Tenere 900?

Sonab

Sporthojsnörd
Gick med
2 Dec 2003
Ort
Norrort
Hoj
Africa Twin 1100 A.S. - 2020 + Suzuki GSX-S 2022
Ryktas mer än någonsin om en kommande Tenere 900 då såklart med MT09/Tracer/Niken... motorn.
 

Bifogat

  • Untitled-design.png
    Untitled-design.png
    439.9 KB · Visningar: 45

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Bra spanat! :tummenupp

Skulle nog helst se den med en två-cyl motor.
Mina önskemål:
21-tum fram
Quickshifter
20-22-literstank
Orginal värmehandtag som funkar
Farthållare (?)
Max 200 kg
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Bra spanat! :tummenupp

Skulle nog helst se den med en två-cyl motor.
Mina önskemål:
21-tum fram
Quickshifter
20-22-literstank
Orginal värmehandtag som funkar
Farthållare (?)
Max 200 kg
:) Blir tufft från start då motorn som är bas är trecylindrig ;) den motorn är faktiskt trevlig så det är inte dumt även om jag hellre sett att r9:an släpps
 

Sonab

Sporthojsnörd
Gick med
2 Dec 2003
Ort
Norrort
Hoj
Africa Twin 1100 A.S. - 2020 + Suzuki GSX-S 2022
:) Blir tufft från start då motorn som är bas är trecylindrig ;) den motorn är faktiskt trevlig så det är inte dumt även om jag hellre sett att r9:an släpps
R9an är väl inte långt bort, även om den inte är officiell ännu (?)

En ev. T9 kommer väl kanske 2024, om den kommer.. Screenshot_20220429_094423_com.android.chrome.jpg
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Jag tror att en Tenere 900 kommer att bli för tung, för dyr, ha för dålig fjädring och för klen motor.
Bara en grov gissning från min sida... :)
 

Sonab

Sporthojsnörd
Gick med
2 Dec 2003
Ort
Norrort
Hoj
Africa Twin 1100 A.S. - 2020 + Suzuki GSX-S 2022
Jag tror att en Tenere 900 kommer att bli för tung, för dyr, ha för dålig fjädring och för klen motor.
Bara en grov gissning från min sida... :)
För tung o dyr ja, priset lär ju hamna runt/minst 180 om man kikar hur T7 är prissatt mot mt07, modellen, om den kommer i produktion lär bli
mer som en ersättare t ill Super Tenere, som ju inte är Euro5, en mer offradanpassad Tracer...? ?

Men motorn torde räcka till?
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Med tanke på vad Yamaha gjorde med R7 så lär den där heta R1 sen...
Tror du dom vågar gå ner till 115 ponnys och kalla den r1 , det tappar dom ju hela den lilla marknadsandelen på men går för den breda målgruppen men det känns som ett värre dödande av modellnamn än r7
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag tror att en Tenere 900 kommer att bli för tung, för dyr, ha för dålig fjädring och för klen motor.
Bara en grov gissning från min sida... :)

Dom stora äventyrshojarna som finns i dag körs väl till 98,7% på asfalt ändå, med gigantiska korvlådor på sedan köpet, av 50+are som ställer sig upp när dom ska svänga in på ICA, så tung, dyr, dålig fjädring är ju inga argument för målgruppen.

Det är dom mellanstora som verkar åka jorden runt med ett tält bakpå.

Sen finns det ju entusiaster som åker dom små jorden runt också
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Tror du dom vågar gå ner till 115 ponnys och kalla den r1 , det tappar dom ju hela den lilla marknadsandelen på men går för den breda målgruppen men det känns som ett värre dödande av modellnamn än r7
De kanske döper den till YZF-R1R och den nya generationen hojåkare jublar oh köper den i drivor och pratar hur bra den var.
De riktigt inbitna pratar dock lyriskt om vilken dödsmaskin den första snabbstyrda R1:an som fanns 1998 var. Så fort en 20 åring satte sig på den så ökade chansen för att han skulle omkomma till 99,8% innan han ens startat den. Så snabbstyrd och farlig var den första modellen. :fakta
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Dom stora äventyrshojarna som finns i dag körs väl till 98,7% på asfalt ändå, med gigantiska korvlådor på sedan köpet, av 50+are som ställer sig upp när dom ska svänga in på ICA, så tung, dyr, dålig fjädring är ju inga argument för målgruppen.

Det är dom mellanstora som verkar åka jorden runt med ett tält bakpå.

Sen finns det ju entusiaster som åker dom små jorden runt också
;) Förarna som står upp vid Ica har hemorrojder och inte köpt till ergosadeln :):hihi på grus för mer tyngd på framdäcket och lättare att trycka på fotpinnen inåt i kurvor är en annan sak
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
;) Förarna som står upp vid Ica har hemorrojder och inte köpt till ergosadeln :):hihi på grus för mer tyngd på framdäcket och lättare att trycka på fotpinnen inåt i kurvor är en annan sak
Vadf.....jag är ju 50+ och har inte ergosadeln.... :va
Måste dra ner brallorna framför spegeln, kan det vara så att jag har.....hemo... :3freak
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
:) Blir tufft från start då motorn som är bas är trecylindrig ;) den motorn är faktiskt trevlig så det är inte dumt även om jag hellre sett att r9:an släpps
Jodå, motorn som sådan har fått bra kritik och låter riktigt snärtig, men jag tror som hannuse att den skulle bli både onödigt tung ochv dyr för en offroadhoj i den klassen. En twin har ett mer offroadanpassat temprament (åtm tror jag det) och slipper "bördan" av en cyl för mycket.

Trepipen vill jag däremot ha direkt i R9:an som klarar högre trimningsgrad och har jämnare gång (väl?) än en twin.
 

Timmy88

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Aug 2017
Ort
Karlstad
Hoj
Xsr900 (såld)
Hade cp3an i xsren och den är för ryckig och rapp på låga varv, inget man vill tugga runt på leriga stigar eller i grövre terräng med. På grus funkar den finfint men det gör väl alla motortyper


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Timmy88

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Aug 2017
Ort
Karlstad
Hoj
Xsr900 (såld)
Thriump tigers, 3,aär ju verkligen inget fel på så 3 cyl motor är nog ok.

Nej ändrar Yamaha hur cp3an levererar kraften så kan den säkert funka bra. Triumph och yamahas 3 cylindriga är inte i närheten av varandra överhuvudtaget


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Nej ändrar Yamaha hur cp3an levererar kraften så kan den säkert funka bra. Triumph och yamahas 3 cylindriga är inte i närheten av varandra överhuvudtaget


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Har bara kört lilltigern och den är pigg som fasen riktigt vass på gasen o med detta väldigt lätt att styra bakändan med gas av gas pådrag. Tigern är mycket trevlig. Kan Yamaha likna tigern till 80% till att börja med så lär dom sälja bra.
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Tigern är däremot nästan helt tom i botten och det är inte idealiskt offroad. På långa svepande grusvägar spelar det förstås ingen roll, då är tigerns motor underbar.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Tigern är däremot nästan helt tom i botten och det är inte idealiskt offroad. På långa svepande grusvägar spelar det förstås ingen roll, då är tigerns motor underbar.
Vilken Tiger menar du? 900 är betydligt bättre än de tidigare tack vare veven.
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top