Telefon stulen, går det på hemförsäkring?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Vi hade lite partaj igår och söp till rätt rejält och vid väl hemma igen på efterfest så blev tjejens telefon troligtvis stulen.
Vi har letat överallt och direkt när vi upptäckte det, vid 3-tiden, så ringde vi till den men kom direkt till mobilsvar så någon har troligtvis stängt av den och kastat simkortet...
Nu till frågan; Går detta på hemförsäkringen om man har tur? Har ni några eprsonliga erfarenheter av detta? Ska ringa mitt f-bolag imorgon men tänkte höra om någon här vet hur det fungerar.

Vi har inga misstänkta tjuvar heller, det var väl kanske 15pers på efterfesten och säkert 6-7 av dem som jag inte kände igen sen tidigare= mycket dumt att låta dem komma på efterfest tydligen...

Jag har fått ut en Nokia 5110 på hemförsäkringen!

(Polarns farsa hittade den i deras häck ett år senare när han krattade löv, det var bara att blåsa rent den från all spindelnät och ladda :tummenupp På den tiden var Nokia The SHIT!

Last edited:
Går på ens allriskförsäkring på hemförsäkringen om du har en sådan. Om mobilen inte är äldre än 12mån så får du oftast en helt ny, likadan telefon mot en självrisk på vanligtvis 1500kr. Om den är äldre än 12mån räknas beloppet ned avsevärt och då är väl frågan om det är värt att använda försäkringen. Du måste nog iaf göra en polisanmälan vilket f-bolaget kräver, telefonen kommer ju naturligtvis att spärras också.

Låter bra det, då ska jag bara leta reda på alla papper på telefonen för jag antar att de vill ha in sånt också.
Det är ju en gammal K800i men det är ju en skitbra telefon så några kronor borde man väl få. Självrisken är väl säkerligen på 1000:- och telefonen lär de inte värdera till mer än 2000:-. Så det räcker nog till en begagnad T28 om man har tur :D

Förresten, hur gör man med numret? Hon hade kontantkort och skulle byta till abonnemang inom kort och hon vill ju ha samma nummer som tidigare, går det fast man har tappat bort simkortet? Ringa Comviq så spärrar de det och sen får man nytt med samma nummer?

Går på ens allriskförsäkring på hemförsäkringen om du har en sådan. Om mobilen inte är äldre än 12mån så får du oftast en helt ny, likadan telefon mot en självrisk på vanligtvis 1500kr. Om den är äldre än 12mån räknas beloppet ned avsevärt och då är väl frågan om det är värt att använda försäkringen. Du måste nog iaf göra en polisanmälan vilket f-bolaget kräver, telefonen kommer ju naturligtvis att spärras också.

Som du säger så kanske det inte är värt det men får man åtminstone en 500-ing i överskjutande belopp så får man väl ta det ändå. Det är ju det som försäkringen är till för, men snart kommer väl moralkärringarna in i tråden och börjar gapa bara för att deras premie kommer stiga med ett öre på 10 år...

Last edited:
Fick min nya w880i stulen, endast 2 veckor gammal.
Elakingarna klippte upp mitt och polarens skåp på badhuset i sommras och tog allt utom skorna ungefär. Är glad att jag inte åkte hoj dit.

Allriskförsäkringen täcker det men jag har inte skickat in papprerna än, skulle precis till att göra det... :gnissla

Flickvännens telefonnummer är inga problem så länge hon har registrerat sitt nummer. Annars blir det problemas.

Går det förresten att spärra telefonen med IMEI-nummret eller nåt sånt för att göra telefonen obrukbar för dom?
Då kommer dom nog att leta upp mig och ge mig box på näsan för dom har ju mitt körkort också dom nedrans laglösa banditerna. :näsblod

Polisen sa att dom skickar en anmälan till irland någonstans och därifrån spärrar dom telefonen via IMEI-numret. Så ja, den blir helt obrukbar.

Kopia på kvitto vill dom nog också ha.

Just min k800i försvann nu i augusti i somras och den var väl typ 11mån 2veckor gammal då den försvann så dom ersatte mig med en k810i eftersom det var efterföljaren. Folksam har Siba och onoff som partners så det är bara knalla in med rekvisitionen man får och hämta ut nytt och betalar självrisken till dom. Även nytt minneskort får du om du hade något sådant, ta med det i polisanmälan att det också försvann och i anmälan till f-bolaget.

Last edited:
Ok, tack för tipsen!
Börjar med att polisanmäla den imorgon och sedan ringer jag f-bolag. Hennes nummer var registrerat så då får hon tillbaka det får man hoppas på.
Att telefonen blir obrukbar är väl inte helt 100% eller? Det finns väl fiffiga människor som kan låsa upp stulna telefoner eller?

Ok, tack för tipsen!
Börjar med att polisanmäla den imorgon och sedan ringer jag f-bolag. Hennes nummer var registrerat så då får hon tillbaka det får man hoppas på.
Att telefonen blir obrukbar är väl inte helt 100% eller? Det finns väl fiffiga människor som kan låsa upp stulna telefoner eller?

Tänk på att om du använder din försäkring så kan de räkna bort bonusar mm för skade fria år, året efter och du kan altså förlora på att använda din försäkring. jämfört med att skita i det om summan är låg.

kolla upp den biten med försäkringsbolaget.

Ok, tack för tipsen!

Telefonnumret har hon kvar.

Om jag har IMEI-numret, kan jag inte bara få telefonen spærrad utan æven DØDAD!! Men du kanske vill bara få telefonen spærrad?

Telefonnumret har hon kvar.

Om jag har IMEI-numret, kan jag inte bara få telefonen spærrad utan æven DØDAD!! Men du kanske vill bara få telefonen spærrad?

Lika bra att spränga skiten direkt!

Hur gör man när man ska spärra telefonen då? Ringer man Ericsson eller kontaktar butik där man köpte eller annat?

Edit/ De gjorde det tydligen direkt via Comviq...

Last edited:
Ok, tack för tipsen!

Har hört att proffsen byter ett chip i telefonen så den funkar. Kruxet är att det är en kostsam process som nog inte "Hälar-Harry" begagnar sig av.

Lika bra att spränga skiten direkt!

Hur gör man när man ska spärra telefonen då? Ringer man Ericsson eller kontaktar butik där man köpte eller annat?

Det fixar jag. Säljer även chip så ingen kan nyttja din kredit/skicka SMS från t ex din telefonbok, avlyssna dina samtal m m m m.

Det fixar jag. Säljer även chip så ingen kan nyttja din kredit/skicka SMS från t ex din telefonbok, avlyssna dina samtal m m m m.

Haha, nej jag gick den seriösa vägen istället via comviq. Sen skiter jag i om de låser upp telefonen sen, simkortet är numera värdelöst och det är huvudsaken.

Haha, nej jag gick den seriösa vägen istället via comviq. Sen skiter jag i om de låser upp telefonen sen, simkortet är numera värdelöst och det är huvudsaken.

Om jag får min telefon stulen och spärrar telefonen själv eller om Comvic gör det, var i ligger skillnaden?

-"Dödar" telefonen om jag inte får ersättning från FB
-Skyddar min kredit genom att byta chip
-Gör så ingen kan skicka meddelanden till dem som jag har min telefonbok m m
-Ingen ska kunna avlyssna mina samtal

Kan inte se att detta skulle vara oseriöst på något sätt..lr?

Trögt...
Om man anmäler telefon + IMEI stulet till polis och teleop så släcker dom det. Sim kortet blir värdelöst i det att du registrerat ett nytt på ditt gamla nummer. Det är nämligen så att varje SIM-kort innehåller en "GSM-nyckel" (slags samma för 3G) som krypterar komunikationen mellan växeln och telefonen. När du får ett nytt kort så dör det gamla i nätet. Fysisk lagrad information på kortet är ju läsbar men dom kan aldrig skicka ett SMS eller ringa från det kortet igen.
Om du skickar ditt SIM-kort till mej så kan jag läsa ut din kod och göra kopior av kortet :D

När någon lyckats med att nyttja din kredit på din telefon, kvittar det vilket SIM-kort, teleoperatör eller telefonnummer du byter till. Denne någon kommer ALLTID att kunna nyttja din kredit på den telefonen.

Nyheter
Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick