Telias monopol faller

zykl0n

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Honda CBR1000RR -04, Husqvarna 258 -80, Kuberg -16, Goes 625 -16

Telias monopol faller :tummenupp

Läste just att PTS tagit beslut om att kravet på fast abonnemang för att man ska kunna ha en DSL uppkoppling måste tas bort.
Det innebär att man äntligen kan slippa sitt fasta abonnemang från Telia som de haft ockerpriser på i alla tider.

http://www.idg.se/ArticlePages/200502/18/20050218110339_CS/20050218110339_CS.dbp.asp


Istället kan man teckna ett billigt IP-telefoni abonnemang.
Jag tittade på prisskillanden mot en IP-tele leverantör:

45kr i månaden (Telia 125kr/mån)
195kr i startavgift (Telia 975kr)
0,15kr/min Sverigesamtal dagtid (Telia 0,23kr/min)
1,98kr/min mobiltelefon (Telia 2,95kr/min)

www.digisip.com

Jag vet inte vad tex BBB har för priser men jag tror de ligger ungerfär på samma.
Klart billigare än Telias koppar i alla fall. :brinnerup
 

natron

även gammalt järn går att smida...
Gick med
15 Dec 2004
Ort
Motala
Hoj
Kawasaki GPz 750
Ännu billigare?

zykl0n skrev:

Telias monopol faller :tummenupp

45kr i månaden (Telia 125kr/mån)
195kr i startavgift (Telia 975kr)
0,15kr/min Sverigesamtal dagtid (Telia 0,23kr/min)
1,98kr/min mobiltelefon (Telia 2,95kr/min)

www.digisip.com

Jag vet inte vad tex BBB har för priser men jag tror de ligger ungerfär på samma.
Klart billigare än Telias koppar i alla fall. :brinnerup

Har själv tele2 ip-telefoni. Deras dosa kostar 699kr inkl uppkoppling och ip-dosa, så man slipper ha datorn på. Bara att plugga in i router och jacka in i huvuduttaget för tele, klart. Ingen månadsavgift alls och hyfsade pengar för att ringa. 17 öre dagtid till fasta nätet och 1.99 till mobil (oavsett bolag). Lite dyrare samtal än ovan, men som sagt, ringer du inget, betalar du inget. :banana

Har själv Comhem, då adsl inte varit något alternativ pga telias fasta kostnader. Det kanske det kan bli nu då..

MVH /G
 

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
Har också Tele2 IP-telefoni och tidigare samma tjänst från BBB.
Om man är beroende av den fasta telefonen (läs tonårsdotter)
så bör man behålla sitt gamla telefonjack, klarar man att det är
avbrott nån gång då och då så är IP-telefoni bra ekonomi.
 

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
Blip skrev:
Jovisst men ni är ju bland de dyraste på fasta avgifter så er ger inte så stor förtjänst att använda tyvärr.

Man kan köra Tele2:s IP-telefoni på BBB-lina om man vill ha lägre fast avgift.
 

zykl0n

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Honda CBR1000RR -04, Husqvarna 258 -80, Kuberg -16, Goes 625 -16
gthyni skrev:
Man kan köra Tele2:s IP-telefoni på BBB-lina om man vill ha lägre fast avgift.

BBB spärrar väl anvädninga v cisco boxar för IP tele mot andra leverantörer om jag inte mins fel?

Går att köra genom datorn eller ev. andra hårdvarulösningar.
 

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
zykl0n skrev:
BBB spärrar väl anvädninga v cisco boxar för IP tele mot andra leverantörer om jag inte mins fel?

Går att köra genom datorn eller ev. andra hårdvarulösningar.

Jag körde Tele2s iptelefoni på BBB i somras.
Tele2 använder inte ciscoburk isf men det skulle
vara ganska grov konkurrensbegränsning att låsa
kunden av en tjänst till ens eget utbud av en annan
tjänst.
Telia får inte göra det,
varför skulle BBB då kunna göra så?
 

zykl0n

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Honda CBR1000RR -04, Husqvarna 258 -80, Kuberg -16, Goes 625 -16
gthyni skrev:
Jag körde Tele2s iptelefoni på BBB i somras.
Tele2 använder inte ciscoburk isf men det skulle
vara ganska grov konkurrensbegränsning att låsa
kunden av en tjänst till ens eget utbud av en annan
tjänst.
Telia får inte göra det,
varför skulle BBB då kunna göra så?

BBB har byggt ett helt eget nät så de kan göra lite som de vill. :huvet
 

Simp

King of the hill
Gick med
25 Apr 2004
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 950 sm
Jag vill nog påstå att BBB har gått före och tagit väldigt många duster med teila som nu har gjort att dörren är öppen för fler aktörer. Att BBBs priser är högre än tex glocalnets beror nog på att BBB har en större bevakning och en bättre support. Det är ju sådant som kostar. Sedan så har ju BBB haft mest nöjda kunder i sverige i 4 år i rad enligt IDG's undersökning.
 

Bjölle

Rederöv
Gick med
23 Apr 2003
Ort
Ribersborg
Hoj
Piaggio Sfera 80cc
Simp skrev:
Jag vill nog påstå att BBB har gått före och tagit väldigt många duster med teila som nu har gjort att dörren är öppen för fler aktörer. Att BBBs priser är högre än tex glocalnets beror nog på att BBB har en större bevakning och en bättre support. Det är ju sådant som kostar. Sedan så har ju BBB haft mest nöjda kunder i sverige i 4 år i rad enligt IDG's undersökning.

Har aldrig varit så missnöjd med en tjänst som BBB´s ip-telefoni. Supporten är ju ett skämt. Så när man har varit utan fast telefon i två veckor så tröttnar man snabbt precis som 45-90minuters telefonkö på supporten.
Bredbandet är dock kalas när det fungerar.
 

zykl0n

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Honda CBR1000RR -04, Husqvarna 258 -80, Kuberg -16, Goes 625 -16
Bjölle skrev:
Har aldrig varit så missnöjd med en tjänst som BBB´s ip-telefoni. Supporten är ju ett skämt. Så när man har varit utan fast telefon i två veckor så tröttnar man snabbt precis som 45-90minuters telefonkö på supporten.
Bredbandet är dock kalas när det fungerar.

Har det varit så för dig nyligen?
Jag har hört att de hade problem tidigare men att det fungerar bra nu.



BBB har utan tvekan drivit utveckligen framåt med stora steg.
Men det är synd att de börjar sätta upp hinder för billigare konkurenter.
Alla vill ju iof tjäna pengar, skulle nog även jag villa göra i deras läge
 

Coola Ola

Guest
Nu vill jag bara ha mitt BBB-ADSL bundlat med telefonabbonemanget så jag slipper Telia, om inte annat så för att få allt på en räkning. Speciellt mycket billigare lär det ju knappast bli, oavsett till vem man betalar för sitt hemtelefonab. Nästan så jag önskar att jag valt comhem nu, bara för att slippa teleab.
 

foppa

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2003
Ort
Vagnhärad
Hoj
ZX10R, tidigare haft cbr1000rr, zx9r och fireblade 929
Bjölle skrev:
Har aldrig varit så missnöjd med en tjänst som BBB´s ip-telefoni. Supporten är ju ett skämt. Så när man har varit utan fast telefon i två veckor så tröttnar man snabbt precis som 45-90minuters telefonkö på supporten.
Bredbandet är dock kalas när det fungerar.

say no more.... suporten suger, likaså telefonin....
 

heimdal

jag e inte dum, de bara verkar så ibland
Gick med
2 Oct 2004
Ort
skövde
Hoj
r6 -00
Simp skrev:
Jag vill nog påstå att BBB har gått före och tagit väldigt många duster med teila som nu har gjort att dörren är öppen för fler aktörer. Att BBBs priser är högre än tex glocalnets beror nog på att BBB har en större bevakning och en bättre support. Det är ju sådant som kostar. Sedan så har ju BBB haft mest nöjda kunder i sverige i 4 år i rad enligt IDG's undersökning.

mm.. tjenare..

mitt internet abbonemang strular titt som tätt.. bättre nu, men runt jul så kunde det ta 45 minuter minst föratt få en IPadress tilldelad.. så man stängde helst inte av datorn då..

deras support.. jomenvisst.. minst 20 minuters väntetid om man har tur..
senaste gången de strulade ringde jag å då sade nån automatisk röst att de va många som ringde å va god försök senare... mm.. visst.. alla de 45 gånger jag ringde den närmsta timmen resulterade bara i "upptaget"-tutningar..

bullcrap service
 

RockParty

Medlem
Gick med
17 May 2004
Ort
örebro
Hoj
-02 SR500 -81 rsv mille fighter
Har haft bbb bredband o telefoni länge och har ALLDRIG haft strul,inga fel på bredbandet,inte heller nå fel med telefoni´n,och bra support.5-10min väntetid helt ok tycker jag.
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Men hur funkar det med ip-telefoni? Behöver man inget fast abbonemang alls? Om nån vill ringa till en då?
Och hur gör man om man har bredband från en annan leverantör? jag har netatonce och det står nåt i deras avtal om förhöjd avgift om man losar Telia.


Jag har Tele2 för hemtelefonen nämligen och för ett tag sen frågade dom om jag vill byta till dom som fast operatör. Visst, sa jag, vad kostar det?

Då kostade det 457:- istället för Telias 475:- samt 18 månaders bindingstid.

Det var inte stor skillnad sa jag, men ta bort bindningstiden så kan vi ta det. Det går inte, sa bruden. Hejdå, sa jag.

Så kunde man ordna det billigare vore det ju fint.
 

Coola Ola

Guest
Killawife skrev:
Men hur funkar det med ip-telefoni? Behöver man inget fast abbonemang alls? Om nån vill ringa till en då?
Och hur gör man om man har bredband från en annan leverantör? jag har netatonce och det står nåt i deras avtal om förhöjd avgift om man losar Telia.


Jag har Tele2 för hemtelefonen nämligen och för ett tag sen frågade dom om jag vill byta till dom som fast operatör. Visst, sa jag, vad kostar det?

Då kostade det 457:- istället för Telias 475:- samt 18 månaders bindingstid.

Det var inte stor skillnad sa jag, men ta bort bindningstiden så kan vi ta det. Det går inte, sa bruden. Hejdå, sa jag.

Så kunde man ordna det billigare vore det ju fint.

Beroende på operatör så kan du behålla ditt gamla nummer och ringer precis som vanligt, bara att du kopplar telefonen(erna) till iptelefoniboxen. Du har inget fast abonnemang alls, förutsatt att du inte behöver ha telefonab. för ditt bredband (dvs adsl). Med Tele2s och Rix Telecoms ip-telefoni kan man ha vilken operatör som helst, de rekommenderar dock minst 0,5 Mbit uppkoppling (även om det funkar fint med 0,25 Mbit också enligt uppgift).
 

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Avesta
Hoj
Mellan två hojjar just nu
Iptelefoni behövs inte om man har ventrili-server.
har man mobil så använder man den 9ggr/10.
Nackdelen med ventrilo är att mottagaren måste ha högtalarna på och att alla som är anslutna till servern hör en men det är ju gratis.
Är lite "burk med snöre" över det men vad jag sett verkar det fungera bra.
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Jo, jag använder både ventrilo, teamspeak och skype redan. Svårt att få morsan, släktingar och div. flickor att börja använda det bara.

Skit, jag har ju ADSL så då går det inte med bara ip-telefoni ändå :confused:
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top