser att jag beställer ett klamydiatest, eller att någon nyfiken admin gör det på det lokala byanätets egen epost server?

Mmm det är ju just därför jag är velig har lixom bara haft 1 Email adress i minst 25 år kopplat till samma mobil nr/abonnemang i 20-30 år, vill inte ha mailen till enheterna vill att mailen ligger i världsrymden.

Minns när man satt med k56v90 modem eller vad det hette o lyssnade när mailen trillade in ett efter ett medan man drack en kopp kaffe:D

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Minns när man satt med k56v90 modem eller vad det hette o lyssnade när mailen trillade in ett efter ett medan man drack en kopp kaffe:D

Jag kopplade min Nokia med IR till min PalmPilot och telnettade in på Algonets server för att läsa min e-post på lunchen... (och folk tyckte att jag var onödigt uppkopplad)

På något sätt saknar jag att ha en dum telefon som bara hanterar samtal och SMS, men har en batteritid på en vecka, samt en separat enhet som man kan surfa webben med, man kollade mailen på lunchen och läste kanske lokaltidningens första sida, i övrigt var man nerkopplad.

Jag har en bekant som stod emot oerhört länge mot smartphones, det som tillslut knäckte honom var att han behövde en telefon med en bra kamera, för alla dom där ögonblicken som uppstår då man inte har en riktig kamera med sig.
Det behovet uppstod när han fick barn.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Det blev Yahoo men Satan vad jobb det är emailen är ju fan överallt och det är ju 50-60 sidor att logga in på o byta ut mailen.. Bla sporthoj:D

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Hoj
Honda VFR 800 2006
Det blev Yahoo men Satan vad jobb det är emailen är ju fan överallt och det är ju 50-60 sidor att logga in på o byta ut mailen.. Bla sporthoj:D

Mmm, jag gjorde precis den här efter att stället jag haft min mail på (den här brevlådan kommer du få ha i all evighet, eller tills vi byter chef) upphört, eller iaf hotat med att upphöra och jag valde att gå på gmail i samma läge som du har.
Det som är "underhållande" är att det dyker upp grejer hela tiden som man inte haft koll på direkt men som används någon gång ibland.:huvet

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Ironiskt nog är det svårast att byta Email på tele2 till nya Yahoo mailen, lyckas dom inte kan dom ju heller inte skicka räkningarna :D

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning